Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Reputatiemanagement voor iedereen

46 lessen voor het bouwen en beschermen van de reputatie

Paperback Nederlands 2020 9789492939302
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Iedere persoon, bedrijf of organisatie heeft een reputatie, of je daar nu bewust van bent of niet. Reputatie is wat er over je gezegd wordt als je zelf niet in de kamer bent. Het is het beeld dat de omgeving van je heeft. En zij is het dus ook die jouw reputatie bepaalt. Het is slechts tot op zekere hoogte mogelijk om dat beeld zelf actief te bepalen, laat staan te managen.

De omgeving is terecht kritisch en vertrouwt organisaties niet langer op mooie woorden, beloftes of bijvoorbeeld purpose-concepten, die dienen als window dressing. Zij beoordeelt organisaties nu op integriteit, daden, leiderschap van haar bestuurders en verbinding met de omgeving.

Betekent dit dan automatisch dat je jezelf niet hoeft te bekommeren om de reputatie? Integendeel, want de reputatie biedt onderscheid in een wereld waarin bedrijven, producten en diensten steeds meer op elkaar lijken. Bovendien biedt een sterke reputatie ook bescherming bij reputatieturbulentie, veroorzaakt door issues en crises. Kortom, het is reputatievet voor roerige tijden.

Neem reputatiemanagement dus serieus en beschouw het als jouw persoonlijke- of zakelijke levensverzekering. Werk actief aan het bouwen van reputatievet en investeer in de bescherming tegen reputatieturbulentie. Dit boek biedt je daarvoor 46 praktische lessen, waar je direct mee aan de slag kunt. Doe er je voordeel mee en beschouw het als jouw persoonlijke reputatieadviseur. Maar realiseer je wel dat reputatie niet maakbaar is en uiteindelijk alles draait om het DOEN!

Specificaties

ISBN13:9789492939302
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:164
Druk:1
Verschijningsdatum:27-1-2020
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Expertrecensies (1)

Reputatiemanagement voor iedereen - 'Praktisch en toegankelijk'
Hanneke Tinor-Centi | 6 maart 2020
Een reputatie is dat wat de wereld van een persoon of organisatie vindt; het beeld dat men heeft. Wanneer een reputatie eenmaal gevestigd is, is het lastig om dat beeld te keren of te buigen. Maar het kán wel. Hoe? Frank Peters doet het uit de doeken in Reputatiemanagement voor iedereen.
Lees verder

Lezersrecensies

4.5 van de 5
4 stemmen
3
0
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Frank Peters

Frank Peters is oprichter en mede-eigenaar van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Vanuit zijn bureau VIRTUS Communications geeft Frank strategisch advies aan opdrachtgevers in het bedrijfsleven, non-profit en de overheid. Daarnaast adviseert hij individuele bestuurders en family offices. Frank is onder meer lid van de raad van advies van SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) van de Universiteit van Amsterdam en voormalig bestuurslid van SIRE (Stichting Ideële Reclame) en de Beroepsvereniging voor Communicatie (Logeion). Frank doceert op zijn vakgebied aan een aantal universiteiten en business schools in binnen- en buitenland. Eerder verschenen van hem de boeken Reputatie onder druk, What are they saying about you?, Mediatraining voor iedereen, Crisiscommunicatie voor iedereen, Reputatiemanagement voor iedereen en Spanning rond de boardroom samen met Eric Heres.

Andere boeken door Frank Peters

Inhoudsopgave

Inleiding: Bouw aan Reputatievet en bescherm je tegen Reputatieturbulentie! 7

BOUWEN AAN REPUTATIEVET 9
1. Reputatie is niet maakbaar 11
2. Merkwaarden als leidraad voor organisatiegedrag 15
3. De omgeving is in beweging 19
4. Creëer verbinding met stakeholders in vredestijd 21
5. Ken de verwachtingen van de omgeving 25
6. Omgaan met kritiek van stakeholders 29
7. Zorg voor omgevingssensitiviteit in de bestuurskamer 33
8. Transparantie is the new black 35
9. Medewerkers zijn de reputatie 39
10. Bedrijfscultuur is de onderschatte factor 43
11. Het belang van zichtbaar leiderschap 47
12. Integriteit als baken 51
13. CEO-Activisme moet wel passen 55
14. Maak successen zichtbaar 57
15. Bouw en manage jouw reputatie vooral online 61
16. De organisatie als medium 65
17. Kies de weg naar engagement 69
18. Zorg dat communicatie beklijft en beweging brengt 73
19. Het belang van de human factor in communicatie 75
20. Zorg dat anderen over jou praten 77
21. Het belang van de ‘social CEO’ 79
22. Webcare is het hart van de reputatie 83
23. Reputatie is van de hele organisatie 87
24. Zet reputatie op de bestuursagenda 89
25. Zonder meten kun je niet sturen 91

BESCHERMEN TEGEN REPUTATIETURBULENTIE 93
26. Formuleer een simpel crisisprotocol 95
27. Breng de gevaren in kaart 99
28. Zorg voor mandaat 103
29. Bereid de kernrisico’s voor 107
30. Organiseer een crisisteam en capaciteit 109
31. Toon daadkracht in ‘the golden hour’ 113
32. Geen besluiten zonder een analyse 117
33. Haal de buitenwereld naar binnen 121
34. Los een crisis samen op met de omgeving 125
35. Bepaal de juiste crisisrespons 127
36. Procescommunicatie kan direct 129
37. Leiders brengen hun slechte nieuws zelf 131
38. Bereid je voor op het worst case-scenario 135
39. Crisiscommunicatie vraagt om compassie 137
40. Los het probleem op voor de slachtoffers 139
41. Geen woorden, maar daden 141
42. Speculeer nooit in crisiswoordvoering 143
43. Zeg sorry als het nodig is 147
44. Maak zelf een einde aan de crisis 149
45. Leer van de fouten 151
46. Vertrouwen moet je weer verdienen 153

Tot slot: perspectief op de toekomst 157
Verder lezen 160
Dankwoord 163

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Reputatiemanagement voor iedereen