Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Handboek Lean Management

Aanpak, concepten en modellen voor het succesvol toepassen van Lean

Paperback Nederlands 2018 9789024404384
Voormalig top 100Totaal 13 dagen
Verkooppositie 584Hoogste positie: 81
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Organisaties die met Lean aan de slag zijn gegaan, geven aan dat ze goed in staat zijn het laaghangende fruit te plukken: verbeterworkshops zijn succesvol uitgevoerd en de zichtbare verspillingen zijn geëlimineerd. In veel gevallen zijn kostenbesparingen gerealiseerd terwijl de klant sneller en beter wordt geholpen.

Maar tegelijkertijd geven deze organisaties aan dat ze niet goed weten hoe ze verder moeten, hoe ze de grote besparingen moeten realiseren, laat staan dat ze precies weten hoe ze Lean moeten borgen in de organisatie.

Specificaties

ISBN13:9789024404384
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:240
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:19-9-2018
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (1)

Handboek Lean Management
Dick Bos | 11 maart 2015
‘Handboek Lean Management’ van Marcel F. van Assen, geeft precies dat wat op de kaft wordt aangeboden. Een boek waarin uitvoerig de aanpak van Lean wordt beschreven, terwijl het daarnaast ook concepten en modellen bevat. Geen boek wat je even snel doorleest. Wel een boek wat een uitgebreid inzicht in Lean verschaft en een heldere waarschuwing aan het einde bevat.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
5 stemmen
5
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Marcel van Assen

Marcel van Assen (1969) is een senior managing consultant bij Berenschot waar hij verantwoordelijk is voor de alle advisering rondom het thema Operational Excellence. Zijn advieservaring betreft verschillende vraagstukken op het gebied van operations- en innovatiemanagement, van Lean Six Sigma en Operational Excellence tot waarde-innovatie en strategie-implementatie gebaseerd op strategische conversatie, roadmapping en toekomstverkenningen voor individuele organisaties, clusters en ketens in zowel de industrie als voor dienstverlenende organisaties (financiële/zakelijke dienstverlening en zorginstellingen). Hij is bovendien lid van de Raad van Commissarissen van Gorenje, een Sloveens beursgenoteerde onderneming, en docent Operational Excellence for Services bij TiasNimbas Business School, de business school van de Technische Universiteit van Eindhoven en de Universiteit van Tilburg. Marcel van Assen is een veelgevraagd spreker op kick-off meetings, strategiedagen, congressen en seminars. Hij is afgestudeerd bij de vakgroep Productie en Operationeel Management van de faculteit Werktuigbouwkunde van de Universiteit Twente in 1996 en hij heeft een M.Sc. in 'Strategy & Organization' behaald aan de Open Universiteit. In 2005 heeft Marcel van Assen zijn promotieonderzoek afgesloten bij ERIM (Erasmus Research Institute of Management) met het proefschrift Empirical studies on discrete parts manufacturing management.

Andere boeken door Marcel van Assen

Inhoudsopgave

Voorwoord 9

1 Lean in perspectief 13
1.1 Lean als containerbegrip 13
1.2 Ontstaan van Lean – Henry Ford (1900-1930) 16
1.3 tps: Toyota Production System (1930-1980) 20
1.4 Kwaliteitsmanagement en jps (1950-1990) 24
1.5 Lean management (Lean 1.0) (1990-2000) 31
1.6 Lean 2.0 (2000- ) 34
1.7 Conclusie: wat is Lean? 38

2 Lean als verbetersysteem (tps-huis) 41
2.1 Operationele stabiliteit 42
2.1.1 Gestandaardiseerd werk (standardized work) 45
2.1.2 Heijunka: evenredige werkverdeling (‘uitsmeren’) 53
2.1.3 Mieruka: visueel management 55
2.1.4 Kaizen: fi losofi e van continu verbeteren 57
2.1.5 Jishuken: zelfstudiegroepen 60
2.1.6 Gemba en Genchi Gembutsu: naar de operatie/werkvloer 61
2.2 Jidoka, Andon en Poka Yoke 62
2.3 Just-in-Time 65
2.3.1 Muda: 7 + 1 verspillingen 65
2.3.2 Elimineren van nva-activiteiten (tijd) 68
2.3.3 Voorraad als bron van het kwaad 70
2.3.4 Pull-besturing 73
2.3.5 Verspilling binnen de dienstverlening 75

