Lees verder
Sabine Kerkmeijer-van der Peijl is verbonden aan OutoftheToolbox.nl. Ze heeft meer dan 20 jaar ervaring in ondernemerschapsonderwijs.
Meer over de auteursVan idee naar start-up
Een praktisch stappenplan naar product-marktfit
Paperback Nederlands 2023 2e druk 9789024443758Samenvatting
Denk je erover om een onderneming te starten? Heb je een idee voor een nieuw product, een nieuwe dienst of een innovatief project? Zie je door de vele bomen over start-ups en innovatie het bos niet meer? Van idee naar start-up helpt je stap-voor-stap van een businessidee naar een product of dienst die inspeelt op de behoeften van de klant en tegelijkertijd levensvatbaar is.
Je leert onderzoeken waar de klant tegenaan loopt, aansluiten bij wat hij wil, je idee te onderbouwen en te testen in de markt. Concrete (duurzame) voorbeelden, tools & templates en tips & tricks helpen bij de uitwerking van elke stap. Het stappenplan is gebaseerd op toonaangevende literatuur over onder andere Lean Startup, Design Thinking, Business Model Generatie en Customer Development.
Nieuw
Deze tweede, herziene druk besteedt meer aandacht aan:
• de relatie tussen Design Thinking, Lean start-up en het stappenplan;
• de ondernemersmindset;
• de haalbaarheid van een product of dienst;
• het doen van onderzoek onder klanten en stakeholders;
• verschillende marketingtools zoals growth hacking, sociale media en pitchen.
Inclusief online leeromgeving met o.a. het online boek
Op de online leeromgeving bij dit boek vind je uitgewerkte voorbeelden van inspirerende start-ups. En natuurlijk onze toolbox met bijna 50 modellen en templates.
Doelgroep
Van idee naar start-up is geschreven voor innovatieve, startende (student)ondernemers. Maar iedereen die met een idee rondloopt en dat wil realiseren kan met dit praktische stappenplan aan de slag. Ook voor bestaande bedrijven die willen groeien en op zoek zijn naar nieuwe, aantrekkelijke markten is dit boek heel bruikbaar.
“Met dit boek zijn de schrijfsters erin geslaagd om de wirwar aan toonaangevende start-upliteratuur plat te slaan in een praktisch stappenplan. Een feest der herkenning waarin klantbehoefte en product-marktfit centraal staan. En wat velen aan zal spreken: het stappenplan bespaart uren leeswerk, waardoor snelheid gemaakt kan worden, essentieel in het start-upwereldje richting schaal-faalmoment van je risicovolle experiment onder extreme druk.”
− Jorg Kop, MD UtrechtInc en co-founder SnappCar
“Een ondernemer heeft natuurlijk helemaal geen tijd zich door stapels boeken en literatuur heen te worstelen om iets te leren over ondernemerschap. Wel is hij praktisch en wil gericht aan de slag. En daarom juist is dit boek zo goed. Het helpt ieder-een die iets met ondernemerschap te maken heeft aan handzame tips en inzichten. In dit boek vind je een realistisch stappenplan met een goed leesbaar overzicht van actuele en relevante theorieën.”
− Rolien Blanken, Docent-onderzoeker Businessmodellen bij de Haagse Hogeschool
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Sabine Kerkmeijer-van der Peijl
Over Natalie van Zeeland
Inhoudsopgave
Leeswijzer 14
Deel I: Stappenplan 17
Het stappenplan in een notendop 21
• Wat is het stappenplan? 23
• Wat zijn de voordelen van het stappenplan? 24
• Wat is de relatie tussen Design Thinking, Lean Startup, Customer Development en het stappenplan? 24
• Uit welke stappen bestaat het stappenplan? 26
Stap 1 Ontwerpen 31
• 1.1 De klant begrijpen 34
• 1.2 Ideeën genereren 44
• 1.3 Eerste versie product(idee) kiezen en uitwerken 47
• 1.4 Vervolg 50
Stap 2 Uitwerken 51
• 2.1 Strategisch kader schetsen 54
• 2.2 Businessmodel vormgeven 60
• 2.3 Informatiebehoefte bepalen 69
• 2.4 Vervolg 72
Stap 3 Onderbouwen 73
• 3.1 Onderzoek ontwerpen 76
• 3.2 Prototype verder vormgeven 82
• 3.3 Aannames onderbouwen 85
• 3.4 Businessmodel aanpassen? 87
• 3.5 Vervolg 89
Stap 4 Testen 91
• 4.1 Gedrag testen 94
• 4.2 Businessmodel aanpassen? 102
• 4.3 Vervolg 104
Hoe nu verder? 105
• Van businessmodel naar ondernemingsplan 108
• Juridisch, fiscaal en administratief zaken goed regelen 111
• Financiering regelen 113
• Marketing(communicatie) 118
• Monitoren en evalueren 127
Deel II: Toolbox 131
Overzicht 132
Tools & Templates 135
• Hoger doel formuleren a.d.h.v. why-statement 136
• Team Canvas 138
• Team Alignment Map 140
• The Golden Circle 142
• TAMSAMSOM 144
• Waarde Propositie Canvas 146
• Persona 148
• Een dag uit het leven 150
• Koopbeslissingsproces 152
• Customer Journey Map 154
• Empathy Map 156
• Zoekplan 158
• Trendpiramide 160
• DESTEP 162
• Context Map 164
• Onderzoeksplan-A4 166
• Ontwerp Criteria Canvas 170
• Design Criteria Template 172
• ‘How might we … question’-template 174
• Four Actions Framework 176
• SCAMPER 178
• Denkhoeden van De Bono 180
• ‘Snelle geïmproviseerde statements’-template 182
• NABC-template 184
• Business Model Canvas 186
• Lean Canvas 188
• Business Model Canvas Sociale Onderneming 190
• OutoftheToolbox Canvas 192
• Concurrentiestrategieën 194
• Waardestrategieën 196
• Vijfkrachtenmodel 198
• Vijfstappenmethode 200
• Value Chain 201
• OutoftheToolbox Validatietabel 203
• Riskantste Aanname Canvas 206
• Assumption Map (prioriteitenmatrix) 208
• Key Assumptions Test 210
• Test- en Leerkaarten 212
• Experiment Canvas 214
• Testing sheet 215
• Research Plan Template 217
• Interview-A4 218
• Strategy Canvas 222
• Voortgangsbord 224
• The Pitch Canvas© 226
Tips & Tricks 229
• Onderzoek doen 231
• Brainstormen 240
• Segmenteren 245
Begrippenlijst 251
Bronnen 273
Dankwoord 277
Over de auteurs 279
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan