Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Managementboek van het Jaar 2018 - Juryblog - Boekverzorging

Grafieken, foto's, tekeningen: zomaar een paar voorbeelden van beeldmateriaal in boeken. En dat is dan dus naast de opmaak van een boek, waarbij lettertypes, bladwijzers of simpelweg mooi opgemaakte pagina's een boek aantrekkelijk maken voor de lezer.

Daniëlle de Jonge | 1 december 2017 | 2-3 minuten leestijd

Of juist niet, want er zijn in de stapel boeken die we dit jaar als jury onder ogen krijgen ook wel wat missers te vinden. Denk aan een boek dat niet heel zorgvuldig is opgemaakt in Word met hier en daar een Exceltabel. En een boek waarin bij een enkele grafiek de uitleg van de X-as is weggevallen. Of wanneer de vormgever helemaal los is gegaan en je als lezer het gevoel krijgt dat je midden op Times Square staat tussen een grote hoeveelheid beeld, kleur en meer. Gelukkig gaat het over het algemeen wel allemaal goed.

Het gebruik van ondersteunende vormgeving en beeldmateriaal kent vele vormen, van eenvoudig tot spectaculair creatief! Een van de meest voorkomende varianten is het gebruik van één kleur, waarin titels en tussenkopjes worden weergegeven. Menno Lanting heeft er in zijn boek De disruptieparadox voor gekozen om met diezelfde kleur delen in het boek te highlighten, zodat de belangrijkste zaken goed opvallen en makkelijk terug te vinden zijn. Een andere auteur die kiest voor een rustiger vormgeving is Petra Hoogerwerf in haar boek Echte winst. De kleur blauw is charmant doorgevoerd in haar model en opmaak van blokken met cases en interviews. Daarnaast zijn er veel zwart/wit-foto’s in het boek te vinden als voorbeelden van hetgeen ze omschrijft. Echte foto’s, geen stockmateriaal. Veel beter als je het mij vraagt.

Wie het boek Social Media Management van Marjolein Visser en Berend Sikkenga leest, krijgt een keur aan full color ondersteundende beelden te zien. Alles om het verhaal te staven en voorbeelden te laten zien. Een werkelijk schitterend boek is samengesteld door Hilde Franq. Een onderwerp als Kleur verkoopt vraagt natuurlijk om een kleurrijk boek en dat is het zeker. Vooral de vele foto’s die laten zien hoe kleur in bedrijven ingezet kan worden, maken het een oogstrelend geheel.

En dan is er vormgeving en beeldmateriaal 3.0: augmented reality. Een boek dat er heel fris en overzichtelijk uitziet, en een nieuwe dimensie toevoegt door pagina’s te scannen met een speciale app om op die manier verdere verdieping te vinden met filmpjes. Steven Van Belleghem brengt zijn boek Customers the Day After Tomorrow op die manier tot leven. Is dit de toekomst van boeken lezen? Ik ben een voorstander!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Ze is de voorzitter van de jury voor het Managementboek van het Jaar 2018 (#Mgtboek2018)

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden