Lees verder
Intuïtieve strategen
De Japanse marketing-benadering
Gebonden Nederlands 1998 1e druk 9789055941018Samenvatting
Tegenwoordig zijn bijna alle transacties op de markt gebaseerd. De marktwaarde van de opleiding en ervaring van managers bepaalt of zij een goede baan kunnen krijgen, in plaats van de toegevoegde waarde die zij zelf denken te kunnen bieden. Oude loyaliteiten zijn niets meer waard wanneer bij een omvangrijke reorganisatie blijkt dat kennis en ervaring verouderd zijn. Er is keuze in overvloed voor ondernemingen: via welke onderneming ze telefoneren, verzekeringen afsluiten, leningen aanvragen, pensioenen laten verzorgen en on-line diensten afnemen.
Nauwelijks is er een keuze gemaakt of nieuwe alternatieven dienen zich aan. Hoewel consumenten baat hebben bij meer keuze, is de overvloed aan alternatieven verwarrend voor ondernemingen. Bijna dagelijks komen er nieuwe producten en concurrenten bij en meer dan ooit geldt dan ook het credo: eten of gegeten worden.
'Intuïtieve strategen' gaat over de goede manieren om marketing te bedrijven. Het laat de filosofie zien achter klantgericht denken en wat er bij komt kijken om trouwe klanten te verdienen. Het laat zien hoe bestaande marktleiders van hun troon gestoten kunnen worden en hoe men op de lange termijn kan concurreren. Johansson en Nonaka laten zien dat bedrijven er niet beter van worden als zij voortdurend mensen ontslaan, in de hoop kostenbesparingen te realiseren. Zij laten zien dat het gewone personeel en de medewerkers die contact hebben met de klant niet door harder, maar door onderscheidend werken concurrentievoordelen kunnen behalen.
Bedrijven snijden zich in de vingers als zij door ontslagen dit waardevolle bezit afstoten. De logica is eenvoudig: klanten worden niet tevreden van goede managers, maar van goede producten en dienstverlening. Deze producten worden niet door managers gemaakt, maar door personeel. Japanse managers praten traditiegetrouw veel met klanten. Japanse bedrijven zijn buitengewoon succesvol in het tevredenstellen van klanten. In dit boek laten de auteurs zien in welk opzicht zij zich onderscheiden van hun westerse concurrenten.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Dankbetuiging
Inleiding
Deel 1 - Een andere aanpak
1. Japanse marketeers
2. Het tevreden stellen van uw klanten
3. Marktinformatie
Deel 2 - Intuïtieve strategen
4. Proefondervindelijke methoden
5. De concurrenten als target
Deel 3 - Zorgen dat het gebeurt
6. Maak dat product
7. Prijszetting en reclame
8. De klanten/tussenpersonen
9. Alles komt samen
Noten
Bibliografie
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan