Lees verder
Michiel van der Molen (1955) houdt zich bezig met verandering. Hij werkte na zijn studies Bouwkunde, Spaans en ICT in uiteenlopende branches in verschillende landen aan veranderingen in de rollen van buurtopbouwwerker, projectleider, programmamanager, opdrachtgever, adviseur, docent, coach en auditor en als manager van projectmanagers.
Meer over Michiel van der MolenWaarom doen we dit eigenlijk? - De businesscase (business case) als succesfactor voor projecten
Paperback Nederlands 2018 3e druk 9789089654441Samenvatting
Problemen tijdens de uitvoering van projecten ontstaan vaak al voordat deze projecten beginnen. Te hoge verwachtingen en onduidelijkheid over wat het project uiteindelijk moet opleveren liggen daar vaak aan ten grondslag. Daarom is een goede businesscase een noodzaak voor elk project.
Een goede businesscase is niet alleen de verantwoording van een project als basis voor besluitvorming, maar ook een krachtig hulpmiddel om leiderschap te versterken en de besturing te verbeteren. De kern van een sterke businesscase is een oneliner: een helder antwoord op de vraag waarom een project nodig is.
'Waarom doen we dit eigenlijk?' vertelt hoe u een businesscase maakt en laat met aansprekende praktijkvoorbeelden zien hoe u een businesscase gebruikt. Bijvoorbeeld:
- als basis voor succesvolle projectcommunicatie;
- om gebruikersinbreng in goede banen te leiden;
- om lastige kwesties op te lossen;
- om draagvlak te creëren voor de invoering van het projectresultaat;
- als richtinggevend stuurinstrument.
In deze tweede druk is een nieuw hoofdstuk ingevoegd: Hoe krijg ik inzicht in de baten? Daarnaast is de volledige tekst van het boek geactualiseerd.
'Ik kan dit boek van harte aanbevelen aan opdrachtgevers en stuurgroepleden zodat ook zij zien dat het maken en gebruiken van een goede businesscase (inclusief oneliner) een enorm krachtig instrument is om projecten met succes te kunnen sturen en laten uitvoeren.' - managementboek.nl
'Nog niet eerder is zo een helder en inspirerend boek over dit onderwerp geschreven. Een standaardwerk dat in iedere managementboekenkast thuishoort.' - projectleider-worden.nl
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Michiel van der Molen
Inhoudsopgave
Inleiding
Wat vind je in dit boek?
Voor wie is dit boek?
Dan nog dit ...
DEEL 1: HOE ONTWIKKEL IK EEN BUSINESSCASE?
1. Wat is een businesscase?
-Is de businesscase een document?
-Is de businesscase een hype?
-De businesscase: bron van verwarring?
2. Stap voor stap tot de kern
-Het proces van businesscaseontwikkeling
-Tips voor een businesscase in één regel
3. Hoe krijg ik inzicht in de baten?
-Batenmodellering
-Batenrealisatie
-De motiverende kracht van batenmanagement
DEEL 2: HOE GEBRUIK IK EEN BUSINESSCASE?
4. Leiderschap, besturing en organisatie
-Strijd om het opdrachtgeverschap
-Overspoeld door wijzigingsvoorstellen
-Stagnatie
-Onbestuurbaar
-Behoefte aan een heldere boodschap
-Projectborging staat haaks op de businesscase
-Projecttoleranties als bureaucratie
5. Draagvlak, betrokkenheid en implementatie
-Accountmanagers werken niet mee
-Teleurgestelde gebruikers
-Waarom de leverancier de businesscase moet kennen
6. Richting, prioriteit en aanpak
-Het belangrijkste risico niet benoemd
-De kortste weg is niet altijd de beste
-Discussie over de afbakening
7. Voortgangsbesluiten
-Doorgaan met een negatieve businesscase
-Procedures belemmeren besluitvorming op basis van op de businesscase
-Epiloog
-De voordeur van Peter en Sanne, slot
Bijlage 1: Vier categorieën projecten
-Verplichte of noodzakelijke projecten
-Continuïteitsprojecten
-Batengedreven projecten
Voorwaardenscheppende projecten
Bijlage 2: Checklist businesscaseontwikkeling
Bijlage 3: Investeringsanalyse
Bijlage 4: De businesscase in de belangrijkste standaards
-De Nederlandse Competence Baseline (NCB)
-Prince2
-Projectmatig Werken
-Projectmatig Creëren
-MSP
Noten
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan