Zet dit boek op de leeslijst voor psychologie- én communicatiestudenten. Of je nu marketeer, copywriter of een andere functie hebt waarin je mensen iets wilt laten doen. Bewustwording van wat er allemaal gebeurt in het hoofdkwartier van de mens is essentieel. Voor elke flyer, interview, plan of strategie. Launspach slaagt erin om complexe psychologische concepten op een begrijpelijke manier uit te leggen, ondersteund met herkenbare voorbeelden, praktische inzichten en zelfs filmtips.
Psychologische inzichten
In essentie gaat psychologie om het begrijpen van menselijk gedrag. Launspach bespreekt fundamentele concepten zoals klassieke en operante conditionering, waarbij hij de theorieën van Pavlov en Skinner uiteenzet. Sigmund Freud en Carl Gustav Jung komen uiteraard ook aan bod. Door de ideeën van het id, ego en superego te verkennen, en het collectieve onbewuste, krijg je als lezer vast en zeker waardering voor de complexiteit van de menselijke geest.
De meest gangbare therapievormen zoals gedragstherapie, cognitieve therapie en cliëntgerichte therapie komen uitgebreid aan bod. Elke therapie werkt anders en draagt op een eigen manier bij aan gedragsverandering en emotioneel welzijn. Technieken zoals relaxatie, exposure en de socratische dialoog bieden praktische handvatten voor het omgaan met stress en angst.
Plastisch brein
Een van de sterke punten van het boek is de manier waarop Launspach psychologische concepten verbindt met dagelijkse situaties en krachtige anekdotes, zoals die van Phineas Gage. Een man die een zwaar ongeluk met een gat in zijn hoofd overleeft. En hoe zijn gedrag en brein zich vervolgens aanpast. Het maakt duidelijk dat ons brein plastisch is. Denk daar maar eens over na. Ook zonder ongeluk ben jij zelf bezig om je hersenen te trainen, of het nu met boeken lezen is, de mensen met wie je omgaat of de filmpjes die je uploadt in je hersenpan met eindeloos scrollgedrag.
Als je niet al overtuigd bent, dan raad ik je alsnog aan om een van de laatste hoofdstukken erbij te pakken. Verschillende persoonlijkheidsdimensies worden verkend, bijvoorbeeld met het OCEAN-model (Openheid, Consciëntieusheid, Extraversie, Altruïsme en Neuroticisme). Dit helpt je jezelf en anderen beter te begrijpen. Nuttig voor effectiever communiceren en samenwerken.
Of We doen allemaal maar wat een must-read is? Dat ligt helemaal aan de onderwerpen waarop jij aangaat. Maar communiceren doen we allemaal. In welk vak je ook zit. Of je nu AI gebruikt of niet. Communicatie met mensen blijven we voorlopig actief doen. De vraag is of je daar beter in wilt worden? Als je antwoord ja is, dan is dit een must-read. Met hulp van Thijs Launspach kun je beter begrijpen waarom we doen wat we doen en hoe we kunnen groeien, zowel als individuen als binnen onze teams.
Over Nick Janssen
Nick Janssen is eigenaar van Weejoo. Een enthousiaste spreker en trainer over gedragspsychologie, persoonlijk leiderschap en storytelling. Daarnaast helpt hij bedrijven om een sterkere emotionele connectie met hun doelgroep op te bouwen. En dat begint met het overtuigen van de interne organisatie.