Petra Hoogerwerf is topspreker, trainer en auteur van het boek Échte winst. Ze heeft brede werkervaring als directeur, consultant en toezichthouder. Met haar Sparkle Academy bevordert ze ondernemen met impact, teambuilding en effectief leiderschap door middel van openbare en incompany trainingen.
Meer over Petra HoogerwerfÉchte winst
In zeven stappen naar succesvol ondernemen met maatschappelijke impact
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789088507502Samenvatting
Dit boek stond op de Shortlist voor Managementboek van het Jaar 2018.
Échte winst
Elke organisatie wil tevreden klanten, een goed imago en gemotiveerde medewerkers. Dat kan als je het Échte winst denken invoert. Klanten, investeerders en medewerkers vragen steeds meer om maatschappelijke betrokkenheid. Alleen op winst gericht zijn is allang passé. Ondernemen met impact staat nog in de kinderschoenen, maar zal absoluut de norm worden. Het gaat volgens Hoogerwerf niet alleen om goede intenties, het gaat om echte winst: klinkende resultaten die het leven verbeteren, van medewerkers, klanten, de leveranciers en ook in de samenleving.
Zeven stappen
Het boek, met de Échte winst- methode in zeven stappen, laat zien hoe een organisatie excellent kan presteren: ze biedt een geïntegreerde aanpak om duurzaam impact te realiseren. De focus ligt in alles wat je doet op ‘the purpose’: the why van de organisatie. Dat geeft andere inzichten voor leiderschap, strategie, marketing en samenwerking.’
Inspirerende voorbeelden
In het boek staan handige checklists en vragen die aan het denken zetten. Ook beschrijft het boek op sprankelende wijze ruim 75 praktische voorbeelden van o.a. DSM, Access to Medicine Foundation, Taxi Electric, Studio 26, I-Care Pads, 1% Club, Plastic Whale, Care & Culture. Hoogerwerf interviewde voor haar boek ruim honderd brancheorganisaties, ondernemers, wetenschappers en organisaties. Hieruit bleek dat er veel manieren zijn van ‘goed doen’. In Nederland zijn er bedrijven die hierin voorop lopen en in hun missie, naast aandeelhouderswaarde, ook maatschappelijke waarde hebben opgenomen. Van multinational tot (prijswinnende) social enterprise. Van buurtinitiatief tot coöperatie.
Man op de maan
De purpose richt zich uiteindelijk op het aangaan van maatschappelijke problemen. Hoogerwerf: ‘Als we een man op de maan weten te krijgen, als er hiv-remmer worden ontwikkeld en als landen uit structurele armoede omhoog weten te klimmen, moeten we niet somberen maar alle innovatiekracht van het bedrijfsleven benutten om lastige maatschappelijke problemen aan te gaan.’
De voorbeelden en verhalen zijn zo divers, dat zowel studenten, managers als commissarissen, hier wat aan hebben.
Reacties en aanbevelingen
Feike Sijbesma, CEO van DSM, beveelt het boek aan ‘Aan de hand van zeven overzichtelijk stappen biedt Hoogerwerf inzicht hoe maatschappelijk ondernemen in de praktijk werkt’.
'Échte winst' heeft alles in zich om hét Nederlandse standaardwerk te worden over impact ondernemen, een soort The Purpose Economy van Aaron Hurst over de betekeniseconomie.’ New Financial Forum
'Het beste boek over sociaal ondernemen.' lezers So/creatie.
’Dit boek moet een bestseller worden en hoort thuis op de shortlist van 'Managementboek van het Jaar' en zou op de boekenlijsten van het hoger-onderwijs moeten staan.’ Koos Groenewoud, Lerende leiders.
Erik Gerritsen, secretaris-generaal Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: 'Een moderne managementvisie op organisaties en ondernemingen. Hoogerwerf geeft op treffende en inspirerende wijze weer hoe organisaties impact kunnen bereiken in de samenleving.'
De jury Managementboek van het Jaar 2018 schreef over dit boek ‘Maatschappelijke impact is een terecht hot topic voor bedrijven, het enkel nastreven van financiële winst is niet meer van deze tijd. Dit boek bedient de lezer rijkelijk met checklists en lijstjes met kernvragen om de cruciale vertaling van theorie naar praktijk te maken. Het laat bij veel lezers de vonk overspringen om aan de slag te gaan.’
