Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De inzet van touchpoints

Moderne mediaplanning

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 2e druk 9789492272089
Direct te downloaden

Samenvatting

Touchpoints zijn alle momenten waarop een klant, werknemer of andere stakeholder de organisatie of het merk ‘aanraakt’. Een touchpoint kan de drager van de boodschap zijn, maar ook het transportkanaal. Touchpoints kunnen specifieker zijn dan kanalen. In het kanaal ‘winkel’ kan een klant meerdere touchpoints tegenkomen, zoals een display met een aanbieding, een onderhandelingsgesprek met een verkoper over de prijs en een bezoekje aan de servicebalie. Een volledig en actueel overzicht van touchpoints is daarom niet te geven. De lijst is lang en continu aan verandering onderhevig.

Om de inzet van touchpoints doelgericht en georkestreerd te laten gebeuren maakt mediaplanning gebruik van de customer journey, een model waarmee het koopbeslissingsproces in kaart gebracht kan worden. In het boek De inzet van touchpoints. Moderne mediaplanning introduceert Renée van Zijl het begrip touchpoint en legt zij uit wat de rol en functie zijn van touchpoints in moderne mediaplanning. De auteur geeft een overzicht van alle gangbare touchpoints, zowel communicatiemiddelen als communicatiekanalen, en categoriseert deze onder meer in het BOE-model.

Zij laat zien welke touchpoints geschikt zijn in de verschillende fases van de customer journey waarin de doelgroep zich bevindt, en welke KPI’s relevant zijn om de effectiviteit van de inzet van touchpoints te kunnen meten. De auteur legt uit hoe een mediaplan tot stand komt en illustreert dit met een casus. Ze gebruikt hierbij inzichten uit de praktijk van grote mediabureaus. Ze doet dit alles in een no-nonsense-stijl waardoor de lezer snel en inzichtelijk wordt geïnformeerd. Dit boek is bedoeld voor mbo- en hbo-studenten communicatie en media, marketing, multimedia design, vormgeving en journalistiek. Het is tevens geschikt voor communicatie- en marketingprofessionals, die meer willen weten over hedendaagse mediaplanning.

Over Econtentenzo Econtentenzo levert een bijdrage aan de kennisontwikkeling van leerlingen, studenten, kenniswerkers, docenten en andere professionals binnen instellingen en bedrijven. Zij ontwikkelt, distribueert en vermarkt educatieve (e)content, in samenwerking met professionals binnen een kennisplatform. Het platform is nog volop in ontwikkeling.

Specificaties

ISBN13:9789492272089
Trefwoorden:media, mediaplanning
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:132
Uitgever:Econtentenzo
Druk:2
Verschijningsdatum:28-10-2019
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
De inzet van touchpoints - 'Handig document met tips en handvatten'
Louis Thorig | 18 januari 2021
Accountability is in het huidige transparantietijdperk in allerlei sectoren een snel aan populariteit winnend fenomeen. Accountability in de communicatiesector gaat uit van het principe meten is weten, weten is voorspellen, voorspellen is beheersen.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Renée van Zijl

Renée van Zijl is adviseur voor opleidings- en examineringsvraagstukken, en tevens ontwikkelaar van educatieve content. Zij is eigenaar van onderwijsadviesbureau Zelma Consulting en uitgeverij Econtentenzo. Al jaren is zij bezig met onderwijs: adviseren, doceren, examineren, schrijven en ontwikkelen. Sinds 2006 heeft zij haar eigen adviesbureau Zelma Consulting. Zij is gespecialiseerd in het ontwikkelen van leermiddelen en exameninstrumenten én in kwaliteitsaudits. Zij adviseert onderwijs- en kennisinstellingen en bedrijven over de inrichting van opleidingen en trainingen. Zij beoordeelt ook, als auditor, als lid van een examencommissie en van een vaststellingscommissie. Schrijven doet zij al jaren. Renée heeft meegewerkt aan meerdere boeken, en ontwikkelt regelmatig content voor uitgeverij Edu’actief. In 2015 ontstaat het plan voor uitgeverij Econtentenzo, een kennisplatform voor auteurs. Het idee komt voort uit de behoefte om meer invloed te hebben op de inhoud en distributie van eigen content, om samen met auteurs aan een platform te werken en kennis te delen, en om andere professionals een kans te bieden zich te profileren. Dit plan krijgt langzaam vorm: door te praten met experts, door het ontwikkelen van de website Econtentenzo, maar vooral door een eerste boek helemaal zelf uit te geven. Haar eerste boek in eigen beheer is ‘De inzet van touchpoints. Moderne mediaplanning’.

Andere boeken door Renée van Zijl

Over Désirée van Osch

Désirée van Osch is expert communicatiemanagement, auteur van o.a. Communicatiekunde, hoofdredacteur van Basisboek Social Media en MarComSignalen, werkt in het hoger beroeps- en universitair onderwijs.

Andere boeken door Désirée van Osch

Inhoudsopgave

Inleiding

1 Basisbegrippen
1.1 Bereik
1.2 Contactfrequentie
1.3 Mediabeleving
1.4 Attentiewaarde
1.5 Vluchtigheid
1.6 Engagement
1.7 Sentiment
1.8 Communicatievermogen
1.9 Beheersbaarheid
1.10 Kosten

2 Communicatiemiddelen
2.1 Reclame
2.2 Branded content
2.3 Online communicatie
2.4 Non-spot advertising
2.5 Word of Mouth
2.6 Directe communicatie
2.7 Salespromotion
2.8 Public relations
2.9 Sponsoring
2.10 Evenementen
2.11 Brandactivatie

3 Communicatiekanalen
3.1 Internet
3.2 Nieuwsmedia
3.3 Dagbladen
3.4 Magazines
3.5 Televisie
3.6 Radio
3.7 Online video
3.8 Online audio
3.9 Social media
3.10 Bioscoop
3.11 Out of Home media

4 Typologieën van touchpoints
4.1 Gesproken, gedrukt, audiovisueel en digitaal
4.2 Corporate, interne en marketingcommunicatie
4.3 Bought, owned en earned media
4.4 Pull en push
4.5 Branding en performance media
4.6 Mate van interactiviteit

5 Touchpoints in de customer journey
5.1 Customer journey
5.2 Aankoopfunnel
5.3 5 It’s-model
Customer journey van MarkyourName

6 Mediaplanning
6.1 Marketingstrategie
6.2 Communicatiestrategie
6.3 Mediaplanning
6.4 Data bij mediaplanning
Mediaplanning bij kleertjes.com
Introductiecampagne Mora Tostini

Register
Verder lezen
Met dank aan

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De inzet van touchpoints