De kracht van enthousiasme kan enorm zijn en zoveel effectiever dan menig ander communicatietool, zoals adverteren. Het meest opmerkelijke wat ik na het lezen van ‘De enthousiasme trilogie’ heb geconstateerd is dat Vogelaars thema maar heel weinig tot niet in marketing-, management- of communicatiemodellen is terug te vinden. De NPS-score komt slechts een beetje in de buurt. ‘De enthousiasme trilogie’ leest bijzonder prettig weg. De theorie en voorbeelden uit de praktijk versterken elkaar. De drie delen Flame, Flow en Flood volgen elkaar perfect op. In Flame beschrijft Vogelaar hoe enthousiasme, inspiratie en innovatie aan elkaar zijn gerelateerd. Het een kan niet zonder het ander. Inspiratie komt van het delen van ideeën. De beste ideeën binnen de organisatie waar ik werk hebben geen eigenaar. Vaak is het een opeenstapeling van ideeën die weer tot andere ideeën leidt. Vogelaar ziet copyright dan ook als enthousiasme-killer. Als consequentie berust op het boek dan ook geen copyright. In het tweede deel, Flow, maakt Vogelaar een leuke vergelijking tussen de Homo Economicus en de Homo Enthusiasticus, waarin de een meer voor salaris werkt terwijl de ander gedreven wordt door flow. Ook gaat Vogelaar verder in op de omstandigheden en aanjagers waardoor medewerkers in die flow raken. Als belangrijkste aanjagers noemt hij waardering en continue feedback. En die hoeven niet altijd van de leidinggevende te komen. Feedback van directe collega’s en klanten hebben misschien nog meer kracht. Ik kan me goed vinden in de bezwaren die de auteur in dit deel geeft tegen het optuigen van zoiets als een afdeling voor klachtenafhandeling. Dat rammelt aan alle kanten. We weten tenslotte dat we niet onfeilbaar zijn. Het woord klacht zit vol negativiteit. Een afdeling voor feedback of service, hoe je het maar noemen wilt, geeft ook de mogelijkheid om positieve zaken te melden. En dat laatste doen mensen graag en heeft enorm veel effect. Voor wie is dit boek geschikt? Op die vraag is lastig een eenduidig antwoord te geven. Het is mijns inziens zowel een management-, communicatie- als een marketingboek. Voor managers ben ik veel tips tegengekomen om medewerkers te motiveren en methodes om eruit te halen wat er inzit. Op het gebied van marketing zie ik mogelijkheden voor het creëren van onderscheidend vermogen en om klanten aan je te binden. Op communicatiegebied zie ik mogelijkheden voor ten aanzien van de externe communicatie. Hoe zorg je dat externe partijen - zoals klanten - op de juiste manier, over hetgeen dat jíj wil, communiceren? Ik ben blij dat ik het boek aangereikt gekregen heb met het verzoek het te recenseren. Hiermee ben ik in de mogelijkheid gesteld dit boek van harte aan te bevelen, zodat meer mensen wat vaker feedback geven op anderen. Ik ben me nu veel meer bewust welk effect dat heeft.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.