De auteurs van 'Lichaamstaal op het werk' zijn autoriteiten op het gebied van lichaamstaal. Al in 1981 schreef Allan Pease het boek 'Body Language: How to read others' thoughts by their gestures'. Een groot deel van de adviezen in hun nieuwe boek is daarop gebaseerd, maar dan toegepast op de zakelijke omgeving en geactualiseerd zodat ook communicatie op afstand aan bod komt. De lessen van Allan en Barbara Pease beginnen met tips voor sollicitatiegesprekken. Die tips zijn bruikbaar voor elk gesprek waarbij het cruciaal is om een goede indruk achter te laten. Opvallend is dat veel aspecten van lichaamstaal terug te voeren zijn op het gedrag van apen. Dat geldt overigens niet voor deze tip voor mannen die een sollicitatiegesprek hebben met een vrouw: poets ook de achterkant van je schoenen. Gelukkig zijn we op dat punt verder ontwikkeld dan de apen… Het handen schudden is een kunst op zich. Toen ik de pagina's hierover las, moest ik terugdenken aan de handdruk van de toen kersverse premier Rutte die de portefeuille van aftredend premier Balkenende overnam. Duidelijk dominant. Onder normale omstandigheden is het beter om een gelijkwaardige respectvolle handdruk te geven. Allan en Barbara Pease geven ook herkenbare waarschuwingen: Kijk uit voor 'de dode vis' (het kleffe slappe handje waar de nervositeit van af druipt) en voor 'de bottenkraker' (die spreekt voor zich denk ik). Ook het geven van presentaties krijgt aandacht. Hanteer de techniek die cabaretiers ook gebruiken. Links op het podium spreek je de linker hersenhelft van je publiek aan. Dat werkt goed bij grappen en je publiek zal langer lachen. Rechts op het podium krijgt de rechter hersenhelft (de gevoelskant) van je publiek meer prikkels. Bij slechtnieuwspresentaties levert dat meer tranen op dan wanneer je links staat. Bij kleinere presentaties kun je het beste de stoelen in U-vorm zetten. Iedereen zit dan vooraan en heeft (in theorie althans) evenveel aandacht voor de spreker. Echte lichaamstaal werkt natuurlijk alleen bij face-to-face communicatie. Terecht zien de schrijvers de moderne technologie (ze doelen op telefonisch vergaderen, smartphones, e-mail en dergelijke) als een grote uitdaging voor ondernemers. De werkomgeving omvat immers vaak de hele wereld. Dit deel bevat veel nieuwe informatie ten opzichte van het hiervoor genoemde boek uit 1981. Veel van de adviezen gaan verder dan hoe je zit of staat. Welk gedrag het meest effectief is, komt ook aan bod. Bijvoorbeeld wat je moet doen als je middenin een gesprek zit en je gesprekspartner neemt de telefoon op. Alle adviezen zijn gebaseerd op de onderzoekservaring van de schrijvers, maar toegankelijk en beslist niet wetenschappelijk beschreven. Elk onderwerp wordt doorgaans op één of enkele pagina's behandeld. Zo blijft het overzichtelijk. Tot slot bevat het boek nog een moeilijk te realiseren tip: groei. Lange mensen blijken succesvoller te zijn dan kleine mensen. Wat moet je daar mee als je geen hormonen wil slikken? Ook daar geven de schrijvers tips voor...
Over Joost van Driessen
Joost van Driessen is manager bij het Ministerie van Defensie. Hij is afgestudeerd in de informatica aan de Universiteit Leiden en deed zijn MBA-opleiding bij de Business School Nederland. Zijn werkterrein bevindt zich op het grensvlak waar organisatie en informatie elkaar raken.