De titel Verbaal Meesterschap is in zekere zin misleidend. Door dat ‘verbaal’ zou je verwachten dat het boek vooral gaat over retorica en het spreken an sich. Niets is minder waar. Het nieuwste boek van leiderschapspecialist Remco Claassen gaat vooral over psychologie, emotionele en sociale intelligentie.
In zekere zin is het een ‘ouderwets’ boek met wijsheden zoals onze grootouders die al debiteerden. Een belangrijk thema is namelijk dat wie begrepen wil worden eerst zelf moet begrijpen. Claassen: ‘We gaan weer leren luisteren! Luistervaardigheid is een antiek gereedschap dat heel vroeger werd onderwezen op scholen, in kerken, vaak bij pa en ma thuis en soms ook op het werk.’
Onder verwijzing naar neurobiologisch onderzoek naar onder andere de Amygdala (de ‘rode bloemkool’ die, als je niet oppast, ervoor zorgt dat je primair heel onverstandig reageert op negatieve gebeurtenissen) adviseert Claassen om niet altijd meteen te reageren als iets je niet zint en/of wanneer je boos bent. Dat hadden onze grootouders ook al door. Die zeiden daarom dat je eerst tot tien moest tellen voordat je iets zegt. Het is zonder meer nuttig dat zulke lessen worden opgefrist en in een eigentijds jasje worden doorgegeven aan nieuwe generaties.
In het tweede deel van zijn boek gaat Claassen vooral in op hoe je als spreker impact kunt hebben op je publiek. Doel daarbij is dat wanneer je klaar bent met spreken de anderen met grote zekerheid iets gaan ‘doen’, iets gaan ‘laten’ of ‘nooit meer vergeten’. Verfrissend en hilarisch is Claassens afkeer van beamers, sheets en powerpointpresentaties. Wie ook maar één congres heeft bezocht, weet hoe slaapverwekkend ‘de sheetlezer naast de lichtbak’ kan zijn. Claassen geeft tips hoe je de toehoorders wel wakker houdt. Of liever: hoe je ze kunt boeien en bereiken.
Het doet afbreuk aan zijn boek dat Claassen zijn tips met nogal wat verbale omhaal en veel zelffelicitaties brengt. Zijn boodschap zou aan kracht hebben gewonnen als hij zich had laten leiden door een andere ouderwetse les: goede wijn behoeft geen krans.
Over Annegreet van Bergen
Annegreet van Bergen is econoom, auteur van de bestseller Gouden jaren en journalist.