Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Principes van Ray Dalio - 'Goed inkijkje in de keuken'

Succesvolle mensen functioneren op basis van Principes. Ondernemer Ray Dalio is zeer succesvol, schatrijk en heeft de behoefte gevoeld om in dit boek zijn inzichten te delen. Dat doet hij op zeer uitvoerige wijze, zeer gedetailleerd met een goede mix van praktijkervaringen en literatuurverwijzingen. Tegelijkertijd roept het boek ook het gevoel van ‘overkill' op.

Peter de Roode | 16 december 2020 | 3-5 minuten leestijd

Een succesvol leven bestaat voor Dalio uit dromen, uit de werkelijkheid en dat in combinatie met vastberadenheid. Principes zijn voor hem fundamentele waarheden die ten grondslag liggen aan gedrag dat je geeft wat je graag uit het leven haalt. 'Een goed stelsel van principes is eigenlijk een soort verzameling van recepten voor succes'. Aan het woord is Ray Dalio: een selfmade man, te vergelijken met Steve Jobs, niet wijs geworden op school maar zeer streetwise.

Dalio is zeer open in zijn boek en we leren de auteur zo ook wel een beetje kennen. Een harde zakenman, maar wel een met het hart op de goede plek. Hij treedt uit zijn comfortzone wanneer hij stelt dat de allermoeilijkste beslissing die hij moest nemen was of hij kinderen wilde nemen. Hij zegt daarover: 'Je weet namelijk niet wat voor een ervaring dat wordt en het is onherroepelijk''.

Goede mensen die hij ontmoette waren mensen die zelf ook allemaal mislukkingen hadden meegemaakt. Opnieuw komt Steve Jobs in beeld. We lezen dat hij ervaring minder hoog aanslaat dan karakter, creativiteit en gezond verstand. Zijn eigen verhaal bleek de mal te zijn die hij zelf begon te vormen. Maar ik vraag me gedurende het lezen af wat ik er mee kan en moet, hoewel ik het allemaal interessant vind om te lezen.

Dalio werkte met een foutenlogboek. Het was niet erg om fouten te maken bij zijn investeringsbedrijf Bridgewater, wel om ze te verdoezelen. Wie fouten niet in het logboek zette, had een probleem. Het bleek hun eerste managementhulpmiddel te worden.
Kritische feedback ontvangen van eigen mensen, hoorde daar dus bij.

Dalio concludeert dat managers die de verschillende manieren van denken van hun mensen niet begrijpen, ook niet zouden kunnen begrijpen hoe de mensen die voor hun werken verschillende situaties zouden aanpakken. Hij maakte bedrijf Bridgewater zowel oerdegelijk als hypermodern. Het bedrijf maakte gigantische winsten. Langzaam gaat hij zich buigen over de vraag hoe hij Bridgewater succesvol kan maken zonder hem.

Zo komt hij tot zijn principes. Het bleek nogal lastig om ze om te zetten naar gedrag. Op intellectueel gebied schaarden mensen zich snel achter de principes, maar het gedrag bleef achter.

Dalio is weliswaar heel rijk, maar zijn boodschap is dat we zijn principes niet moeten kopiëren. Hoewel Dalio zichzelf streetwise noemt, is hij zeer belezen en heeft hij een voorliefde voor (wetenschappelijke) kennis. Zo is hij geïnspireerd geraakt door mensen als Joseph Campbell, Daniel Kahneman, Daniel Pink en Charles Duhigg en heeft hij de samenwerking gezocht met universiteiten.

Hij schrijft dat de beste kansen in het leven voortkomen uit worstelingen en dat het aan jou is om deze toetsen (zoals hij dat uitdrukt) van creativiteit en karaktervastheid te benutten. Op dit punt zien we duidelijk de invloed van mytholoog Campbell die in zijn bestseller ‘The hero with a thousand face' stelde dat het overwinnen van een crisis ons sterker maakt en dat aan de rand van het ravijn de mooiste bloemen groeien. Dalio herkent zichzelf in die reis van de held. Na zijn 50e wordt hij filantroop en zet zijn eigen stichting op.

We zien veel principes voorbij komen. Die kunnen je op een idee brengen, maar het kan je ook gaan duizelen. Een ander belangrijk principe voor Dalio: 'Jouw behoefte om gelijk te hebben, mag nooit groter zijn dan je wens om de waarheid te achterhalen'. Hij is namelijk een groot voorstander van -zoals hij het noemde: ‘In fase komen': op één lijn komen. Niet door kleine conflicten te onderdrukken, want dat leidt juist tot grotere botsinge. Maar door met elkaar in gesprek te gaan. Het ego en de bijbehorende blinde vlekken mogen daar geen verstorende factoren in zijn.

Samenvattend: Principes van Ray Dalio is een zeer gedetailleerd boek dat een goed inkijkje geeft in de keuken van een zeer succesvol ondernemer, maar waarbij de ruim 500 bladzijden m.i. flink ingeperkt hadden mogen worden.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggenWerkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boom schreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden