Lees verder
Guy van Liemt RM is bedrijfseconoom en marketing professional. Guy heeft onder andere bij Shell, Unilever en Procter & Gamble gewerkt.
Meer over de auteursMarketingcommunicatie in 14 stappen
Paperback Nederlands 2021 2e druk 9789001752224Samenvatting
- Heldere weergave van relatie tussen marketing- en marketingcommunicatiestrategie;
- behandelt nieuwste inzichten en modellen;
- geïntegreerde benadering van on- en offline.
Marketingcommunicatie in 14 stappen maakt glashelder welke stappen nodig zijn om succes te boeken in de hedendaagse marketingcommunicatie. Daarbij komen alle essentiële onderwerpen binnen marketingcommunicatie aan bod, aan de hand van de structuur van een strategisch plan. Een uitstekende voorbereiding op de beroepspraktijk!
Marketingcommunicatie in 14 stappen behandelt de nieuwste inzichten en modellen van het totale vakgebied. Uniek is de plaatsing van de online marketingcommunicatie in de structuur van de gehele marketingcommunicatiestrategie. Het boek laat zien dat de online tools méér zijn dan een middel en samen met de offline instrumenten een plaats verdienen in het Owned, Paid & Earned Media model. Daarnaast is er volop aandacht voor merkidentiteit, positionering, creativiteit en toepassing van het marketingcommunicatievraagstuk en consumer insights.
Deze vernieuwde, tweede editie van Marketingcommunicatie in 14 stappen is aangepast op basis van feedback van lezers en actuele ontwikkelingen en inzichten. Er zijn veel mooie nieuwe of geactualiseerde voorbeelden van visies, missies, waarden, merkessenties (positioneringen) en merkbeloftes in deze nieuwe editie verwerkt. Een greep uit de aanpassingen:
- Actuele gebruiks- en bereikcijfers en recente onderzoeken en rapporten vormen de basis.
- Alle marketingcommunicatiemiddelen zijn geactualiseerd, waardoor er ook aandacht is voor nieuwe middelen zoals TikTok.
- Veel aandacht voor het toenemende belang van online fenomenen als podcasts, vloggers, influencer marketingcommunicatie, video-on-demanddiensten en voice technologie zoals smart speakers.
- Aan bod komt o.a. het verband tussen de Golden Circle (van Simon Sinek) en de brand Identity Guide (het BIG-model).
Het See, Think, Do, Care-model dat onder meer door Google wordt gebruikt, is toegevoegd.
Marketingcommunicatie in 14 stappen is zeer geschikt voor hbo-opleidingen in de richtingen als marketing, communicatie, creative business en bedrijfskunde. Vanaf propedeuse. Studenten vinden in de ondersteunende online omgeving o.a. toetsvragen en verdiepingsstof. Voor docenten staan er cases, collegesheets, figuren en tabellen uit het boek.
Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Guy van Liemt
Over Gert Koot
Inhoudsopgave
Ten geleide 13
1 Context 29
1.1 Definitie en plaats van de organisatie 30
1.2 Definitie en plaats van marketing 54
1.3 Definitie en plaats van marketingcommunicatie 69
1.4 Aanvullend begrippenkader 72
1.5 Context als de eerste stap van het strategisch marketingcommunicatiemodel in 14 stappen 83
Samenvatting 85
2 Marketinganalyse 89
2.1 Verschillende soorten concurrentie 90
2.2 Interne analyse 92
2.3 Externe analyse 103
2.4 SWOT-matrix 107
2.5 Confrontatiematrix 110
2.6 Vaststellen van de strategische issues 112
2.7 Tips 114
Samenvatting 116
3 Marketingdoelstelling en marketingstrategie 119
3.1 Formuleren van de marketingdoelstelling 120
3.2 Formuleren van de marketingstrategie 126
3.3 Belang voor marketingcommunicatie 145
3.4 Accountability van marketing 146
Samenvatting 150
4 Marketingdoelgroepen en behoeften 153
4.1 Plaats van de marketingdoelgroep in het model 154
4.2 Bepalen van de marketingdoelgroep 154
4.3 Variabelen om marketingdoelgroepen te segmenteren 160
4.4 Keuze van segmentatievariabelen om marketingdoelgroepen te segmenteren 170
4.5 Behoeftehiërarchie 173
4.6 BrandnextTM-model 187
4.7 Segmenteren in zakelijke markten (b2b) 205
Samenvatting 206
5 Merkidentiteit en positionering 209
5.1 Inleiding tot de merkidentiteit 210
5.2 Positioneren 225
5.3 Merkidentiteit 229
5.4 De Brand Identity Guide (BIG) als merkidentiteitsmodel 232
5.5 Purposeful Positioning: de uitbreiding met een merkmissie 251
5.6 Merkarchitectuur en merkportfolio 256
5.7 Meervoudige merkidentiteit: Hamburgermodel© 268
Samenvatting 272
6 Marketingcommunicatiedoelgroep 275
6.1 Marketingcommunicatiedoelgroep versus marketingdoelgroep 276
6.2 Mogelijke marketingcommunicatiedoelgroepen 278
6.3 Primaire versus secundaire marketingcommunicatiedoelgroepen 284
6.4 Beschrijving van een marketingcommunicatiedoelgroep op drie niveaus 285
6.5 Hoe om te gaan met het beschrijven van de verschillende kenmerken op de drie niveaus 291
Samenvatting 298
7 Marketingcommunicatiebarrière 301
7.1 Inleiding tot de marketingcommunicatiebarrière 302
7.2 Marketingcommunicatiebarrière in het algemeen gedefinieerd en framing 303
7.3 De eerste twee kenmerken van een marketingcommunicatiebarrière 310
7.4 Praktijkvoorbeelden van marketingcommunicatiebarrières 312
7.5 Het derde kenmerk van een marketingcommunicatiebarrière: het verband met de merkbelofte 318
7.6 Formuleren van een marketingcommunicatiebarrière 319
7.7 De marketingcommunicatiebarrière voor de overige marketingcommunicatiedoelgroepen 333
7.8 Hoe ga je om met een merk waarvan nog geen historie is? 334
7.9 Belang van kiezen 335
7.10 Hoe kom je aan de informatie om een marketingcommunicatiebarrière te formuleren? 336
Samenvatting 340
8 Consumer insights 343
8.1 Inleiding tot de consumer insights 344
8.2 Verschillende soorten consumer insights 352
8.3 Vragen om insights te genereren en het verband met de marketingcommunicatiebarrière 367
8.4 De stappen om tot insights te komen 374
Samenvatting 380
9 Budgetteringsmethode 383
9.1 Inleiding tot de budgetteringsmethode 384
9.2 Omzetpercentagemethode 384
9.3 Sluitpostmethode 385
9.4 Pariteitenmethode 385
9.5 Taakstellende methode 386
9.6 Welke budgetteringsmethode gebruik je? 386
Samenvatting 387
10 Marketingcommunicatiedoelstelling 389
10.1 Inleiding tot de marketingcommunicatiedoelstellingen 390
10.2 Klassieke modellen 391
10.3 Nieuw model om marketingcommunicatiedoelstellingen te bepalen 398
10.4 Bepalen van marketingcommunicatiedoelstellingen in de praktijk 433
Samenvatting 435
11 Marketingcommunicatiestrategie 437
11.1 Inleiding marketingcommunicatiestrategie 438
11.2 De marketingcommunicatiestrategie benaderd vanuit de communicatietheorie 439
11.3 Deel 1 Propositie 446
11.4 Deel 2 Marketingcommunicatievormen 457
11.5 Deel 3 Owned, Paid en Earned reach 488
Samenvatting 502
12 Centraal creatief concept en creatieve uitingen 505
12.1 De zes fasen van het ontwikkelen van winnende creatieve concepten 506
12.2 De voorbereidingsfase en de creatieve briefing 509
12.3 De inspiratie- en de briefingfase van de creatieven 514
12.4 De ontwikkelfase van het creatieve werk 518
12.5 De presentatiefase van het creatieve werk 522
12.6 De beoordelingsfase van creatieve concepten en uitingen 529
12.7 De communicatiefase: de terugkoppeling 555
12.8 De toekomst van het creatieve concept 559
Samenvatting 563
13 Marketingcommunicatiemiddelen 567
13.1 Inleiding marketingcommunicatiemiddelen 568
13.2 Plaats en tijd 570
13.3 Mogelijke marketingcommunicatiedragers op de hoofdlocaties 573
13.4 Marketingcommunicatiemiddelenoverzicht (Owned reach en Paid reach) 589
13.5 Marketingcommunicatiemiddelen bij de marketingcommunicatievormen 595
13.6 Marketingcommunicatiemiddelen in relatie tot Earned reach 645
13.7 Marketingcommunicatiemiddelen-effectiviteitsmodel 651
Samenvatting 662
14 Terugkoppeling en evaluatie 665
14.1 Terugkoppeling 666
14.2 Evaluatie 669
Samenvatting 695
Literatuurlijst 696
Illustratieverantwoording 698
Register 700
Toelichting op de keuze voor het beeld op de omslag 722
Over de auteurs 723
Recensies 725
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan