De vermoeide samenleving
De transparante samenleving / De terugkeer van Eros
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789461643247Samenvatting
In onze prestatiemaatschappij worden we niet meer door geboden, verboden en regels beheerst, maar door projecten, initiatieven en motivatie. Dat klinkt positief, maar is het niet. Ons handelen staat in het teken van zo veel mogelijk productie en consumptie, en niet van het beschermen van wat voor ons wezenlijk is, zaken als zingeving en ontspanning.
Deze kritiek ligt ten grondslag aan de hier gebundelde essays van de Koreaans-Duitse filosoof Han. Het neoliberale marktdenken maakt van ons prestatiesubjecten, die permanent blootstaan aan prikkels, informatie en impulsen. Dat doen wij onszelf aan, we leggen onszelf die beperkingen op. We maken alles transparant, kennen geen geheimen meer, verbannen de Ander en daarmee Eros; Han pleit voor gelatenheid waarin sociale relaties tot ontspannenheid komen.
De essays zijn prachtig en toegankelijk geschreven, zetten aan het denken zonder zelfhulpboek te zijn. Ze zijn een aanrader voor iedereen die zich met de keerzijden van onze huidige samenleving bezighoudt.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Na de commandosamenleving 17
De intensieve verveling 22
Vita activa 26
Opleiding in kijken 32
Het geval Bartleby 37
Een samenleving van de moeheid 43
De transparante samenleving
De positieve samenleving 51
De etalagesamenleving 60
De duidelijke samenleving 67
De pornosamenleving 73
De gehaaste samenleving 83
De intieme samenleving 89
De informatiesamenleving 93
De onthullingssamenleving 98
De controlesamenleving 102
De terugkeer van Eros
Melancholia 111
Niet kunnen kunnen 118
Het naakte leven 126
Porno 136
Fantasie 141
De politiek van de eros 147
Het einde van de theorie 151
Noten 157
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan