Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 64% korting
,

Intuïtieve strategen

De Japanse marketing-benadering

Gebonden Nederlands 1998 1e druk 9789055941018
Dit product is niet leverbaar
VOORDEEL - 64% korting

Samenvatting

Tegenwoordig zijn bijna alle transacties op de markt gebaseerd. De marktwaarde van de opleiding en ervaring van managers bepaalt of zij een goede baan kunnen krijgen, in plaats van de toegevoegde waarde die zij zelf denken te kunnen bieden. Oude loyaliteiten zijn niets meer waard wanneer bij een omvangrijke reorganisatie blijkt dat kennis en ervaring verouderd zijn. Er is keuze in overvloed voor ondernemingen: via welke onderneming ze telefoneren, verzekeringen afsluiten, leningen aanvragen, pensioenen laten verzorgen en on-line diensten afnemen.

Nauwelijks is er een keuze gemaakt of nieuwe alternatieven dienen zich aan. Hoewel consumenten baat hebben bij meer keuze, is de overvloed aan alternatieven verwarrend voor ondernemingen. Bijna dagelijks komen er nieuwe producten en concurrenten bij en meer dan ooit geldt dan ook het credo: eten of gegeten worden.

'Intuïtieve strategen' gaat over de goede manieren om marketing te bedrijven. Het laat de filosofie zien achter klantgericht denken en wat er bij komt kijken om trouwe klanten te verdienen. Het laat zien hoe bestaande marktleiders van hun troon gestoten kunnen worden en hoe men op de lange termijn kan concurreren. Johansson en Nonaka laten zien dat bedrijven er niet beter van worden als zij voortdurend mensen ontslaan, in de hoop kostenbesparingen te realiseren. Zij laten zien dat het gewone personeel en de medewerkers die contact hebben met de klant niet door harder, maar door onderscheidend werken concurrentievoordelen kunnen behalen.

Bedrijven snijden zich in de vingers als zij door ontslagen dit waardevolle bezit afstoten. De logica is eenvoudig: klanten worden niet tevreden van goede managers, maar van goede producten en dienstverlening. Deze producten worden niet door managers gemaakt, maar door personeel. Japanse managers praten traditiegetrouw veel met klanten. Japanse bedrijven zijn buitengewoon succesvol in het tevredenstellen van klanten. In dit boek laten de auteurs zien in welk opzicht zij zich onderscheiden van hun westerse concurrenten.

Specificaties

ISBN13:9789055941018
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:255
Uitgever:Scriptum
Druk:1
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Intuïtieve strategen
Jaap Peters | 11 augustus 1998
'Dank dat u de moeite neemt deze recensie te lezen', lijkt me na het doornemen van 'Intuïtieve Strategen', een boek over de Japanse marketing-benadering een juiste wijze van begroeten van de lezer. Westerse bedrijven worden succesvol door bezuinigingen en reorganisaties die ten koste gaan van de werknemers. Bij bestaande bedrijven leidt het succes van de onderneming eerder tot ontslagen dan tot het aannemen van nieuwe mensen. Bedrijven die zich aan hun aandeelhouders verplicht voelen, behandelen hun medewerkers als vee dat van het ene naar het andere hok gesleept kan worden, en ten slotte naar de slachtbank wordt geleid. Het boek is voor mij een wolf in schaapskleren. Op bijna iedere bladzij staat wel iets wat indruist tegen reguliere Westerse opvattingen en heeft op sommige punten naar mijn smaak (onbedoeld?) een hoog Dilbert-gehalte. Maar het boek oogt als een keurig verhaal voorzien van de nodige schema's wat voortbouwt op heersende opvattingen. Het lezen was een genoegen.
Lees verder

Lezersrecensies

3.0 van de 5
1 stem
0
0
1
0
0

Inhoudsopgave

Woord vooraf

Dankbetuiging

Inleiding

Deel 1 - Een andere aanpak

1. Japanse marketeers
2. Het tevreden stellen van uw klanten
3. Marktinformatie

Deel 2 - Intuïtieve strategen

4. Proefondervindelijke methoden
5. De concurrenten als target

Deel 3 - Zorgen dat het gebeurt

6. Maak dat product
7. Prijszetting en reclame
8. De klanten/tussenpersonen
9. Alles komt samen

Noten
Bibliografie
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Intuïtieve strategen