Waar moet je beginnen en hoe kun je snelheid maken? Op basis van onze jarenlange ervaring bij het coachen van startende (student) ondernemers zagen we dat dit de biggest pain is van de starter. We combineerden vijf jaar geleden Design Thinking en Lean Start-up in een praktisch en concreet stappenplan. Door deze combinatie van de genoemde methoden helpt Van idee naar start-up de starter om een vliegende start te maken.
Gesprekken
Net als bij de ontwikkeling van het stappenplan, hebben we ons voor de herziende druk in het kader van practice what you preach weer ondergedompeld in onze doelgroep. We hebben de afgelopen jaren veel interessante gesprekken gehad met gebruikers van ons boek. Op basis van deze gesprekken is het boek nu geüpdatet. In de herziene versie besteden we daarom bijvoorbeeld nog meer aandacht aan het onderzoeken van de haalbaarheid van je idee en leggen we het verband met de verschillende onderliggende theorieën. In dit artikel nemen we je mee in de belangrijkste stappen voor jou als startende ondernemer. Hierbij staan we wat langer stil bij stap 1 van ons stappenplan: je succes valt of staat namelijk bij deze eerste stap. Wanneer je je namelijk niet goed verdiept in je klant, kun je ook niet goed aansluiten op de wensen en behoeften van je klant.
Ondernemen begint bij jezelf
Een nieuw product of dienst ontstaat vaak uit frustratie. Zo zoek ik al jaren ‘nieuwe’ eetkamerstoelen op Marktplaats, leuk hip en net anders, maar word ik elke keer weer gefrustreerd door het eindeloos scrollen. De oprichters van Reliving liepen hier ook tegenaan. Reliving speelt op deze frustratie in met een online marktplaats voor tweedehands interieurartikelen met veel gebruikersgemak (en nog veel meer). En daarnaast sluit het goed aan bij waarom ze willen ondernemen, hun why. Waarom ga jij ondernemen? Wat is jouw motivatie om te ondernemen? Ga jij uit van waar jij goed in bent en wat bij je past? Je why geeft je richting: richting voor je ideeën, maar bijvoorbeeld ook als je op zoek gaat naar businesspartners. Voordat je op onderzoek uit gaat werk je daarom eerst je why uit.
Ga op onderzoek uit
De eerste stap in ons stappenplan, start met je onderdompelen in de belevingswereld van de klant. Ga naar buiten. Binnen Design Thinking is dit ook de eerste stap, de empathize fase. Je gaat praten met je klanten of deze observeren. Je wilt weten tegen welke problemen je beoogde klanten nu echt aanlopen en welke behoeften ze hebben. En hoe groot is de frustratie? Hoe lossen ze het probleem nu op? Naast onderzoek naar je klant verken je ook de markt. Je gaat immers geen moeite stoppen in een markt die niet aantrekkelijk is.
Ontwikkel je idee
Vanuit alle informatie die je hebt verzameld ontwerp je je product of dienst of scherpt deze aan: formuleer je design criteria, de ontwerpcriteria waar je product of dienst aan moet voldoen, de define fase binnen Design Thinking. Vanuit het geconstateerde probleem of de onvervulde behoefte en deze criteria ga je, in de ideate fase, vernieuwende oplossingen bedenken of jouw idee aanscherpen. Zorg voor creativiteit en out-of-the-box denken. Brainstormsessies zijn een manier om het ideevormingsproces op gang te krijgen. Ook als je al een idee hebt, is het verstandig deze fasen te doorlopen om je idee misschien nog beter te maken. Je rondt stap 1 af met een eerste versie van je product(idee).
Werk het businessmodel uit
Binnen Design Thinking wordt niet of nauwelijks gewerkt met een businessmodel. Als je wilt gaan ondernemen is het echter essentieel om goed over je businessmodel na te denken: wat komt er allemaal bij kijken om je idee op de markt te brengen? En kun je er geld mee verdienen? Dit sluit aan bij Lean Startup en Customer Development waar het businessmodel wordt uitgewerkt en zo snel mogelijk met een prototype naar de markt wordt gegaan om te testen en te leren van de klant. Zo wordt het idee en het businessmodel tegen zo laag mogelijk kosten en risico’s, zo snel mogelijk onderzocht op haalbaarheid. In stap 2 werk je je businessmodel uit.
Zeggen en doen is niet hetzelfde
Je wilt de haalbaarheid van je idee en je businessmodel baseren op feiten en niet op aannames. Je kunt je aannames op verschillende manier onderbouwen. We maken in ons stappenplan een splitsing tussen het onderbouwen van aannames op basis van wat klanten of experts zeggen (stap 3) en op basis van wat klanten daadwerkelijk doen (stap 4). Deze laatste twee stappen lopen in de praktijk vaak door elkaar heen. In zowel Design Thinking (prototype & test), Customer Development als Lean start-up komen deze stappen terug. Om kosten en tijd te besparen start je met praten met je klant, stakeholders en experts. Vervolgens ga je bij positieve reacties op je nieuwe product of dienst testen uitvoeren. Deze kosten meer geld en tijd, maar de resultaten zijn betrouwbaarder.
Bijna 50 tools, modellen en templates
Van idee naar startup bevat een uitgebreide toolbox. Door huidige gebruikers een ware schatkist genoemd waar ze vaak naar terugpakken. Deze toolbox hebben we uitgebreid en een groot deel van de tools kun je direct downloaden. Als voorbeeld hebben we voor een aantal inspirerende start-ups o.a. voor Pieter Pot, Somnox, De Nieuwe Gevers en Reliving enkele belangrijke modellen en templates uitgewerkt. Deze zijn beschikbaar op de website bij het boek.
Onderstreept door Gartner
Onderzoek van Gartner uit 2019 onder innovatieleaders onderstreept de benadering die we beschrijven in Van idee naar start-up. Je start vanuit de klant, maar je kijkt verder. Dus onderzoek je niet alleen of je klant zit te wachten op je idee, maar maak je ook een businessmodel en onderzoek je de haalbaarheid van je idee.
Wist je dat al meer dan 7.000 startende ondernemers aan de hand van dit stappenplan uit ons boek hun idee hebben uitgewerkt?
Over Sabine Kerkmeijer-van der Peijl
Sabine Kerkmeijer-van der Peijl is verbonden aan OutoftheToolbox.nl. Ze heeft meer dan 20 jaar ervaring in ondernemerschapsonderwijs.
Over Natalie van Zeeland
Natalie van Zeeland is verbonden aan OutoftheToolbox.nl. Ze heeft meer dan 20 jaar ervaring in ondernemerschapsonderwijs.