Wie vindt nou niet het verhaal van topondernemers interessant? Vaak zijn het jongensdromen, starten vanuit de garage en dan een miljoenenbedrijf opbouwen. En daarbij gezien worden als een marktverstoorder, die de gevestigde orde uitdaagt en verslaat. Maar wat is nou het geheim van deze marktverstoorders? Het boek LEF, het geheim van marktverstoorders ontrafeld probeert antwoord op deze vraag te geven. In de titel is al één antwoord gegeven, een flinke portie lef. Veel ondernemers hebben vaste banen opgezegd of hun school niet afgemaakt.
De schrijvers Berkman, Van der Burg en Mensink hebben 22 topondernemers geïnterviewd. Dit varieert van echte zogenaamde selfmade mensen zoals Pieter Zwart van Coolblue tot ondernemers die het bedrijf hebben overgenomen van hun vader (zoals Bas van der Veldt van AFAS Software) cq in loondienst zijn (Govert Hamers). Ook is er variatie tussen jongere en oudere topondernemers, waarbij de jongeren wel de overhand hebben.
De opkomst van internet en digitalisering zie je heel goed in de selectie terug (Coolblue, YoungCapital, Brand New Day Bank, Picnic), maar ook een aantal maakbedrijven (zoals Rituals en Swinkels Family Brewers). Het merendeel van de geïnterviewden is man, slechts enkele vrouwen staan in het boek.
De interviews gaan met name over drive, achtergrond, sterke punten en irritatiefactoren van de topondernemers. Het zijn daardoor mooie verhalen geworden, waarbij mij weleens de gedachte bekruipt in hoeverre het de werkelijkheid benadert en of de geïnterviewden het achterste van hun tong hebben laten zien. Maar in drie tot vier pagina’s is dat natuurlijk ook erg lastig. Aan het eind van elk interview zijn twee pagina’s opgenomen met vragen aan de geïnterviewden of hun voorbeelden (op gebied van sport, politiek, business), wat de ondernemer als kind wilde worden, wat ze gaan doen als ze klaar zijn en hun levensspreuk. Dit geeft in twee pagina’s snel inzicht. Uit de antwoorden blijkt onder andere dat de ondernemers vaak geen voorbeeld in de politiek hebben en dat ze nooit klaar zijn met werken (en het dus leuk vinden, zou je kunnen concluderen). Ik denk dat met name het laatste ook erg belangrijk is, veel plezier in je werk hebben.
Het laatste hoofdstuk gaat over het raamwerk dat door de schrijvers is samengesteld. Als input daarvoor hebben ze de 22 interviews gebruikt. Het raamwerk bestaat uit 27 inzichten, waarbij niet verwonderlijk het eerste over het lef gaat dat de ondernemers moeten hebben. De andere inzichten variëren tussen creativiteit, wil om te winnen tot je eigen gang gaan. Interessant is het inzicht over obsessief vanuit de klant denken en het eigen mensen in beeld brengen bij de marketing. Ook besteden topondernemers weinig uit en hebben ze trotse medewerkers (of eigenlijk creëren ze een heel sterke bedrijfscultuur). Het punt van IT, zoals al eerder genoemd in deze recensie ontbreekt ook niet, het inzicht ‘Marktverstoorders hebben schaalbare IT en leven van data’ gaat daarover. Topondernemers werken aan zichzelf, zowel fysiek (sporten) als mentaal. Het mentale aspect heeft ook te maken met het zoeken van weerstand en coaching. Ze doen veel op gevoel (geen Excel-management) en vieren hun successen (ik vind dat dat bij veel organisaties nog te weinig gebeurt, dit is ook belangrijk voor een goede en stevige bedrijfscultuur. Het laatste inzicht, wederom een hele belangrijke, is dat marktverstoorders een extreme groeimindset hebben. Ze denken niet in groeipercentages van 5%, maar in verdubbelen. Dit maakt veel mogelijk…
LEF, het geheim van marktverstoorders is een boek wat bij uitstek op je salontafel past of een prominente plaats in je boekenkast kan hebben. Het bevat interessante verhalen, mooie foto’s en is luxe uitgevoerd. Bij mij komt het in elk geval goed zichtbaar in de boekenkast van mijn nieuwe huis te staan! Het schema waarin je jezelf kunt scoren op de mate waarin je een marktverstoorder bent, de zogenaamde LEF-scan, is wat mij betreft in een te groot formaat uitgevoerd. Het was mooier geweest als deze ook op hanteerbaar formaat in het boek was opgenomen. Maar het is zeker de moeite waard om, voor degene die ondernemersambities hebben, deze scan in te vullen. Het geeft goed zicht op waar je aan kan werken om alle (gewenste) aspecten van ondernemerschap te beheersen.
Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.
Over Jan Hoogstra
Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.