Ik heb Online invloed expres langzaam gelezen. Er staan zo veel bruikbare voorbeelden op elke bladzijde, dat ik er hebberig van werd. Hierdoor moest ik de neiging onderdrukken om het boekte verslinden. Simpelweg omdat er dan minder van blijft hangen. Mijn exemplaar heeft al een aantal ezelsoren, zodat ik interessante bladzijden makkelijk terugvind. En elke keer dat ik erin blader worden het er meer.
Vruchten plukken
De inhoud van het boek is helder en direct toepasbaar. Je krijgt niet alleen uitleg hoe je je website, nieuwsbrieven of advertenties tekstueel overtuigender maakt, maar ook visueel. Omdat deze twee elkaar versterken. Nu maar hopen dat de vormgever die mijn website van een make-over gaat voorzien, dit boek ook gelezen heeft.
Het fijne van Online invloed is dat het testwerk al voor je gedaan is. Als lezer hoef je alleen maar de vruchten te plukken van alle kennis en ervaring van auteurs Bas Wouters en Joris Groen. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat alles één op één werkt voor jouw doelgroep. Maar de voorbeelden zijn wetenschappelijk onderbouwd en dat biedt houvast. Bovendien, het staat je vrij om zelf aan het A/B-testen te slaan.
Online beïnvloedingsbijbel
Alle superlatieven die ik kan bedenken zijn van toepassing op dit boek. Wat mij betreft is het de bijbel op het gebied van online overtuigen. Overdreven? Misschien. Het blijft een mening. Al ben ik niet de enige die dit vind. Hun nummer 1 positie bij Managementboek en alle lovende recensies spreken voor zich.
Omdat het boordevol bekende en onbekende praktijkvoorbeelden staat, is het ideaal om als naslagwerk te gebruiken. Vraag je je af waar een winnende prompt ook alweer aan moet voldoen? Dan blader je naar het Oude Testament, hoofdstuk 2. Weten hoe je een prikkelende subjectline maakt voor je e-mailadvertenties? Nieuwe Testament, Hoofdstuk 6. Op zoek naar een checklist voor het maken van een goede landingspagina? Achterin. Yep, I'm a believer! En ik prevel keurig ‘amen' na het lezen van elke passage.
Feedback
Aan het eind van Online invloed vragen de auteurs om feedback om het boek verder te verbeteren. Heel veel beter kan volgens mij niet. Maar als ik dan toch iets moet noemen: er staan nog wat foutjes in het boek (sorry, beroepsdeformatie). Maar er komen ongetwijfeld nog tig herdrukken, dus dat trekken ze vast recht.
Daarnaast heb ik nog een drietal suggesties voor wie de schoen past:
Ik vind dat elke zichzelf respecterende design-, marketing- of communicatie-opleiding dit boek op de boekenlijst moet zetten. Juist omdat het zo praktisch is.
Ik adviseer elke vormgever, copywriter of marketeer die beter wil worden in wat hij doet, dit boek te lezen. En dan als naslagwerk bij de hand te houden.
Ik zou het als copywriter geweldig vinden als er een versie van Online invloed komt die, hoe kan het ook anders, puur op tekst gericht is. Misschien een idee voor een vervolg?
Conclusie
Mocht het je ontgaan zijn: ik ben fan. En wat mij betreft is Online invloed absoluut een goede investering in jezelf. En na het lezen van het boek weet je ook meteen welke beïnvloedingstechniek dit is.
Over Dymph Neeteson
Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.