Lees verder
Ronald van Aggelen is partner bij management consultingbureau EarlyBridge. Vanuit zijn passie om ‘mensen verder te brengen’, werkt Ronald al vijfentwintig jaar als ondernemer op het gebied van mens en prestaties.
Meer over Ronald van AggelenMindhacking
De praktijk van beinvloeden
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789492221308Samenvatting
Het woord 'manipuleren' roept vaak negatieve associaties op. Mensen zijn bang om gemanipuleerd te worden en denken dat ze dan geen invloed meer hebben op hun handelen. Tegelijkertijd bestaat bij velen het besef dat we altijd bezig zijn om zaken ‘naar onze hand te zetten’ en dat manipulatie dus eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld is. Met dit boek wil de auteur de angst voor manipuleren wegnemen.
'Mindhacking' helpt je om zicht te krijgen op de achtergronden en toepassingsmogelijkheden van mindhacking (het proces om mensen van A naar B te brengen, waarbij B van te voren bepaald is). Mindhacking is erop gericht de hersencapaciteit maximaal te benutten om gedrag te beïnvloeden. Niet alleen in ons eigen voordeel, maar ook om het welzijn van anderen te verbeteren.
Mensen die keuzes (moeten) maken of dit juist vermijden: het levert honderden praktijkvoorbeelden van beïnvloeding op. De wetenschap heeft met experimenten en onderzoeken, de mechanismen en patronen aangetoond die hun basis hebben in de werking van onze hersenen.
In dit boek komen de technieken van mindhacking, te weten framing, priming, nudging, coping, choices en reinforcement, uitgebreid aan bod. In 'Mindhacking' combineert de auteur zijn ruime praktijkervaring met beïnvloeding met de aanwezige wetenschappelijke kennis over beïnvloeding en neuropsychologie.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Ronald van Aggelen
Inhoudsopgave
Inleiding
De zeven hoofdstukken
De doelgroep
1. Mindhacking
1.1. De angst voor de manipulator
1.2. Mindhacking in management
1.3. Mindhacking in marketing
1.4. De mindhacker herkennen
2. Framing
2.1. Woorden en gedrag
2.2. Hersenspinsels
2.3. Onbewust beïnvloeden (coverte mindhacking)
2.4. Bewust beïnvloeden (overte mindhacking)
2.5. De praktijk
3. Priming
3.1. De laatste herinnering
3.2. Subliminale beïnvloeding: ‘Drink cola en eet popcorn’
3.3. Acht primingtechnieken voor managers
3.4. Primingexperimenten en de praktijk van mindhacking
3.5. De vrije wil
4. Coping
4.1. Persoonlijkheid
4.2. Herken jezelf en de ander
4.3. Stijlverschillen, gedrag en samenwerken
4.4. Intuïtie en cold-reading
5. Choices
5.1. Informatieverwerking
5.2. Bewuste of onbewuste keuzes
5.3. Keuzes via mindhacking
5.4. Keuzes en gewenste gedragsverandering
6. Reinforcement
6.1. De kracht van de herhaling
6.2. Reïnforcementprincipes
6.3. Behaviour modification and shaping
7. Mindhacking in de praktijk
7.1. Mindhacktips & -tricks
7.2. Authenticiteit en beïnvloeding in de praktijk
7.3. Confronterend communiceren en de praktijk van beïnvloeden
7.4. Bewust en onbewust communiceren in de praktijk van beïnvloeden
7.5. Persoonlijkheid en communicatie in de praktijk van beïnvloeden
Afsluiting
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan