Ik las eerder met plezier boeken van Yousri Mandour over groei en strategie. De strategie van de Kreeft schreef hij het samen met co-auteurs Dorien van der Heijden en Sven Turnhout. Positief nieuwsgierig ben ik het boek dus gaan lezen.
De auteurs nemen de kreeft als metafoor om het proces van veranderingen te duiden. Waarom een kreeft? De kreeft is een echte overlever, al meer dan 250 miljoen jaar leven kreeften op de bodem van oceanen en rivieren. Ze passen zich steeds aan aan veranderende omstandigheden, zoals klimaatveranderingen. Daarnaast hebben ze een opmerkelijke wijze van groeien. Zoals we weten heeft een kreeft een krachtig pantser dat ze beschermt tegen aanvallen van vijanden. Maar dat pantser groeit niet met ze mee, tijdens hun leven moeten ze het afwerpen om daarna een nieuw, groter pantser aan te maken. In die periode van verandering zijn ze het meest kwetsbaar. Kreeften eten hun oude pantser op omdat daar voedingstoffen inzitten die noodzakelijk zijn voor het nieuwe grotere pantser.
Hoe herkenbaar in veranderingsprocessen. Dat maakt deze metafoor bijzonder toepasselijk. Het ontdoen van het pantser, wat zo veilig is, om daarna in een kwetsbare situatie te komen om te kunnen groeien is heel sterk. Wat het nog sterker maakt is dat de kreeft het oude pantser gebruikt voor het nieuwe. Natuurlijk komen ook de andere onderdelen van de kreeft aan bod, zoals de enorme voelsprieten en de scharen. Al ontledend komen alle facetten van een veranderproces aan de orde.
Het boek is zeer toegankelijk en leest vlot weg. Ieder hoofdstuk sluit af met zogenaamde take aways. Handig om nog eens iets terug te zoeken. De aangedragen metafoor is bijzonder verhelderend om te gebruiken in de praktijk. Het spreekt met name aan vanwege het feit dat groei verandering met zich meebrengt. Je zult af en toe het veilige moeten verlaten om er sterker uit te komen. Een mooi inzicht en voor mij een toevoeging op de bestaande literatuur.
Hiermee is De strategie van de kreeft aan te bevelen aan degenen die al wat meer ervaren zijn met veranderingsprocessen, maar ook die aan het begin van een dergelijke ervaring staan. Voor de eerste zitten er mooie handvaten in die je kunt gebruiken om zaken te verduidelijken. Voor degene die kennis gaan maken met zo'n traject; in het boek lees je wat je te wachten staat.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.