Lees verder
Board Member De Groene Zaak, Voorzitter Het Groene Brein, auteur Managementboek van het jaar 2014 (Zakendoen in de Nieuwe Economie).
Meer over Marga HoekZakendoen in de nieuwe economie - Internationale Editie
Met 50 businesscases van over de hele wereld
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789462760783Samenvatting
'Zakendoen in de nieuwe economie - Internationale editie' is de vernieuwde versie van het boek dat in 2014 werd gekozen tot Managementboek van het Jaar. Deze nieuwe editie neemt het wereldwijde perspectief als uitgangspunt en geeft op die manier een nieuwe kijk op de economie van morgen. Met succesvolle businesscases van over de hele wereld en de jongste, meest innovatieve ontwikkelingen in economie, maatschappij en technologie, illustreert deze internationale editie van 'Zakendoen in de Nieuwe Economie' het potentieel van de transitie naar een waardegedreven economie.
Eerder schreef de jury van het Managementboek van Jaar: "Het boek gaat voorop in de nieuwe realiteit van ons maatschappelijk-economisch bestel, is tegelijk conceptueel en praktijkgericht, daagt een breed lezerspubliek uit nieuwe wegen in te slaan en is bovendien uitnodigend vormgegeven".
De inhoud van 'Zakendoen in de Nieuwe Economie - Internationale Editie' kwam mede tot stand door intensieve crowdsourcing, tientallen interviews met CEO's en de input van toonaangevende wetenschappers en (internationale) opinieleiders.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Marga Hoek
Inhoudsopgave
Voorwoord: Marga Hoek
Proloog De Nieuwe Economie
Inleiding
1 De nieuwe economie, alle activa tellen mee
2 Interacterende trends kleuren de nieuwe economie
3 Koplopers aan de frontlinie
4 Zakendoen in de Nieuwe Economie
5 Zeven vensters op succes
6 Uit de wikkels
Venster 1 Klanten
Inleiding
1.1 Afscheid van de eigendomsthese
1.2 Producttypen: verschil tussen vastgoed en voedsel.
1.3 Four stages of de-ownership
1.4 Nieuw vertrekpunt: bezettingsgraad, financiering en kostprijs
Wrap-up
Venster 2 Value cycle
Inleiding
2.1 Waarom de supply chain over de datum is
2.2 Maximale waardecreatie in de value cycle
2.3 Drie vuistregels
2.4 Creatieve financiering in de value cycle
2.5 De onderneming onder de loep
Wrap-up
Venster 3 Schaalgrootte
Inleiding
3.1 Glocalization: maximaal global, maximaal local
3.2 Symbiose door samenwerking
3.3 Markten: openbreken en creëren.
Wrap-up
Venster 4 Innovatie
Inleiding
4.1 Van optimalisatie van het bestaande naar gezamenlijke creatie van het nieuwe
4.2 Door innoveren markt creëren
4.3 Het innovatiespeelveld vergroot
4.4 Intellectueel Eigendom, terug naar Venetië.
Wrap-up
Venster 5 Businesscase.
Inleiding
5.1 Ingrediënten voor een adaptable businesscase
● Content
● Geldstromen
● Partijen
5.2 Kaders van de businesscase, langer en breder
Wrap-up
Venster 6 Financiering
Inleiding
6.1 De Trias Pecunia, effectieve financiering
● Voorkom financiering
● Langjarige duurzame financiering
● Effectief vreemd vermogen.
6.2 De financiële sector
6.3 Verschuiving naar waardemanagement
Wrap-up
Venster 7 Leiderschap
Inleiding
7.1 Profielschets: van transactioneel naar transformationeel leiderschap
7.2 Nieuw leiderschap: zes kenmerken
7.3 Nieuwe invulling van oude rollen.
Wrap-up
Noten
Literatuur
Over Marga Hoek
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan