Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De comfort-transitie

Anders werken in een complexe wereld

Gebonden Nederlands 2021 9789089656100
Voormalig top 100Totaal 30 dagen
Verkooppositie 4689Hoogste positie: 56
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Het grootste probleem bij falende organisaties is bijna nooit de individuele vakkundigheid. Wel het gebrek aan samenwerking en het missen van een gedeeld verlangen

Als organisaties en medewerkers blijven doen wat ze altijd deden, worden zij op den duur irrelevant. Werken vanuit je comfortzone is daar een van de grootste oorzaken van. De veilige bubbel waarin iedereen doet wat hij altijd al doet, kent enerzijds het gemak van structuur en zekerheid. Maar anderzijds worden organisaties gezapig, neemt het adaptief vermogen af en gaan professionals onderpresteren. En met die houding van ‘het zal mijn tijd wel duren’ red je het in deze VUCA-wereld niet meer.

Er is dus werk aan de winkel: Hoe maak je mensen ervan bewust dat ze te lang in hun comfortzone zitten en welke effecten dat heeft op de organisatie? En belangrijker nog: Hoe haal je ze eruit?

Elmas Duduk en Peter de Roode maken in De comfort-transitie inzichtelijk wat kenmerkend is voor gedrag in de comfortzone en welke stappen gezet kunnen worden om die te verlaten. Hun beproefde model van Toekomstgericht Leren biedt werkvormen om via de leerzone naar de groeizone te komen waardoor mensen beter gaan samenwerken en het beste uit zichzelf, elkaar en de organisatie halen.

Dit boek biedt bestuurders, leidinggevenden en professionals de benodigde inzichten om collectief leren te bevorderen en samenwerken te optimaliseren.

- Beide auteurs zijn ervaren managementconsultants die weten wat er speelt binnen organisaties.
- Ze zijn daarnaast bijzonder goed op de hoogte van de meest recente managementliteratuur: ze hebben eerder diverse boeken gepubliceerd en zijn als recensenten verbonden aan Managementboek.

Specificaties

ISBN13:9789089656100
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:240
Druk:1
Verschijningsdatum:9-12-2021
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (3)

De comfort-transitie - ‘Vraagt je uit de hamstermolen te komen’ 
| 17 juni 2022
De comfortzone is een prima plek. Voor even dan; als je op adem moet komen. Maar wat doe je wanneer je als manager te maken hebt met medewerkers die in hun comfortzone zijn gaan wonen? Die als het ware mentaal zijn afgehaakt en zich koesteren in de veiligheid van: ‘Zo doen we dat hier altijd’?
Lees verder
De comfort-transitie - ‘Heel veel informatie’
Martin van Staveren | 25 januari 2022
‘Het grootste probleem bij falende organisaties is bijna nooit de individuele vakkundigheid. Wel het gebrek aan samenwerking en het missen van een gedeeld verlangen.’ Aldus de achterflap van De comfort-transitie, een boek over anders werken in een complexe wereld. 
Lees verder
De comfort-transitie - ‘Een schat aan ervaring en kennis’
Julia Strijland | 11 januari 2022
Bedrijven en organisaties zijn een verzamelplaats van mensen, die met elkaar oplossingen vinden voor bepaalde uitdagingen en tegenslag en rampspoed zoveel mogelijk buiten de deur proberen te houden. Het liefst houden we vast aan beproefde methoden en werkwijzen, waar we succes mee boeken en ons veilig bij voelen.
Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
3 stemmen
2
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

interview
Weg met de lethargie, op naar het ongemak
Paul Groothengel 15 maart 2022 Vakkennis is niet meer genoeg. Medewerkers moeten beter leren samenwerken, en samen leren. En er vooral alles aan doen om uit hun gezapige comfortzone te komen. Maar hoe? Elmas Duduk en Peter de Roode beschrijven in 'De Comfort-transitie' welke stappen managers en medewerkers moeten zetten om hun comfortzone te verlaten, te leren en uiteindelijk te groeien.
preview
De comfort-transitie
Peter de Roode 3 december 2021 Managers gaan er vanuit dat als hun medewerkers vakbekwaam zijn, zij wel mee kunnen bewegen met veranderingen. Niets is minder waar, betogen Elmas Duduk en Peter de Roode in De Comfort-transitie. Vakbekwaamheid is noodzakelijk, maar onvoldoende om een organisatie verder te helpen. In hun preview vertellen ze over hun boek.

Over Elmas Duduk

Elmas Duduk is psycholoog en topcoach voor high performers en executives. Daarnaast begeleidt zij organisaties bij complexe verandertrajecten, diversiteit- en inclusievraagstukken en is expert Learning & Development. Het ontwikkelen van mensen en organisaties staat centraal in haar loopbaan. Zij is auteur van de boeken Crossmentorschap en Comfort-transitie

Andere boeken door Elmas Duduk

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij organiseert seminars over actuele managementthema's. Zijn managementfilosofie is 'Zachte factoren en harde resultaten'. Dat wil zeggen het bereiken van resultaten door middel van mensen, door autonome groei. Ontwikkeling van mensen staat bij De Roode altijd voorop. Ook al is die mens soms bewust of onbewust irrationeel bezig. De schijnbare tegenstelling tussen de ratio en de emotie heeft hij in zijn laatste boek 'Werkvormen voor managers' uitgewerkt om organisaties en hun managers concrete handvatten aan te reiken. Peter de Roode ondersteunt diverse organisaties bij de vele veranderingen die op ze af komen door het vergroten van hun eigen lerend vermogen. Door hen te leren hoe ze zelf een diagnose moeten stellen, door hen zelf keuzes te laten maken over interventies en door hen zelf vast te laten stellen wat de beste evaluatiemethode is. Verder is hij verbonden aan enkele hogescholen waar hij als docent diverse MBA-opleidingen verzorgt, zoals: Strategisch HRM, Personeelsmanagement, Verandermanagement, Persoonlijk Leiderschap en Cultuur en Organisatie. Door zijn docentschap met adviseurswerk te combineren, geeft dat voor De Roode een mooie verbinding tussen theorie en praktijk.

Andere boeken door Peter de Roode

Inhoudsopgave

Voorwoord van Hans Tijl 5
Voorwoord van Katja Staartjes 7
Inleiding 12
Opbouw van het boek 15

Deel I onbewust in de comfortzone 17
1 Zand in de machine! 21
1.1 De wereld verandert 22
1.2 Organisaties veranderen niet mee 27
1.3 Medewerkers en teams veranderen niet mee 28
1.4 Managers veranderen niet mee 35

2 Loskomen van het verleden 41
2.1 Theatervoorstellingen in organisaties 42
2.2 Overleven in de comfortzone 46
2.3 Loskomen uit de greep van de comfortzone 51
2.4 Van comfortzone naar groeizone 54

Deel II leren gericht op de toekomst 59
3 Uit de comfortzone – de eerste berg afdalen 63
3.1 Wat is de eerste berg? 64
3.2 Wat vraagt de afdaling van de medewerker? 68
3.3 Wat vraagt de afdaling van de manager? 71
3.4 Praktijkvoorbeeld afdaling eerste berg 78

4 In de leerzone – het dal betreden 85
4.1 Wat is het dal? 86
4.2 Wat vraagt het dal van de medewerker? 94
4.3 Wat vraagt het dal van de manager? 95

5 Naar de groeizone – de tweede berg beklimmen 109
5.1 Wat is de tweede berg? 110
5.2 Wat vraagt de beklimming van de medewerker? 119
5.3 Wat vraagt de beklimming van de manager? 123
5.4 Doorzetten als het echt moeilijk wordt 130

Deel II werkvormen 133
Werkvorm 1: De toekomst verkennen en signalen waarnemen 136
Werkvorm 2: Een visie formuleren met het Kralenspel 141
Werkvorm 3: Gezamenlijk de uitgangspunten van mentoring opstellen 148
Werkvorm 4: Opstellen van leerstrategieën tijdens een verandering 152
Werkvorm 5: Irrationele gedachten doorbreken: de ABCD-methode 159
Werkvorm 6: Psychologische veiligheid creëren 164
Werkvorm 7: Principes opstellen en bewaken 168
Werkvorm 8: Collectief leren bevorderen met het Vierspelersmodel 174
Werkvorm 9: Collectief leren bevorderen met de binnen- en buitengroep 179
Werkvorm 10: Nudges – duwtjes in de goede richting opstellen 183

Literatuur 189

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De comfort-transitie