Prof. dr. Harry Hummels is hoogleraar Ethiek, Organisaties en Samenleving binnen de vakgroep Finance van de School of Business and Economics van Maastricht University. Daarnaast is hij nog verbonden aan de Utrecht University School of Economics, waar hij tussen 2016 en 2021 als eerste hoogleraar in Nederland een leerstoel bekleedde in Social Entrepreneurship.
Meer over de auteursAnders groeien
Een medemenselijke aanpak van duurzaam en maatschappelijk ondernemen
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789089656667Samenvatting
Puur en alleen voor eigen gewin ondernemen is niet meer van deze tijd. Niet de economische
groei van organisaties an sich, maar de bloei, belangen en het welzijn van anderen zijn cruciaal voor bedrijven, hun stakeholders en de samenleving. Anders groeien dus. Medemenselijke ondernemingen leveren winst op aan alle kanten: ze zijn succesvol in de slag om schaars talent, hebben vaker betrokken medewerkers en tevreden klanten, en werken soepeler samen met partners. Dus in plaats van je af te vragen: ‘what’s in it for me?’ kun je je beter de vraag stellen: ‘what am I doing for others?’
Anders groeien is de praktijkgids bij uitstek voor de medemenselijke ondernemer, leidinggevende en professional. Het boek geeft je inzichten in de fundamenten van medemenselijk ondernemen en laat je als lezer kennismaken met mensen die vertellen hoe bedrijven met hun behoeften en belangen omgaan. In hun verhalen proef je wat je eigen impact kan zijn als je niet slechts je eigen bloei en welzijn nastreeft, maar ook die van anderen.
• Anders Groeien: een onderwerp dat hoog op de bedrijfsagenda staat. Ook in deze lastige arbeidsmarkt en zeker omdat het bij aanbestedingen steeds belangrijker wordt.
• Met diverse portretten van ondernemers, bestuurders en professionals die het belang van medemenselijk ondernemen duidelijk maken.
• Inclusief veel praktische handvatten om zélf met medemenselijk ondernemen aan de slag te gaan.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Harry Hummels
Over Erik Hilgers
Inhoudsopgave
Managementsamenvatting 16
PORTRET van Robert Metzke
"Consistentie tussen waarden en waardecreatie" 22
INLEIDING Introductie 27
1.1 Anders groeien 30
1.2 Op weg naar medemenselijkheid 32
1.3 Voor ondernemers, leidinggevenden en professionals 37
1.4 Opbouw van de gids 39
PORTRET van Volkert Engelsman
"Duurzaamheid komt uiteindelijk bij onszelf terug" 41
HOOFDSTUK 2 Medemenselijk ondernemen 48
2.1 Inleiding 49
2.2 Historische context 53
2.3 De omkering 55
2.4 Verbinden, luisteren en handelen 60
PORTRET van Chris Heutink
"Draag je inclusie uit, dan moet je ook inclusief handelen" 67
2.5 De wending naar medemenselijkheid 72
2.6 De kern van medemenselijkheid aangescherpt 74
2.7 Medemenselijkheid staat naast MVO en andere concepten 77
2.8 Onderneemt een bedrijf medemenselijk? 82
2.9 De context van welzijn en bloei 95
PORTRET van Maria van der Heijden
"We werden weggeblazen door de passie" 100
PORTRET van Marieke de Jong
"De overbrugging tussen agrarische sector en samenleving" 104
HOOFDSTUK 3 De drijfveren 108
3.1 Inleiding 109
3.2 De intrinsieke motivatie tot medemenselijkheid 1 1 1
3.3 Bedrijfseconomische drijfveren 117
3.4 Drijfveren en bedrijfsresultaten 123
3.5 Conclusie 129
PORTRET van Kitty Jong
"Waarom niet pal staan voor bedrijven die het goed doen?" 132
HOOFDSTUK 4 Voorbeeldbedrijven 138
4.1 Inleiding 139
4.2 Even voorstellen… 141
4.3 Koninklijke Auping 143
4.4 Asito 149
4.5 MAAS 160
4.6 Schijvens Corporate Fashion 169
PORTRET van Bernardo Eenkhoorn
"Gedeelde verantwoordelijkheid door medezeggenschap" 177
HOOFDSTUK 5 Medemenselijkheid in praktijk brengen 184
5.1 Inleiding 185
5.2 Een cultuur van medemenselijkheid 188
5.3 Organisatie 216
5.4 Tot slot 228
PORTRET van Harmen van Wijnen
"Medemenselijkheid gedijt in de vrije ruimte" 230
Dankwoord 238
Over de auteurs 239
Bronvermelding 241
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan