Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Het kompas van de held

Storytelling, ethiek en leiderschap

Paperback Nederlands 2022 9789089656582
10
Voormalig top 10Totaal 27 dagen
Voormalig top 100Totaal 72 dagen
Verkooppositie 295Hoogste positie: 5
Op voorraad | Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

We worden dagelijks geconfronteerd met collega’s die in complottheorieën geloven, met grensoverschrijdend, racistisch en seksistisch gedrag, een CEO die het met de waarheid niet zo nauw neemt en mensen die vinden dat voor henzelf andere regels gelden dan voor anderen. Hoe ga je daarmee om? Heb je direct je mening paraat en laat je die horen of hou je – omwille van de lieve vrede - je mond? Durf jij het gesprek aan te gaan? Hoe doe je dat? En vanuit welke waarden voer je dat gesprek dan? Met andere woorden: hoe ziet jouw morele kompas er eigenlijk uit?

'Het kompas van de held' helpt je op een eenvoudige manier je eigen morele kompas te vinden en toe te passen. Je krijgt de tools aangereikt om voor jezelf en in je organisatie koers te bepalen en je uit te spreken in lijn met je persoonlijke, professionele en publieke waarden. We hebben in deze tijd helden nodig die in de jungle van meningen als echte leiders vanuit een ethisch besef besluiten durven nemen, krachtige verhalen vertellen en in staat zijn goed te luisteren naar anderen.

Ethiek in tijden van verharding: Stevig, eigenwijs leiderschap met een open hart als tegengif voor polarisatie. Rick en Titia schreven een belangrijk en praktisch boek om je eigen koers te blijven vinden en varen. - Pacelle van Goethem, schrijver van o.a. de bestseller Ijs verkopen aan eskimo’s

Dankzij onze gedeelde waarden en de hulp van Titia bij het ontdekken van hun eigen verhaal, vinden en krijgen de helden in onze organisatie het podium om als lichtend voorbeeld voor hun collega’s te dienen. Zo bewegen we samen vooruit. - Mattijs ten Brink, CEO Sunweb Group

Specificaties

ISBN13:9789089656582
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:176
Druk:1
Verschijningsdatum:8-9-2022
Hoofdrubriek:Leiderschap
ISSN:

Expertrecensies (2)

Het kompas van de held - ‘Actueel boek dat een groot publiek verdient’
Annemarie Smits | 5 oktober 2022
Rick Willemsen en Titia Wolf schreven ‘Het kompas van de held’ omdat we nieuwe helden nodig hebben in deze tijd. Volgens de auteurs ben je een held als je beschikt over een sterk innerlijk moreel kompas én als je een open en eerlijk gesprek durft te voeren. 
Lees verder
Het kompas van de held - ‘Heel wat leiders zouden dit boek moeten lezen’
Henk Jan Kamsteeg | 16 september 2022
Hoe kunnen we werken aan moreel leiderschap? Door ons kompas te ontdekken. Rick Willemsen en Titia Wolf leggen in ‘Het kompas van de held’ uit hoe we dit kunnen doen. Een praktisch boek dat heel wat leiders wat mij betreft zouden moeten lezen.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

video
Storytelling en storylistening
Titia Wolf 10 januari 2023 We worden dagelijks geconfronteerd met collega’s die in complottheorieën geloven, met grensoverschrijdend gedrag en mensen die vinden dat voor henzelf andere regels gelden dan voor anderen. Hoe ga je daarmee om? Durf jij het gesprek aan te gaan? Hoe doe je dat? En vanuit welke waarden voer je dat gesprek dan? Met andere woorden: hoe ziet jouw morele kompas er eigenlijk uit? In de Bookchat vertellen auteurs Titia en Rick over de waarden die zij delen.
preview
Het kompas van de held - Storytelling, ethiek en leiderschap
Rick Willemsen 30 november 2022 In ‘Het kompas van de held’ dagen Titia Wolf en Rick Willemsen de lezers uit kleur te bekennen in de jungle van meningen anno nu. Op het werk, in de media of gewoon in de kroeg. Deze jungle vraagt om een persoonlijk moreel kompas waarmee je kunt navigeren en onderbouwd je mening te geven op basis van je eigen publieke, professionele en persoonlijke waarden.
interview
Storylistening is net zo belangrijk als storytelling
Jeroen Ansink 11 november 2022 In tijden van polarisatie wordt het steeds belangrijker om het gesprek met andersdenkenden aan te gaan, schrijven bedrijfsadviseurs Rick Willemsen en Titia Wolf in ‘Het kompas van de held’. Het boek dient als gids om dat op een ethische en heldhaftige wijze te doen. ‘We hebben allebei complotdenkers in onze vriendenkring.’

Over Titia Wolf

Titia Wolf (1968) helpt als adviseur, storycoach en trainer professionals in zowel profit als non-profit bedrijven de kracht van verhalen in te zetten bij grote en kleine organisatieveranderingen; Storytelling om jouw persoonlijke of organisatie kernwaarden tot leven te brengen, om de koers betekenis te geven en daarmee je mensen in beweging te krijgen. Haar motto is ‘play, flow, grow’. Na haar doctoraalstudies Communicatiewetenschap en Bestuurskunde werkt ze als trainer en managementconsultant bij een groot ICT-bedrijf. Zij specialiseert zich in procesmanagement en organisationele communicatie. Na zeven jaar in deze branche en een naderende burn-out hangt zij haar mantelpak, laptop en leaseauto aan de wilgen. Zij besluit het theatervak in te gaan. Een lang gekoesterde passie en communicatie in de meest pure vorm, aldus Titia. Zes jaar later, na afronding van haar kleinkunstopleiding staat zij drie jaar op het podium. Haar ervaring opgedaan in het bedrijfsleven combineert ze sinds 2007 met het theatervak. Met (business) storytelling komt alles samen en in 2013 start zij met de opleiding tot Chief Storyteller aan de Storytelling Academy, waar zij nu ook als docent werkzaam is. Titia weet met een analytische blik en veel enthousiasme storytelling in organisaties als een effectief en authentiek veranderinstrument aan haar opdrachtgevers over te brengen en in te zetten. Publieke waarden: Vrijheid, Zorgzaamheid en Geluk Professionele waarden: Speelsheid, Bevlogenheid en Vakmanschap Persoonlijke waarden: Verbinding, Harmonie en Vreugde

Andere boeken door Titia Wolf

Over Rick Willemsen

Rick Willemsen (1965) is bijna 25 jaar team- en leiderschapscoach, trainer, facilitator en schrijver. Het trainersvak leert hij bij (Boertien) Vergouwen Overduin, waar hij ook een aantal jaar partner is. Zijn motto is ‘Leren verrijkt organisaties!’ en hij heeft sinds 2016 zijn eigen bedrijf Yelllow, label for learning & leadership (www.yelllow.nl). Hij richt zich vooral op persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling. Met zijn boek over authentiek leiderschap Echte leiders in echte organisaties (in 2011 genomineerd voor Managementboek van het Jaar) en zijn boek PITCH! (2014) inspireert hij mensen bij het vinden van hun eigen koers en authenticiteit.   In de periode 2016-2020 specialiseert hij zich verder in familie- en organisatie-opstellingen bij Phoenix Opleidingen en het Bert Hellinger Instituut. Aan de hand van het levens- of organisatieverhaal leert hij zijn deelnemers patronen en thema’s op een effectieve manier te duiden en deze bespreekbaar te maken. Met een systemische blik, een opstelling en het kiezen van waarden, met altijd als doel je bewust te maken van je persoonlijk leiderschap of lidmaatschap van een groep. Publieke waarden: Vrijheid, Gezondheid en Geluk Professionele waarden: Creativiteit, Professionaliteit en Ondernemend Persoonlijke waarden: Liefde, Authenticiteit en Ambitie

Andere boeken door Rick Willemsen

Inhoudsopgave

Voorwoord door Maurice van den Bosch 7
Inleiding 11

Deel 1 – het kompas van de held 19
1.1 Het Kompas: hoe te gebruiken? 21
1.2 Waarden en normen 23
1.3 Ethiek 25
1.4 Leiderschap 30
1.5 Storytelling 32
1.6 Aan de slag! 37

Deel 2 – ontdek je publieke waarden 39
2.1 Het trainen van je morele spier 40
2.2 De toeslag, het vaccin en Zwarte Piet 42
2.3 De maatschappij: dat ben jij 44
2.4 Welk verhaal geloof jij? 47
2.5 Over woke zijn en cultuurschillen 50
2.6 Aan de slag! Kies je publieke waarden 52

Deel 3 – ontdek je professionele waarden 55
3.1 The Voice, kika en Booking 56
3.2 De integere organisatie 59
3.3 Waardevolle formele en informele verhalen 63
3.4 Identiteit, imago en reputatieverhalen 72
3.5 De organisatie en ik 77
3.6 Aan de slag! Kies je professionele waarden 80

Deel 4 – ontdek je persoonlijke waarden 83
4.1 De Belofte, de Hond en Sophie’s Choice 85
4.2 Levensverhaal en levenslessen 87
4.3 De Reis van de Held 91
4.4 Verhalen laden persoonlijke waarden 97
4.5 De held-vertelformule 100
4.6 Aan de slag! Kies je persoonlijke waarden 107

Deel 5 – met je kompas de organisatie in 111
5.1 Unilever, Twitter en Tesla 114
5.2 De reis van de organisatie 117
5.3 Alignment in het waarde-in-actie-verhaal 124
5.4 Het kompas als model voor morele besluitvorming 130
5.5 Narratief klimaat 134
5.6 Aan de slag! Het waarde-in-actie-verhaal 136

Deel 6 – met je kompas de jungle in 139
6.1 Sywert, Shell en Rutte 140
6.2 De held bekent kleur 144
6.3 Voorbereid en nieuwsgierig de jungle in 149
6.4 De jungle van meningen 156
6.5 Helden gezocht 162
6.6 Aan de slag! Met je kompas de jungle in 164

Over de auteurs 167
Dankwoord 169
Bronnen 171

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het kompas van de held