
Lees verder
Prof. dr. Harry Hummels is hoogleraar Ethiek, Organisaties en Samenleving binnen de vakgroep Finance van de School of Business and Economics van Maastricht University. Daarnaast is hij nog verbonden aan de Utrecht University School of Economics, waar hij tussen 2016 en 2021 als eerste hoogleraar in Nederland een leerstoel bekleedde in Social Entrepreneurship.
Meer over de auteursDuurzaamheid is voor multinationals als Unilever, Philips, DSM, IKEA en Vodafone tegenwoordig vanzelfsprekend in hun publieke profilering. Een sine qua non. Maar hoe ze daar in de markt invulling aan kunnen geven, is veel minder vanzelfsprekend. Duurzaamheid vraagt om innovatie en die komt vaak uit de hoek van frisse, jonge bedrijven zoals De Vegetarische Slager, Seepje, Kipster, MUD Jeans, of Fairphone. De essentiële vraag is dan hoe gevestigde ondernemingen en innovatieve bedrijven bij elkaar komen en hoe hun samenwerking meer wordt dan de som der delen.
Soms zijn maatschappelijke uitdagingen zo groot dat ze vragen om een samenwerking tussen meer dan twee partijen. Nationaal en internationaal. In deze meervoudige vorm van samenwerking staat niet het bedrijfsvoordeel voor de partners centraal, maar het streven naar maatschappelijke verandering gericht op een duurzame, rechtvaardige en inclusieve
economie. Zo werken innovatieve koffieondernemingen samen om koffieboeren een leefbaar inkomen te bezorgen en verzekeraars met maatschappelijke vernieuwers om in opkomende economieën de toegang tot gezondheidszorg te bevorderen.
Bloed, zweet, maar samen laat zien dat samenwerking gericht op duurzaamheid voor alle partijen kan werken. Dit boek schetst aan de hand van een keur aan voorbeelden de praktijk van samenwerking en de maatschappelijke en duurzaamheidswinst die bedrijven boeken.
Een urgent en onmisbaar boek: de echte problemen kunnen alleen samen worden opgelost.
samenwerken duurzaamheid partnerschappen maatschappelijk verantwoord ondernemen innovatie circulaire economie systeemverandering start-ups scale-ups sustainable development goals stakeholdermodel sociaal ondernemerschap waardeketens corporate venturing meervoudige samenwerking enkelvoudige samenwerking inclusieve economie ondernemerschap strategisch management transitie milieu coalities bedrijfsethiek gedeelde waardecreatie klimaatverandering overname ecosystemen joint venture multinationals transformatie globalisering waardengedreven ondernemen sociale innovatie kringloopeconomie interdependentie verdienmodellen ketenverantwoordelijkheid fair trade cultuurverschillen governance
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books