3 Lean als verbeterproces en toolbox met verbeterinstrumenten 79
3.1 Instrumenten en modellen voor perfectie (continu verbeteren) 83
3.1.1 Kaizen-events/bursts en Kaizen-blitzes 83
3.1.2 A3-methode 88
3.1.3 5s-methode 90
3.2 Instrumenten en modellen voor (klant)waarde 93
3.2.1 Kano-analyse 93
3.2.2 Quality Function Deployment (qfd/voc) 97
3.2.3 fmea om verbeterprioriteiten te bepalen 100
3.3 Instrumenten en modellen voor de waardestroom 102
3.3.1 Value-stream Mapping (vsm) 102
3.3.2 Spaghetti-diagram 111
3.3.3 Functiestroomdiagram/interface-analyse 113
3.4 Instrumenten en modellen voor stromen 116
3.4.1 Parallelliseren en segmenteren 116
3.4.2 Systematic Layout Planning (slp) en celsgewijze productie 118
3.4.3 Single Minute Exchange of Dies (smed) 124
3.5 Instrumenten en modellen voor pull 131
3.5.1 Two-bin-systeem 131
3.5.2 Kanban-(besturings)systeem 133
3.5.3 FiFo-baan en supermarkt 136

4 Lean Six Sigma 143
4.1 Muda, mura, muri 143
4.2 Statistical Process Control (spc) 149
4.3 Six Sigma 152
4.3.1 Ontstaan van Six Sigma 152
4.3.2 Six Sigma als verbetersysteem 153
4.3.3 Six Sigma als verbeterproces 154
4.4 Lean en Six Sigma 157
4.5 Lean in onzekere omgevingen met variabiliteit (mura) 160

5 Gyakusetsu – de paradoxen van Lean 167
5.1 Operationele effi ciëntie en redundantie 170
5.2 Vasthouden aan best practice en ruimte voor experimenteren 171
5.3 Sturing en vrijheid (lokale autonomie) 172
5.4 Top-down (Hoshin Kanri) en bottom-up (Ringi) 178
5.5 Kaizen (evolutionair) en Kaikaku (revolutionair) 183
5.6 Staf en lijn 186

6 Lean als verbetercultuur (Lean 2.0 en hoger) 189
6.1 Continu verbeteren als dynamic capability 189
6.2 Toyota-Kata: verbeter- en coaching-Kata 192
6.3 De mini-company als basis voor continu verbeteren 196
6.4 Lean-leiderschap (voor continu verbeteren) 201
6.4.1 Inspirerend/visionair leiderschap 202
6.4.2 Coachend leiderschap 204
6.4.3 Hansei (zelfrefl ectie) 205
6.5 Lean-rollen in de organisatie 206
6.5.1 Lean-manager 206
6.5.2 Middenkader/teamleider 209
6.5.3 Lean-coach en Lean-Sensei 210

7 Valse starts en aandachtspunten voor het invoeren en realiseren van Lean 213
7.1 Valse starts 213
7.1.1 Valse start 1: Lean als bezuinigingsprogramma 213
7.1.2 Valse start 2: Lean als snelle methode 216
7.1.3 Valse start 3: Lean als top-down-wasprogramma 219
7.2 Aandachtspunten voor het ontwikkelen van Lean 223
7.2.1 Realiseren van betrokkenheid en verbondenheid 227
7.2.2 Creëren van een gedeeld beeld: het Ware Noorden 229
7.2.3 Communicatie en stakeholdermanagement 230

Geraadpleegde literatuur 233
Register 239

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Handboek Lean Management