Asociale media is een waardige spin-off over de koers van de socials en de invloed van hun algoritmes op onze mentale gezondheid. Een confronterend boek dat iedere social media gebruiker zou moeten lezen.
Jouw boosheid is een businessmodel
Asociale media van Thijs Launspach leest als een manifest. Launspach legt de spelregels van socials uit en voorziet die van voor- en nadelen. Hij uit zijn zorgen over sociale media en de invloed ervan op de jonge generatie, deelt 10 manieren om de invloed van socials op je leven te beperken en hij licht een tipje van de sluier op over wat er volgens hem moet gebeuren om nog meer schade aan onze mentale gezondheid te voorkomen. In deze review bespreek ik de drie tips die er voor mij uitsprongen.
Tip 1: Wees selectief
Selectief zijn gaat volgens Launspach over 2 dingen: welke platforms je gebruikt en hoe je ze gebruikt. Kies een aantal social media kanalen waar je het meeste plezier in beleeft of waar je zakelijk gezien het meeste uit kunt halen. Kies vervolgens kritisch hoe je met de platforms omgaat. Volg accounts die een positieve in plaats van een negatieve invloed op je hebben. Ook tipt Launspach de lezer om een maximumtijd op socials met zichzelf af te spreken, zodat zij niet enkel op hun wilskracht hoeven te vertrouwen om hun telefoon neer te leggen. Voor wie dit lastig vindt, zijn er verschillende apps die je toegang tot bepaalde sites na een afgesproken tijd beperken, bijvoorbeeld: schermtijd, Freedom of Stayfocusd.
Tip 2: Koester vriendschappen
Socials waren ooit bedoeld om mensen dichter bij elkaar te brengen. Tegenwoordig ligt de nadruk echter op het consumeren van content die gemaakt wordt om jou aan je scherm te kluisteren. Launspach tipt om socials te gebruiken waar ze in eerste instantie voor bedoeld waren: uitwisselen van ervaringen en updates met de mensen die er écht toe doen voor jou. ‘Loos de content en zet in op menselijk contact’, aldus Launspach. Hoe? Laat de ‘ontdek pagina’ voor wat het is en concentreer je op het meekijken in de levens van mensen die je écht kent en leuk vindt. Stop met eindeloos scrollen, gebruik de socials voor je sociale fix en zoek je entertainment in iets anders.
Tip 3: Train je bullshit filter
Het algoritme is niet geïnteresseerd in evenwichtige informatieverstrekking, maar in zoveel mogelijk ophef. Jouw boosheid is een businessmodel. Iedereen kan van alles beweren over alles en een groot deel van wat je ziet is niet eens door een mens gemaakt, maar door AI. Launspach waarschuwt voor de gevaarlijke gevolgen van het algoritme: ‘Er zit op wat je ziet geen filter, er is geen redactie die content op waarheid controleert.’ De oplossing? Het trainingen van jouw bullshit filter. Neem alles wat je ziet met een flinke korrel zout en check de bron achter de content. Wees ervan bewust dat de content bedoeld is voor de views en de likes en niet om jou daadwerkelijk te informeren. Blijf op je hoede voor desinformatie, doe je dat niet? Dan ben je er de ideale doelgroep voor.
Helemaal bij
Het is even geleden, maar er was daadwerkelijk een tijd dat je na een middagje scrollen de mededeling kreeg dat je ‘helemaal bij’ was omdat je op de hoogte was van de posts van jouw vrienden en familie. Wat er vandaag op je tijdlijn verschijnt, wordt bepaald door een algoritme dat jou steeds extremere content voorschotelt, in de hoop dat je nog even blijft plakken. Asociale media is een wake-up call, waarin de schrijver social media door middel van theoretische onderbouwing aan de kaak stelt. Dat hij tussen de regels door af en toe een eigen bekentenis of worsteling deelt, maakt het een lekker leesbaar boek.
Over Marthe Walter
Marthe Walter is schrijver en spreker. Ze is een echte multi-passionate die trainingen geeft, boeken schrijft, schrijvers en ondernemers coacht én mensen leert salsadansen. Marthe gelooft dat inspiratie de beste motivatie is en deelt daarom verhalen over de lessen die ze in haar leven leert.