Fred Heemstra is sterk in het herkennen en analyseren van problemen, in het scheiden en onderscheiden van problemen en symptomen.
Meer over de auteursDe stuurgroep aan het roer
Voor en door projectmanagers
Gebonden Nederlands 2014 9789081234047 2e drukSamenvatting
In dit derde boekje uit de KWD-reeks belichten we de rol van de stuurgroep en gaan we in op welke wijze een stuurgroep kan bijdragen aan het succes van een project.
In onze praktijk zien we grote verschillen tussen stuurgroepen in hun doelstelling, samenstelling, werkwijze en effectiviteit. Er zijn grote verschillen in de mate van volwassenheid bij stuurgroepen, waarbij de kans op succes van een project bij volwassener stuurgroepen aanzienlijk hoger blijkt te zijn. Dit boek beschrijft een beproefde aanpak om het volwassenheidsniveau te meten en vast te stellen welke veranderingen een stuurgroep naar een hoger niveau tillen en dus effectiever maken.
Een belangrijk kenmerk van een succesvol project blijkt de juiste combinatie van een project, projectmanager, opdrachtgever en stuurgroep te zijn. Hier geldt niet ‘one size fits all’: het boek beschrijft welke typen leiders meer of minder effectief kunnen samenwerken.
Ten slotte geven we (uiteraard)de nodige tips, adviezen en lessons learned over ‘hoe om te gaan met stuurgroepen’ en hoe je –naar onze mening en ervaring- het beste uit een stuurgroep kunt halen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Eugène Penders
Over Arjan Jonker
Over Gerard Meijer
Over Ronald Kappert
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Hoe het niet moet
3. Waarom hebben we een stuurgroep nodig?
4. De valkuilen van een stuurgroep
5. Verbeteren functioneren van stuurgroepen
6. Verbeteren samenspel opdrachtgever en projectmanager
7. Nuttige tips voor alle spelers
Bijlagen:
1. Gebruikte termen
2. Literatuurlijst
3. Publicatielijst
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan