Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, e.a.

Strategisch denken in marketing

Gebonden Nederlands 2000 9789014068336
Voormalig top 100Totaal 24 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Bij alle aandacht voor de technische implementatie van relatie- en one-to-one marketing (veel IT) blijft de aandacht voor de strategie enigszins achter. De hoogleraren Rudy Moenaert en Henry Robben presenteren een brug tussen het gedachtegoed van Michael Porter en dat van Gary Hamel en C.K. Prahalad. De combinatie van de externe focus van Porter (strategic fit gegeven de bedrijfstak en de concurrentieverhoudingen), met de interne focus van Hamel en Prahalad (kerncompetenties kapitaliseren en ontwikkelen) vormt het uitgangspunt voor hun strategisch marketingmanagementmodel met de componenten product, prijs, maar vooral relatie en imago. Een aanrader voor iedere marketingmanager die verder denkt dan de waan van de dag.

Specificaties

ISBN13:9789014068336
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:160
Druk:0
Hoofdrubriek:Marketing

Lezersrecensies

4.0 van de 5
2 stemmen
0
2
0
0
0

Over Henry Robben

Prof. dr. Henry Robben (1960) is geboren in Winnipeg (Canada) en groeide op in het zuiden van Nederland. Sinds 1997 is hij hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit. Als gasthoogleraar vertoeft hij regelmatig aan universiteiten in binnen- en buitenland. Hij treedt regelmatig op als keynotespreker en als adviseur bij bedrijven. Zijn interesses betreffen strategische marketing, innovatiemanagement en strategische-besluitvormingsprocessen. Publicaties verschenen onder andere in het Journal of Product Innovation Management, het International Journal of Research in Marketing en R&D Management. Daarnaast is hij coauteur van diverse managementboeken. In zijn vrije tijd leest hij alles wat voor zijn neus komt, speelt hij games, fietst hij graag en geniet hij van het edele voetbalspel, onder andere van Oranje. Beginnend maar enthousiast liefhebber van de goede dingen in het leven, eerder omnivoor dan connaisseur. In staat te inspireren en te bouwen, reist voor zijn plezier. Benader hem via www.henryrobben.com en volg hem via @henryrobben.

Andere boeken door Henry Robben

Over Rudy Moenaert

Prof. dr. Rudy Moenaert is gewoon hoogleraar strategische marketing aan de Tilburgse TIAS School for Business and Society. Zijn werkterrein is strategische marketing en innovatie, voornamelijk in business-to-business bedrijven en dienstenorganisaties. Hij is Academic Director van de Executive Master of Marketing & Customer Management op TIAS. Rudy is een gepassioneerd docent, won vijfmaal de TIAS Best Teacher Award en adviseert ondernemingen in hun marktplanning. Rudy Moenaert is coauteur van De Customer Leader (2024), The Customer Leader (2022), Marketing met Ballen (2016), Marketing Strategy & Organisation (2011), Visionaire Marketing (2003) en auteur van De pijn van het ondernemen (2012). Hij publiceerde in de internationale toptijdschriften zoals o.m. Management Science, Journal of the Academy of Marketing Science en Journal of Product Innovation Management. Rudy is een fervent supporter van voetbalclub Club Brugge, houdt van e-mountainbiken en van lekker eten en goede wijn. Je kunt hem bereiken via www.moenaert.be en volgen via LinkedIn (Rudy Moenaert) en X (@moenaert). Lijfspreuk: "Du choc des idées jaillit la lumière."

Andere boeken door Rudy Moenaert

Inhoudsopgave

Voorwoord

State-of-the-art

1. Strategisch denken in marketing: concurreren nu, bouwen voor de toekomst

Capita Selecta

A. Strategisch marketingdenken: focus op processen

2. Klantgericht of marktgericht: er is verschil
3. De veranderende rol van marketing in ondernemingen

B. Externe analyse: klanten, concurrentei en context

4. Naar een dynamische theorie over strategie
5. Business to business marketing: begrijpen wat de afnemer waardeert

C. Interne analyse: concurreren = differentieren vanuit competenties

6. Vaardigheden van marktgestuurde organisaties
7. Customer-based brand equity: het conceptualiseren, met en beheren
8. Hechte relaties in de supply chain

D. Creëren van duurzaam concurrentievoordeel

9. Wat is strategie
10. Management van assets en vaardigheden
11. Concurrentievoordeel door klantenwaarde
12. Concurreren op resources

E. Visionaire marketing: naar innoverend market excellence

13. Strategie-innovatie en de zoektocht naar waarde
14. Strategische innovatie
15. Actieve inertie: de ondergang van succesvolle bedrijven
16. Vandaag concurreren en voorberieden op morgen

Cases

17. Bedrijven met innovatieve killerstrategieën
18. Nokia's geheime code

Methoden en technieken

19. Wel of niet diversifiëren
20. Management van marketingimplementatie
21. De kerncompetentiematrix

Service

22. Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategisch denken in marketing