
Lees verder
creatief directeur en tekstschrijver bij het reclamebureau ARA
Meer over Jaap Toorenaar'Foutje, bedankt', 'Goeiemoggel', 'Wij van WC-eend', 'Even Apeldoorn bellen', 'Ik heb nog zo gezegd geen bommetje!' of 'Niet omdat het moet, maar omdat het kan'.
Het zijn stuk voor stuk uitdrukkingen uit reclamecampagnes die miljoenen Nederlanders kennen, en die zich verankerd hebben in onze cultuur. En dan zijn er ook nog reclames die zo grappig waren dat iedereen ze gelijk voor zich ziet (zoals 'Bedenk goed wat je met je laatste rolo doet'), of die tegen wil en dank wel meegezongen móeten worden ('Liever Kips-leverworst dan...'). Hoe verzin je zo'n impactvolle reclame, en wat maakt ze zo sterk?
Reclamemeester Jaap Toorenaar vroeg het ruim 50 bedenkers van roemrijke reclames. Ze vertellen openhartig over hun gepuzzel en gepieker, over de (dwaal)sporen die ze bewandelden en over de eerste reacties van hun opdrachtgevers; er klonk niet altijd applaus voor hun idee. Daarnaast geeft Toorenaar een spoedcursus 'Hoe bedenk je een ijzersterke slogan', bespreekt hij de bekendste reclamemelodieën en onthult hij de top 100 van meestgebruikte reclamezinnen op social media.
'Hoe verzinnen ze het?' biedt een overzichtswerk van alle reclames die onze cultuur gevormd hebben en zit vol waardevolle lessen over herinneringswaarde en overtuigingskracht. Het geeft een unieke kijk achter de schermen van de reclamewereld en bovenal veel leesplezier. Want ook voor reclame geldt: wie is er niet groot mee geworden?
‘Elke communicatie man/vrouw zou het boek eigenlijk moeten lezen.’
Dr. Rik Riezebos, merkstrateeg Eurib.
‘Een feest om te lezen.’
Diana Matroos, presentatrice BNR Nieuwsradio.
‘Ik heb enorm genoten van het boek.’
Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur MarketingTribune.
‘In een ruk uitgelezen.’
Victor Mids.
reclame slogans marketing communicatie merken creativiteit reclamecampagnes reclamebureaus nederlandstalige reclame taal nederlandse cultuur consumentengedrag merkbekendheid reclamegeschiedenis merkpositionering presentercampagnes reclameconcepten copywriting reclamepsychologie televisiereclame reclametaal reclamebureau merkstrategie creatief proces adverteerders humor in reclame reclameproductie reclamebedenkers iconische reclame reclamefilms reclameregisseurs populaire cultuur merkbeleving reclamemuziek overtuigingskracht reclamepersoonlijkheden merkidentiteit storytelling bedrijfscommunicatie marketing communicatie mediageschiedenis merkloyaliteit pitches media doelgroepen beeldcultuur casting taalgebruik reclamestrategie corporate communicatie merkwaarde reclameonderzoek reclame-effectiviteit sociale impact Nederlandse taalgeschiedenis populaire uitdrukkingen reclame-ethiek reclame-industrie visuele communicatie overheidscommunicatie doelgroepbenadering social media arbeidsmarktcommunicatie
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books