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Petra Hoogerwerf
Inhoudsopgave
1.1 Inleiding 13
1.2 Échte winst 13
1.3 De Échte winst-methode 18
1.4 De rol van de overheid 20
1.5 Verantwoording 21
1.6 Leeswijzer 22
1.7 Tot slot 22
Social Enterprise Inkisha 23
2. Een korte geschiedenis van goeddoen 26
2.1 Inleiding 26
2.2 Periode tot de Tweede Wereldoorlog 27
2.3 Periode 1945 tot de jaren zeventig 28
2.4 Jaren zeventig 28
2.5 De laatste twee decennia van de twintigste eeuw 29
2.6 De 21e eeuw 30
2.7 De eeuw van de samenwerking 35
2.8 Tot slot 35
Coöperatie De Duurzame Energie Unie 36
3. Ondernemen met impact: verschillende vormen 38
3.1 Inleiding 38
3.2 Burgerinitiatieven 38
3.3 Online communities en netwerken 40
3.4 Hubs 41
3.5 Non-profitorganisaties 43
3.6 Kerkgemeenschappen 45
3.7 Coöperaties 45
3.8 Fondsen 47
3.9 Goededoelenorganisaties 48
3.10 Sociale en culturele ondernemingen en social enterprises 49
3.11 Loterijen 52
3.12 Maatschappelijk betrokken/verantwoorde bedrijven 52
3.13 Hybride structuur en mengvormen 55
3.14 Tot slot 60
Social Venture 1% Club 61
4. Vonk! 63
4.1 Inleiding 63
4.2 Het ontstaan van maatschappelijke ambitie 64
4.3 Excellent presteren voor impact 66
4.4 Een bruisende organisatie 68
4.5 De kracht van het verleden 70
4.6 De gedoofde Vonk! 72
4.7 Uit het dal klimmen 75
4.8 De juiste mensen 78
4.9 Werken met vrijwilligers 80
4.10 Tot slot 83
Goededoelenloterij Nationale Postcode Loterij 84
5. Visie 87
5.1 Inleiding 87
5.2 Probleemanalyse 88
5.3 Typen van interventies 94
5.4 Inspirerende tekst 103
5.5 Ambitie 103
5.6 Formuleer je doelen 106
5.7 Tot slot 110
Culturele onderneming Studio26 111
6. Verbinding 114
6.1 Inleiding 114
6.2 Achtergrond 114
6.3 Vijf mogelijkheden 116
6.4 Samenwerken voor impact 120
6.5 Gericht zoeken 125
6.6 Wisdom of the crowd 127
6.7 Social en Health Impact Bonds 130
6.8 Tot slot 131
Social impact bon d AB N AMRO en Ministerie van Justitie 132
7. Vormen van financiering I: commercie en fondsenwerving 135
7.1 Inleiding 135
7.2 Over ondernemerschap 137
7.3 Commerciële inkomsten 137
7.4 Fondsenwerving 144
7.5 Tot slot 156
Non -Profitorganisatie DnoDoen 157
8. Vormen van financiering II : impact-investeren en hybride financiering 160
8.1 Inleiding impact-investeren 160
8.2 Vormen van investeringen 161
8.3 Motieven van investeerders 162
8.4 Hybride financiering 168
8.5 Tot slot 174
Multinational DSM 175
9. Verantwoording 177
9.1 Inleiding 177
9.2 Doelen van impactmeting 178
9.3 Waar staan we nu? 179
9.4 Zeven aspecten van impactmeting 182
9.5 Risicomanagement 189
9.6 Tot slot 191
Non-Profitorganisatie Access to Medicine Foundation 192
10. Verbeelding 194
10.1 Inleiding 194
10.2 Goede verhalen vertellen 195
10.3 Onderzoek doen 201
10.4 Issues agenderen 203
10.5 Omgaan met reputatieschade 205
10.6 Customer journey 207
10.8 Tot slot 209
Impact Investeerder Humanitarian Environmental Projects Company 210
11. Verantwoord ondernemen 212
11.1 Inleiding 212
11.2 Een veranderproces 215
11.3 Acht elementen van verantwoord ondernemen 217
11.4 Tot slot 223
Changemaker Ashoka 224
12. Het businessplan 226
12.1 Inleiding 226
12.2 Functie van een plan 226
12.3 Financieel plan 228
12.4 Tot slot 229
12.5 Checklist Ondernemen met maatschappelijke impact 230
Social Venture Philanthropy Smile Foundation 232
Nawoord 235
Notenlijst 237
Literatuurlijst 243
Een woord van dank 248
Veleda: ervaren adviseurs 250
Petra Hoogerwerf 251
Aanbevelingen 252
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan