Lees verder
Hilde Veraart-Maas (1954-2019) was organisatiesocioloog. Na 22 jaar Human Resources Management vestigde zij zich als HRM-adviseur, trainer en (team)coach. Zij heeft door de jaren heen het socratisch coachen verder ontwikkeld. Zij werkt vanuit het principe: 'je weet zelf het beste wat goed voor je is!' De kracht van gedachten staat in haar aanpak centraal en de methode bewijst vooral goede diensten als iemand niet geholpen wil worden. Zij schreef diverse boeken over socratisch coachen, niet alleen als coachingsmethode (2006), maar ook over de vele toepassingsmogelijkheden. Zij was Master Practitioner NOBCO EMCC.
Meer over Hilde Veraart-MaasSocratisch coachen
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 3e druk 9789461275745Samenvatting
Wie anders dan Socrates leerde ons de goede vragen te stellen? Het boek Socratisch coachen is een aanvullende methodiek op de gangbare coachingsvaardigheden waarmee de coach iemand helpt om vanuit andere perspectieven naar zijn probleem te kijken. Bovendien leert men toekomstige problemen zelfstandig aan te pakken.
Socratisch coachen bestaat uit drie delen. In het eerste deel bespreekt Hilde Veraart-Maas de twee theoretische fundamenten en haalt ze de socratische vragen uit de intuïtieve sfeer. Aan de hand van de Rationeel Emotieve Training beschrijft ze hoe de coach kan helpen om vanuit nieuwe perspectieven naar een probleem te leren kijken. Vervolgens leert men zelf het probleem adequaat aan te pakken. Het tweede deel gaat in op de praktijk van het socratisch coachen. Veel praktijkvoorbeelden illustreren de methodiek. Het derde deel toont drie cases met actuele thema's: teamcoaching, burn-out en loopbaanheroriëntatie. De auteur behandelt het verloop van een traject vanaf het eerste contact tot de afronding.
Het boek is geschreven voor iedereen die anderen met een probleem in het werk wil helpen. Dat kunnen zowel externe als interne coaches zijn: HRM-managers, loopbaanadviseurs, vertrouwenspersonen, managers én collega's. Eveneens is het interessant voor supervisoren en intervisiegroepen. Ten slotte is het boek ook bedoeld voor mensen die zelf een probleem willen oplossen en bereid zijn kritisch naar zichzelf te kijken.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Hilde Veraart-Maas
Inhoudsopgave
1 Nog een boek over coaching?
2 De kunst van het vragen stellen
3 Het ontstaan van dit boek
4 Het doel van dit boek
5 Voor wie bestemd?
6 Opbouw
Woord van dank
Deel I Theoretische achtergronden
1 Socrates toen en nu
Resumé
1.1 Socrates nu: de hedendaagse begrippen
1.2 Socrates toen: 'de horzel van Athene'
1.3 De vergelijking tussen Socrates toen en de huidige methoden
1.4 Kenmerken van socratische vragen
1.5 Wanneer zijn socratische vragen zinvol?
1.6 Socratische Training
2 De Rationeel Emotieve Training
Resumé
2.1 Ontwikkeling van de Rationeel Emotieve Training
2.2 Uitgangspunten van RET
2.3 Het opsporen van gevoelens
2.4 De kracht van rationele en irrationele gedachten
2.5 Het opsporen van A-B-C-schema's
2.6 Uitdagen
2.7 Effectieve nieuwe gedachten
2.8 Tot slot: nieuw gedrag
Deel II De praktijk van socratisch coachen
3 Sofistische valkuilen bij het coachen
Resumé
3.1 Sofisme versus socratische benadering
3.2 Rollen van de coach
3.3 Do's en don'ts: communicatieblokkerend gedrag
4 Socratisch coachen
Resumé
4.1 Wanneer socratisch coachen?
4.2 Overzicht van de fasen in het gesprek
4.3 Achtergronden
4.4 Concrete voorbeeldvragen
4.5 Aanvullende opmerkingen
4.6 Uitwerking van de fasen in het gesprek
4.7 Structuur van het gesprek
4.8 Wanneer is een cliënt klaar?
5 Wil je cliënt wel geholpen worden?
Resumé
5.1 Klanttypische relaties
5.2 Kan de klager of bezoeker klant worden
5.3 De wondervraag
5.4 De vijandige bezoeker
5.5 De bezoeker wordt klant: praktijkvoorbeeld
Deel III Casuïstiek
6 De kracht van socratische vragen bij teamontwikkeling
Resumé
6.1 Achtergronden
6.2 Oriënterend gesprek
6.3 Eerste overleg MT: beeldvorming
6.4 Tweede overleg: hulpvraag
6.5 Derde overleg: hulpvraag
6.6 Verschil van inzicht over de bijdragen van de medewerkers
Bijlage hoofdstuk 6: Vragenlijst over de cultuur binnen de organisatie
7 De praktijk - burn-out
Resumé
7.1 Theoretisch kader: burn-out als een specifieke vorm van stress
7.2 De situatieschets
7.3 Gespreksmomenten in de beeldvorming
7.4 Gespreksmomenten in het uidagen
7.5 Gespreksmomenten in verankering
8 De praktijk - gedwongen heroriëntatie op de loopbaan
Resumé
8.1 Theoretisch kader: loopbaanfasen en loopbaankeuzen
8.2 Een situatieschets
8.3 Gespreksmomenten in de beeldvorming
8.4 Gespreksmomenten in het uitdagen
8.5 Gespreksmomenten in verankering
Bijlage: Voorbeeldvragen per fase
Geraadpleegde literatuur
Register
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan