Lees verder
Jobbeke de Jong is organisatiepsycholoog en leidt al jaren professionals op in het coachen van teams in organisaties. Ze is oprichter van Tachles, een netwerk van samenwerkende team- en organisatiecoaches. Tachles biedt opleidingen in interventiekunde en biedt teamprogramma’s in organisaties. Alle interventies zijn gestoeld op systeemdenken en systemisch kijken.
Meer over Jobbeke de JongCompetente mensen incompetente teams
Handboek voor het interveniëren met impact in samenwerking
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2021 1e druk 9789024438679Samenvatting
Leer teams zien als levend organisme en krijg grip op gedoe
Veel teamcoaches en -leiders werken te hard. Ze proberen hun teams bij te sturen en zitten boven op processen. Voor ze het weten, spreken ze mensen individueel aan of proberen ze hun teams richting het gewenste doel te trekken of te duwen. De groepen waarmee je werkt zijn tevreden genoeg, maar jij weet dat het effectiever kan omdat je merkt dat het team te weinig leert en afhankelijk blijft van de begeleider. Wat werkt dan wel?
Competente mensen, incompetente teams laat zien hoe je met minimale inspanning maximaal resultaat in samenwerking faciliteert en hoe je transitieprocessen in goede banen leidt. Want het faciliteren van samenwerking is iets anders dan het leiden of coachen van individuen. Het vraagt kunnen kijken naar het team als een levend wezen, een organisme. Groepen kennen hun eigen ontwikkelstadia en gedragingen. Ook moet je weten hoe jij als begeleider zelf ook meegenomen wordt door dit organisme. Zo leg je het fundament voor interventies die werkelijk verschil maken als je doel is om optimaal resultaat uit samenwerking te krijgen.
'Eindelijk een waardevol boek over de logica en dynamiek van het samenwerken waar wij als mens zo vaak in vastlopen.' - Ans Tros, directeur & oprichter SchoolvoorCoaching
'Dit boek geeft een goed inzicht in de dynamieken die in teams spelen en kan gebruikt worden als handboek voor iedereen die weleens met teams werkt en zich heeft afgevraagd: ‘Wat is hier aan de hand?' - Elvira Hautvast, hr-manager
'Ik gun de inzichten uit dit boek aan iedere leidinggevende, projectleider, agile coach of teamcoach die het beste uit een team wil halen.' - Christel Hofman, oprichter van Such a Potential, adviseur, teamcoach en trainer.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Jobbeke de Jong
Inhoudsopgave
Opbouw van het boek 15
DEEL I HET DOORGRONDEN VAN TAAKSYSTEMEN 19
1 Wat is een taaksysteem? 21
1.1 Een taaksysteem is iets anders dan de som van de leden 23
1.2 Onderstroom en bovenstroom 24
1.3 Gedrag persoonlijk maken: het ligt aan jou of aan mij … 27
1.4 Hoe het taaksysteem de leden beïnvloedt 30
1.5 Veelvoorkomende interventies met een averechts effect 35
1.6 Hoe neem je een groep als geheel waar? 39
Concluderend 45
2 Wat je moet weten over menselijke levende systemen 47
2.1 Het individu 48
2.2 Het taaksysteem 50
2.3 Overleven, ontwikkelen en transformeren in het taaksysteem 56
2.4 Nieuwe informatie is cruciaal én ontregelt 63
Concluderend 66
3 Taaksysteemontwikkeling onder de loep 67
3.1 Homeostatische werking van het systeem 67
3.2 Vier fasen in taaksysteemontwikkeling 70
3.3 Verschillen tussen individuele ontwikkeling en taaksysteemontwikkeling 72
3.4 Wat je verder nog moet weten over systemen 73
Concluderend 78
4 Het taaksysteem als jong kind: de afhankelijkheidsfase 79
4.1 Kenmerken van de afhankelijkheidsfase 81
4.2 De bovenstroom 83
4.3 De onderstroom 89
4.4 Competenties 98
Concluderend 100
5 Het taaksysteem als puber: de vechtfase 101
5.1 De onderstroom 104
5.2 De ordening tussen de leden activeert oude persoonlijke rollen 114
5.3 Veelvoorkomende interactiepatronen 120
5.4 Energie 125
5.5 Competenties 127
Concluderend 130
6 Eindelijk volwassen: flow! 131
6.1 Leiderschap 133
6.2 Interactiepatronen 135
6.3 De achterkant van het walhalla der volwassenheid 138
6.4 Energie in de volwassen fase 140
6.5 Dé competentie voor volwassen taaksystemen 141
Concluderend 143
DEEL II INTERVENIËREN MET IMPACT 145
7 De kunst van het interveniëren 147
7.1 De vier interventiezones 148
7.2 De interventiedriehoek 160
7.3 Wees je bewust van jouw functionele rol als interventionist 166
7.4 De grondhouding van de interventionist 169
7.5 Het leerproces ontrafeld in de logische stappen 172
Concluderend 177
8 Interventies in de afhankelijkheidsfase: van kind naar puber 179
8.1 Klaar voor de start … 180
8.2 Af! 181
8.3 Niemand weet wat er gaat gebeuren 189
8.4 Interventies met impact in de afhankelijkheidsfase 190
8.5 Gedragen besluiten als grootste opbrengst van competentieontwikkeling 205
Concluderend 205
9 Interventies in de vechtfase: van puber naar volwassen 207
9.1 Klaar voor de start 209
9.2 Aannames en projecties 210
9.3 Functioneel feedback geven en ontvangen 213
9.4 Frustratie in het taaksysteem 215
9.5 Ineffectieve interactiepatronen 219
9.6 Zondebokken en patiënten 223
9.7 De beste resultaten met functionele subgroepen 226
9.8 Zone 4: Jij als representant 230
Concluderend 231
10 Volwassen taaksystemen 233
10.1 Zone 3: Interventies op organisatiesensitiviteit (en innovatiekracht) 235
10.2 Interventies bij regressie na een grote verandering 237
10.3 Zone 4: Betovering en vervreemding 238
Afsluitend 239
Bijlage Overzicht van de systeemontwikkelingsfasen en bijbehorende interventies 241
Afhankelijkheidsfase: Taaksysteem als jong kind 241
Vechtfase: Taaksysteem als puber 247
Werkfase: Taaksysteem als volwassene 250
Nawoord 252
Over de auteur 254
Bronnen 255
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan