Nu hebben ze, samen met Maaike Kester een tweede deel geschreven. In ‘Het groot werkvormenboek deel 2’ staan 120 nieuwe werkvormen en bovendien een aanpak om tot een succesvol programma te komen. Het leuke is: daarmee is dit tweede deel niet alleen voor trainers interessant, maar ook voor leidinggevenden en HR-adviseurs.
De schrijfsters zijn ervaren trainsters in leren en veranderen. Dat merk je - het boek staat vol met voorbeelden uit de praktijk. Uit ervaring weten ze dat je er met de selectie van een paar leuke werkvormen niet bent: dan heb je nog geen succesvolle training. Als programmamaker sta je voor de uitdaging om verschillende werkvormen aaneen te rijgen tot een mooi programma, bijpassend bij het doel van de bijeenkomst en het gedrag dat je wilt oproepen. Bovendien moet het de deelnemers met allerlei verschillende leerstijlen aan de inhoud kunnen verbinden.
Hoe doe je dat - een succesvol programma samenstellen?
Daarvoor gebruiken de auteurs een model, de zogenaamde LearningChain. Voordat ze dat uitwerken krijg je een korte terugblik naar de theorie uit deel 1: wat zijn werkvormen, op welke aspecten kun je als trainer sturen en waarom heb je als facilitator werkvormen nodig in een bijeenkomst?
Daarna laten ze je zien hoe je een programma voor een bijeenkomst of training kunt samenstellen. Daarin zit wat mij betreft de meerwaarde van het boek: het is vlot geschreven, helder opgezet en concreet. Bovendien is het model het niet alleen bruikbaar voor trainingssessies, maar ook voor andersoortige overleggen en vergaderingen. Wanneer u mensen in beweging wilt brengen - en zeg nou eens eerlijk, welke leidinggevende wil dat niet? - dan biedt het model een handige kapstok om de structuur van de sessie te bepalen.
De schrijfsters hebben drie vertrekpunten waarop je moet letten bij de uitwerking van je bijeenkomst:
- Wat is het doel van het programma- in termen van gedrag?
Wat zijn de kaders waarbinnen het programma gaat plaatsvinden - welke ruimte hebben de deelnemers voor een eigen inbreng?
- Welke behoeften hebben de deelnemers?
Als je die vragen kunt beantwoorden, dan kun je aan de hand van de LearningChain het programma vormen. Die LearningChain bestaat uit afwisselende elementen; sturing van het collectief als basis, en individuele elementen om mensen individueel in beweging te brengen. Om en om wisselen de individuele en collectieve elementen elkaar af: voorafgaand aan de training, tijdens de bijeenkomst en achteraf.
Keuze uit 120 werkvormen
Vervolgens presenteren de schrijfsters maar liefst 120 werkvormen, waarmee je invulling kunt geven aan ieder onderdeel van het programma. Dat hadden van mij best wat minder werkvormen mogen zijn - sommige zijn wat gezocht of lijken wel erg veel op elkaar. De presentatie van de werkvormen is duidelijk en helder. Wel is het jammer dat de auteurs meestal geen tijdsbeslag aangeven en ook het optimale aantal deelnemers laten ze vaak in het midden. Zeker voor de beginnende facilitator was dat handig geweest.
De binnenpagina van het boek met de verschillende onderdelen van de LearningChain en de bijpassende werkvormen biedt een nuttig overzicht.
Praktisch inspiratieboek
Al met al is dit een praktisch boek, waarmee je ideeën en inspiratie krijgt voor teamsessies. Daarmee is het boek niet alleen geschikt voor trainers, maar ook voor leidinggevenden is het een handig boek om erbij te pakken als je de sleur van de vaste teammeetings wilt doorbreken, of om als HR adviseur te gebruiken wanneer je de opzet van een training moet beoordelen. U zult het vast met regelmaat uit de boekenkast pakken!
Over Yolanda van Heese
Yolanda van Heese is coach voor leidinggevenden en hun teams. Tevens is zij oprichter van Leaders Online. Leaders Online informeert leidinggevenden over relevante ontwikkelingen (zoals social media, de nieuwe generatie medewerkers) en geeft hen daarbij concrete handvatten hoe ze de mogelijkheden ervan - samen met hun team - kunnen benutten voor hun eigen organisatie. Dat doet Leaders Online onder andere met workshops, presentaties en online cursussen. Voor Management Team schrijft zij over managementboeken.