Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Non-profit Social Service Design
Social Service Design
Boudewijn Bugter

Boudewijn Bugter (1978) is adviseur en directeur bij theRevolution. Hij ontdekte in twintig jaar advieswerk in bedrijfsleven en vooral (semi-)overheid zijn roeping: werken aan een maatschappij waarin iedereen mee kan doen. Vanuit die roeping startte hij zijn advies- en onderzoeksbureau. Met zijn collega's helpt Boudewijn publieke organisaties om anders te kijken, te denken en te werken.

Meer over Boudewijn Bugter
Tackel lastige vraagstukken met deze 3 competenties Boudewijn Bugter 27 september 2022 Als professional in een publieke organisatie heb je het niet makkelijk. Aan jou de taak om te zoeken naar een nieuwe balans tussen welzijn, welvaart en welbevinden. Steeds meer sociale vraagstukken schreeuwen om antwoord, maar je vertrouwde denk- en werkwijzen leiden niet tot oplossingen. In de Bookchat vertelt auteur Boudewijn Bugter over de 3 competenties die je helpen lastige vraagstukken te tackelen. Lees het volledige artikel
Boudewijn Bugter

Social Service Design

Anders kijken, denken en werken in maatschappelijke vraagstukken en publieke dienstverlening

Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789089655653
Voormalig top 100Totaal 30 dagen
Verkooppositie 1739Hoogste positie: 52
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
37,99
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Als professional in een publieke organisatie heb je het niet makkelijk. Aan jou de taak om te zoeken naar een nieuwe balans tussen welzijn, welvaart en welbevinden. Dat gaat niet vanzelf. Steeds meer sociale vraagstukken schreeuwen om antwoord, maar je vertrouwde denk- en werkwijzen leiden niet tot oplossingen. Bovendien stellen mensen almaar hogere eisen aan dienstverlening, terwijl tegelijkertijd niet iedereen kan meekomen in de maatschappij. In deze dynamiek moet jij interventies of diensten ontwerpen die voor iedereen werken. Vandaag, morgen én overmorgen.

Dit boek helpt daarbij. Het laat zien hoe je opgaven die (te) taai leken toch kunt tackelen. Hoe je dienstverlening toekomstgericht ontwerpt, verbetert en vernieuwt. Hoe je mensen en hun leefwereld daarbij centraal zet. En hoe je tegelijkertijd werkt aan betere relaties tussen alle betrokkenen. Met een praktisch raamwerk om je aan- pak te bepalen en handvatten op basis van ratio, empathie en verbeeldingskracht: drie competenties die elke professional heeft en met dit boek (verder) kan ontwikkelen. Het boek verbindt inzichten uit verschillende vakgebieden aan de kracht van co-creatie en de magie van verbeelding.

• Innoveer vanuit echt begrip van mensen en hun leefwereld.
• Leer hoe je de (denk)kracht van de juiste betrokkenen benut en stimuleert.
• Met handige tips en concrete handvatten om meteen aan de slag te gaan.

Trefwoorden

social service design   publieke dienstverlening   maatschappelijke vraagstukken   innovatie   mens centraal   complexiteit   ratio empathie verbeelding   systeemdenken   verbeeldingskracht   empathie   overheid   menselijke maat   samenwerking   wicked problems   design thinking   publieke waarde   verandering   leefwereld   experimenteren   publieke professional   toekomstverkenning   belanghebbenden   algemeen belang   individueel belang   systeemwereld   klantgerichtheid   collectief leren   framing   nieuwe balans   portfoliodenken  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789089655653
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:384
Uitgever:Van Duuren Management
Druk:1
Verschijningsdatum:30-6-2022
Hoofdrubriek:Non-profit

Expertrecensies (3)

recensie
Social Service Design - ‘Sluit goed aan bij de tijd waarin we leven’
Simone Blokhuis | 4 oktober 2022
 ‘Social Service Design’ van Boudewijn Bugter sluit goed aan bij de tijd waarin we leven. Denk alleen al aan de toeslagenaffaire, de stikstofproblematiek, het tekort aan woningen en de uitzichtloosheid voor asielzoekers. Een nieuwe aanpak voor grote maatschappelijke issues is broodnodig.
Lees verder
recensie
Social service design - ‘Verplichte literatuur’
Bert Peene | 23 september 2022
De overheid moet in haar handelen de mens weer vooropstellen. Daartoe moet de publieke professional doorgroeien van ‘waakzame wachter van de procespolitie’ naar ‘social service designer’. Dat is de kern van een boek over hoe een ontwerpende manier van kijken, denken en werken de menselijke maat terug kan brengen in de publieke sector. Dat wil zeggen: beleid, interventies en diensten ontwerpen die voor iedereen werken.
Lees verder
recensie
Social Service Design- ‘Geeft inzicht in hoe er kan worden gewerkt’
Erik Bouwer | 19 augustus 2022
Boudewijn Bugter, auteur van ‘Social Service Design - Anders kijken, denken en werken in publieke dienstverlening’– maakt zich zorgen. Het broeit en borrelt immers in de samenleving – huisvesting, armoede, sociale verhoudingen, democratie en uiteraard de klimaatcrisis. 
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (3)

video
Tackel lastige vraagstukken met deze 3 competenties
Boudewijn Bugter 27 september 2022 Als professional in een publieke organisatie heb je het niet makkelijk. Aan jou de taak om te zoeken naar een nieuwe balans tussen welzijn, welvaart en welbevinden. Steeds meer sociale vraagstukken schreeuwen om antwoord, maar je vertrouwde denk- en werkwijzen leiden niet tot oplossingen. In de Bookchat vertelt auteur Boudewijn Bugter over de 3 competenties die je helpen lastige vraagstukken te tackelen.
Artikel lezen
interview
Ik zie heel wat publieke organisaties de ruimte zoeken
Bert Peene 14 september 2022 Publieke organisaties blijven steeds vaker het antwoord schuldig op de vraagstukken die onze tijd en samenleving kenmerken. Het gevolg is een mismatch tussen wat mensen nodig hebben en wat deze organisaties kunnen bieden. De menselijke maat is zoek. Het kan ook anders en daarin speelt de publieke professional een cruciale rol. Daarvoor is het echter belangrijk dat deze anders leert kijken, denken en werken. 
Artikel lezen
preview
Social Service Design - Anders kijken, denken en werken in publieke dienstverlening
Boudewijn Bugter 30 juni 2022 Werk jij bij een publieke organisatie? Dan ben jij Neerlands hoop in bange dagen. Jij kunt uitvoerbaar beleid maken, dat ervan uitgaat dat mensen regels niet altijd kennen en ‘kunnen’. Jij kunt mensen zien en ervoor zorgen dat zij zich gezien voelen. Jij kunt systemen menselijker maken. En jij kunt een nieuwe balans vinden tussen welzijn, welvaart en welbevinden. Kortom: jij kunt de verandering brengen die nodig is. Maar daarvoor moet je zelf óók een verandering doormaken. Dit boek helpt daarbij. 
Artikel lezen

Over Boudewijn Bugter

Boudewijn Bugter (1978) is adviseur en directeur bij theRevolution. Hij ontdekte in twintig jaar advieswerk in bedrijfsleven en vooral (semi-)overheid zijn roeping: werken aan een maatschappij waarin iedereen mee kan doen. Vanuit die roeping startte hij zijn advies- en onderzoeksbureau. Met zijn collega's helpt Boudewijn publieke organisaties om anders te kijken, te denken en te werken. Om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken met effectieve interventies. En om hun dienstverlening te verbeteren vanuit sterkere relaties met mensen en echt begrip van hun behoeften. 

Andere boeken door Boudewijn Bugter

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord 7

Innoveren op het snijvlak van maatschappelijke vraagstukken en publieke dienstverlening 10

Deel 1 | Why, how, what en who van social service design 24

1 Waarom publieke professionals anders moeten kijken, denken en werken 28
2 #HoeDan: social service design in de praktijk 44
3 De skills van de social service designer: wat je moet kennen, kunnen en combineren 68
4 #WieDan: rollen en verantwoordelijkheden in een social service design-traject 96

Deel 2 | Ratio: het vraagstuk en het systeem waarin dat leeft doorgronden 106
5 Afbakenen: de publieke waarde(n), het domein, en de schaal bepalen 110
6 Belanghebbenden betrekken: de juiste partijen voor de juiste rol uitnodigen 128
7 Reconstrueren en deconstrueren: (de geschiedenis van) het vraagstuk en de context begrijpen 146
8 Systeemdenken: het verhaal van het systeem en de verandering vertellen 152
9 Toekomstverkennen en scenariodenken: een nieuw perspectief formuleren en de route uitstippelen 166
10 Portfoliodenken en programmatisch werken: structuur en samenhang brengen 176
11 Experimenteren, integreren, verspreiden en opschalen: publieke waarde realiseren 192
12 Evidence-based werken: data als vertrekpunt of evaluatie van keuzes 210

Deel 3 | Empathie: verschillende mensen en hun perspectief echt begrijpen 220
13 Leefwereld en levensgebeurtenissen: begrijpen hoe iemands leven eruitziet 224
14 Behoeften, gedrag en ervaring: begrijpen hoe gebeurtenissen doorwerken in wat iemand nodig heeft, beleeft of doet 230
15 Oordeelsvorming: begrijpen hoe iemand een situatie of gebeurtenis interpreteert 238
16 Mentale modellen: begrijpen hoe iemand naar de wereld kijkt – en waarom 246
17 Identiteit en cultuur: begrijpen wie iemand is en wat iemand vormt 254
18 Een blik in de spiegel: empathie begint met begrijpen hoe je zelf in elkaar zit 262
19 Bewust de ‘empathy wall’ slechten: praktische handreikingen 270

Deel 4 | Verbeeldingskracht: nieuwe richtingen zoeken voor de toekomst 290
20 Abductie: de logica van verbeeldingskracht 294
21 (Re)framing: het startpunt en de toetssteen van verbeeldingskracht 302
22 Creativiteit: de motor van verbeeldingskracht 310
23 Collectiviteit: de dynamiek van verbeeldingskracht 326
24 Kijken, voelen en emergentie: de magie van verbeeldingskracht 336
25 Closing the loop: verandering, inzichten en oplossingen ‘verhaalbaar’ maken 346

Tot slot 360

Mille grazie 362
Over de auteur 365
Verantwoording en geraadpleegde literatuur 366
Appendix 380

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Manieren van zijn
    James Bridle
    Manieren van zijn
    € 29,99
  • De weg naar vrijheid
    Joseph E. Stiglitz
    De weg naar vrijheid
    € 29,99
  • Uitgewoond
    Cody Hochstenbach
    Uitgewoond
    € 24,99
  • Projectmanagement - Professioneel creatieve projecen organiseren
    Iris Eshel
    Projectmanagement - Professioneel creatieve projecen organiseren
    € 54,00
  • Handboek AI voor marketing en groei
    Patrick Petersen
    Handboek AI voor marketing en groei
    € 39,99
  • Crisis!
    Beatrice de Graaf
    Crisis!
    € 9,99

Dit boek staat op 2 boekenlijstjes...

  • Managementboek Redactie
    Longlist Managementboek van het Jaar 2023
  • Managementboek Redactie
    Genomineerden Ooa-Sioo boek van het jaar prijs 2023

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Social Service Design

        Social Service Design
        Boudewijn Bugter
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Social Service Design

        Verwijder uw beoordeling