Monique Frequin-Bekker is sociaalpsycholoog en arbeids- en organisatiepsycholoog en is werkzaam als opleider en begeleider van docenten en trainers.
Meer over Monique BekkerGroepsdynamica
Werken in en met groepen
Paperback Nederlands 2024 3e druk 9789024458561Samenvatting
Groepsdynamica is de wetenschappelijke studie van het gedrag van mensen in groepen. Daarnaast is het een algemeen gebruikte term voor de processen die zich in groepen afspelen en de interventies die je er als deelnemer of begeleider op kunt uitvoeren. In Groepsdynamica wordt uitgebreid aandacht besteed aan de ontwikkeling die groepen doormaken vanaf de vorming van een groep tot het beëindigen ervan.
Aan de orde komt wat de impact is van groepsdynamica op mensen die een groep begeleiden of er (professioneel) deel van uitmaken. De volgende vragen worden in het boek beantwoord: Waarom voel je je bij sommige groepen als een vis in het water en voel je je in andere groepen niet welkom of zelfs onveilig? Hoe kun je een goede groep in stand houden en hoe kun je je kennis en vaardigheden gebruiken om ‘lastige’ groepen de goede kant op te bewegen? Het boek is toegankelijk geschreven met veel praktijkvoorbeelden en bevat oefeningen en opdrachten die tijdens de les, een stage of op de werkplek kunnen worden uitgevoerd. Op het online platform Boom Academie vind je de theorie uit dit boek, afgewisseld met video’s, opdrachten en oefentoetsen.
Dit helpt je om de kennis goed te verwerken en toe te passen. In het voortgangsoverzicht zie je je resultaten. Ga naar boomstudent.nl om jouw toegang te activeren. Deze nieuwe editie is geheel herzien en geactualiseerd. Elementen van de richtlijnen voor groepsdynamica van de Nederlandse vereniging voor groepsdynamica en groepstherapie (NVGP) zijn opgenomen in het boek. Ook worden de verschillende fasen in de groepsontwikkeling vanuit de groepspsychotherapie behandeld.
Nieuwe onderwerpen die in deze druk aan bod komen zijn: feedback geven in de groep, afscheid nemen van de groep, waarderend leiderschap, zelfsturende teams, het begeleiden van een psychotherapeutische groep en samen voor een groep staan. Groepsdynamica is bijzonder geschikt voor studenten en (beginnend) beroepsbeoefenaren uit opleidingen en beroepen op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs, toegepaste psychologie, welzijn en social work.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 8
1 Wat is groepsdynamica? 13
1.1 Groepsdynamica 13
1.2 Wat is een groep? 16
1.3 Soorten groepen 21
1.4 Groepslid of groepsbegeleider 22
1.5 Begeleiden van groepen 24
1.6 Jezelf leren kennen in relatie tot de groep 25
1.7 Basisbehoeften binnen groepen 36
1.8 Groepsontwikkeling 41
1.9 Kwaliteiten (en valkuilen) van de groepsbegeleider 51
1.10 Ontvangen van feedback 60
1.11 Persoonlijkheidstypen en communiceren in groepen 65
1.12 Samenvatting 68
1.13 Literatuur 68
2 Het ontstaan van een groep: de inclusiefase 71
2.1 Basisbehoeften binnen de inclusiefase 71
2.2 Kennismaken en cohesie 73
2.3 Normen en waarden 78
2.4 Beïnvloeding en conformiteit 84
2.5 Beïnvloeding door de eerste indruk van de groep 93
2.6 Vergelijken binnen de inclusiefase 103
2.7 Bedreigingen voor de groep in de inclusiefase 111
2.8 Samenvatting 117
2.9 Literatuur 118
3 De groep in beweging: de controlefase 121
3.1 Basisbehoeften in de controlefase 121
3.2 Leiden en volgen en de Roos van Leary 122
3.3 Leiderschap 130
3.4 Theorieën over leiderschap 130
3.5 Charismatisch leiderschap 139
3.6 Transformationeel leiderschap 139
3.7 Authentiek leiderschap 140
3.8 Waarderend leiderschap 140
3.9 Persoonlijk leiderschap 141
3.10 Kenmerken en vaardigheden van effectieve leiders 141
3.11 Leiderschap: de belangrijkste trends 141
3.12 Zakelijk leiderschap 143
3.13 (Bege)leiden van een psychotherapeutische groep 146
3.14 Samen voor de groep 148
3.15 Ben je een leider of een volger? 148
3.16 De groep helpen bij het nemen van beslissingen 151
3.17 Conflicten 153
3.18 Macht en machtsmisbruik in de groep 158
3.19 Bedreigingen voor de groep in de controlefase 167
3.20 Samenvatting 180
3.21 Literatuur 181
4 De verbinding tussen de groepsleden: de affectiefase 183
4.1 Basisbehoeften in de affectiefase 183
4.2 Feedback 184
4.3 Feedback en zelfpresentatie 191
4.4 Het belonende effect van groepen 192
4.5 Vertrouwen in elkaar 196
4.6 Besluitvorming, groepspolarisatie en groepsdenken 197
4.7 Groepsrollen 202
4.8 Bedreigingen voor de groep in de affectiefase 208
4.9 De rol van de begeleider in de affectiefase 212
4.10 Afscheid nemen van een groep 213
4.11 Samenvatting 215
4.12 Literatuur 215
5 Een succesvolle groep blijven 217
5.1 Groepsdynamiek als doorlopend proces 218
5.2 Succesvol blijven door psychologische processen 220
5.3 Succesvol door de juiste gevolgtrekkingen: attributie 223
5.4 Succesvol door betere communicatie in de groep 225
5.5 Prosociaal gedrag 235
5.6 Speciale groepen 238
5.7 Begeleiding van leefgroepen 251
5.8 Teamcoaching 252
5.9 Valkuilen van de groepsbegeleider 254
5.10 Samenvatting 255
5.11 Literatuur 255
Illustratieverantwoording 256
Over de auteur 258
Index 259
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan