Lees verder
Ben Baarda geeft al vele jaren les in het opzetten en uitvoeren van onderzoek aan zowel studenten als aan mensen die in de praktijk werkzaam zijn.
Meer over de auteursBasisboek Methoden en Technieken
Kwantitatief praktijkgericht onderzoek op wetenschappelijke basis
Paperback Nederlands 2021 7e druk 9789001747572Samenvatting
- Behandelt alle aspecten van kwantitatief onderzoek;
- bevat de nieuwste inzichten en ontwikkelingen;
- overzichtelijke structuur door opbouw, schema’s en samenvattingen.
Het Basisboek methoden en technieken behandelt stapsgewijs het kwantitatieve onderzoeksproces: vanaf de probleemstelling en onderzoeksvraag, tot aan de analyse en rapportage. Het boek volgt de opbouw van een collegereeks ‘kwantitatief onderzoek’. Iedere paragraaf sluit af met opdrachten, waardoor de student in staat wordt gesteld om zelfstandig een onderzoeksontwerp te schrijven.
De systematische opbouw, waarbij het hele onderzoeksproces van begin tot eind aan bod komt, maakt het boek zeer goed bruikbaar voor studenten. Dankzij de concrete en praktische aanpak is de opgedane kennis gelijk inzetbaar.
Deze vernieuwde, zevende editie van Basisboek methoden en technieken is uitgebreid met informatie over bigdata-onderzoek en de privacy aspecten van onderzoek.
Motivatie van de auteur om dit boek te schrijven “Ik miste een toegankelijk maar wel grondig Nederlands en praktisch boek over het opzetten en uitvoeren van kwantitatief onderzoek. Het waren de studenten die ons aanmoedigden om van de readers een boek te maken.” – Ben Baarda
Basisboek methoden en technieken kan breed worden ingezet bij hbo-opleidingen die belang hebben bij kwantitatief onderzoek, in zowel de propedeuse- als de hoofdfase. Het boek wordt ook gebruikt voor de professionele markt.
In de ondersteunende online omgeving zijn oefentoetsen opgenomen.
Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Ben Baarda
Over Esther Bakker
Inhoudsopgave
1 Wat zijn je onderzoeksprobleem, doelstelling en onderzoeksvraag? 11
1.1 Wat is mijn probleemstelling? 13
1.2 Is al informatie aanwezig? 22
1.3 Wat is mijn onderzoeksvraag? 29
1.4 Wie of wat zijn de onderzoekseenheden? 32
1.5 Wat zijn de kenmerken en wat is hun onderlinge relatie? 35
1.6 Welke ethische problemen kunnen zich voordoen? 39
1.7 Is het onderzoek haalbaar? 46
2 Hoe kies je het onderzoeksontwerp? 55
2.1 Welke soorten onderzoeksvragen zijn er? 57
2.2 Is er sprake van causaliteit? 60
2.3 Is er sprake van een derde beïnvloedende variabele? 62
2.4 Welke typen onderzoek zijn er? 65
2.5 Kies je een survey of een experimenteel onderzoeksontwerp? 73
2.6 Wat is surveyonderzoek? 75
2.7 Wat is experimenteel onderzoek? 81
3 Gebruik je een populatie of een steekproef? 103
3.1 Wat zijn onderzoekseenheden, een populatie en een steekproef? 105
3.2 Wat zijn aselecte en selecte steekproeven? 108
3.3 Hoe groot moet mijn steekproef zijn? 123
3.4 Hoe werf je respondenten en zorg je voor een goede respons? 130
4 Hoe verzamel je gegevens? 141
4.1 Wat is operationaliseren? 143
4.2 Hoe operationaliseer je centrale begrippen? 144
4.3 Wanneer gebruik je welke dataverzamelingsmethode? 147
4.4 Wanneer verzamel je data gestructureerd en wanneer ongestructureerd? 154
4.5 Wanneer verzamel je gegevens direct en wanneer indirect? 157
4.6 Welk meetniveau hebben de kenmerken die je meet? 159
4.7 Waar let je op bij het maken van antwoordschalen? 161
4.8 Hoe betrouwbaar en valide is mijn meting? 165
5 Hoe analyseer je bestaande gegevens? 175
5.1 Wanneer gebruik je bestaande gegevens? 177
5.2 Interne en externe bestaande gegevens 183
5.3 Voor- en nadelen van onderzoek met bestaande gegevens 193
5.4 Het verzamelen van bestaande gegevens met social media 198
5.5 Kwaliteitsbeoordeling van bestaande gegevens 200
6 Hoe gebruik je interviews en vragenlijsten in je onderzoek? 207
6.1 Wat zijn de voor- en nadelen van interviews en vragenlijsten? 209
6.2 Hoe neem je een interview af en wat zijn de voor- en nadelen? 212
6.3 Hoe kun je computerondersteund interviewen/enquêteren? 218
6.4 Stel je open of gesloten vragen? 222
6.5 Waarop moet je letten bij de formulering van vragen? 226
6.6 Hoe formuleer je antwoordmogelijkheden? 229
6.7 Waarop moet je letten bij het maken van antwoordschalen? 233
6.8 Het definitief maken en afnemen van de vragenlijst 238
7 Hoe observeer je? 251
7.1 Wat zijn de voor- en nadelen van observeren? 253
7.2 Welke vormen van observatie zijn er? 258
7.3 Hoe ontwikkel je een observatie-instrument? 264
7.4 Hoe kun je gebruikmaken van fysiologische metingen? 267
7.5 Hoe betrouwbaar is de observatie? 272
8 Hoe beschrijf je de gegevens van je onderzoek? 281
8.1 Hoe bereid ik mij voor op de analyse? 283
8.2 Wat is en hoe maak je een datamatrix? 288
8.3 Hoe beschrijf ik mijn gegevens bij een frequentieonderzoeksvraag? 300
8.4 Hoe beschrijf ik mijn gegevens bij een verschilonderzoeksvraag? 313
8.5 Hoe beschrijf ik mijn gegevens bij een samenhangonderzoeksvraag? 318
9 Hoe toets je de gegevens van je onderzoek? 327
9.1 Waarom inductieve statistiek? 329
9.2 Wat zijn belangrijke statistische begrippen? 329
9.3 Wat is het verschil tussen parametrische en non-parametrische toetsen? 334
9.4 Het schatten van gegevens voor een populatie 336
9.5 Wanneer gebruik ik welke toets? 337
9.6 Hoe beschrijf en toets ik verschillen? 340
9.7 Hoe bereken ik een samenhang? 352
10 Hoe rapporteer je je onderzoek? 363
10.1 Schriftelijke rapportage 365
10.2 Opbouw van je onderzoeksrapportage 367
10.3 Het schrijfproces 384
10.4 Mondelinge presentatie 388
10.5 Overige presentatievormen 390
Illustratieverantwoording 395
Register 396
Over de auteurs 403
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan