Ik las Groeimindset niet in één ruk uit. Dat komt omdat ik me tijdens het lezen voortdurend afvroeg hoe ik zelf met bepaalde situaties omga, en hoe ik mijn kinderen de groeimindset kan aanleren.
Groeimindset voor sporters
Ik vind Groeimindset een duidelijk boek en extra leerzaam in de context van beter worden in je sport. Met een fanatiek turnster én een fanatieke danseres in de familie is dat geen overbodige luxe. Als er weer eens boos gestampvoet wordt, omdat een bepaalde beweging of oefening nog niet lukt, is die groeimindset wel een uitdaging.
Ik kan dit niet!
‘Ik kan dit nóg niet.’ is toevallig een zinnetje dat ik al van mijn kindercoachopleiding ken, maar ook in dit boek voorkomt. Supernuttig. ‘Ik kan dit niet.’ laat geen ruimte voor verbetering. Het klinkt als een conclusie, eindresultaat, vaststaand feit. Maar een net andere formulering: ‘Ik kan dit nóg niet’, zorgt voor een komma aan het eind van de zin in plaats van een punt. En dat geeft ruimte voor groei. Zodat er uiteindelijk een tevreden ‘ik kan het wel’ volgt. Bijzonder wat een verschil één klein woordje kan maken.
Groeimindset in de praktijk
Zelf had ik pas een groeimindsetmomentje. Voor wat context, anders snap je mijn verhaal hieronder niet. In het boek Groeimindset hebben de auteurs het over de open en de gesloten hand. Kort door de bocht:
Open = groeimindset, ik wil hiervan leren.
Gesloten = statische mindset, ik doe hier lekker niks mee.
Vorige week besloot ik om een workshop teksttips te ontwikkelen en aan te bieden aan de leraar van mijn dochter (groep 7). Die was enthousiast... maar ik was zelf in een staat van permanente onrust. Want toen ik het aanbood had ik nog niks voorbereid. Met slechts wat schimmige ideeën ben ik toch aan de slag gegaan. Na twee dagen ploeteren is de workshop af! Waar mijn laptop en vooral mijn hoofd vol zit met half uitgewerkte ideeën, heb ik nu iets dat kant-en-klaar is. En het is nog leuk geworden ook (al zeg ik het zelf)!
Het is superinteractief, vol (taal)grapjes en aansprekende voorbeelden. Ik barst uit mijn vel van trots. Niet per se om het eindresultaat (nou ja, ook...), maar omdat het AF is. En misschien nog wel belangrijker, ik had lol in het creatieproces. Hoe het ontvangen wordt, is even afwachten, maar ik heb goede hoop. Wat ik aan mijn oudste voorlegde, kan haar goedkeuring in ieder geval wegdragen.
Dichtklappen
Als ik mijn hand had laten dichtklappen, was er nu nog steeds niks concreets geweest. Door goed op mijn eigen reactie te letten en op mijn overtuigingen (ik moet eerst iets op de plank hebben liggen voordat ik het kan aanbieden) heb ik nu een gloednieuwe workshop klaar. Met wat aanpassingen kan ik ‘m ook op middelbare scholen, het mbo en zelfs het hbo geven. Tot zover mijn groeimindsetmoment.
Tot slot
Dankzij Groeimindset probeer ik mijn dochters minder te laten focussen op het eindresultaat en meer op het plezier in het trainen. En dit geldt net zo hard voor mezelf. Dan komen de resultaten vanzelf, daarvan ben ik overtuigd. Wat mij betreft: absoluut lezen. Maar de keuze is uiteraard aan jou.
Over Dymph Neeteson
Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.