Hans Straus
Businessmanager bij een Nederlandse verzekeraar
Een titel waarbij - wat verwachting betreft - de lat direct al erg hoog ligt! Enthousiasme in drie delen …. Maar de inhoud doet niets af aan deze titel. Een boek dat je achter elkaar uitleest. Een feest van herkenning, voor mij vooral ook door de duidelijke metaforen richting muziek, richting de pop- en rockbands.
Rijn Vogelaar is in staat om zijn enthousiasme in deze trilogie gedoseerd over te brengen. Typisch een gevalletje practice what you preach! Het blijft behapbaar, het blijft geloofwaardig. Een beetje theorie, afgewisseld met prachtige praktijksituaties. Heldere opbouw van flame naar flow naar flood. Na het lezen van deze trilogie spatte bij mij de energie er weer van af. Heerlijk om met deze kennis vol enthousiasme te werken richting de flood binnen onze organisatie.
… eigenlijk best wel vreemd dat je je als medewerker van een verzekeraar verheugt op een ‘vloedgolf’.
10
Jeroen Buitenhuis
Senior productmanager bij Achmea schadeverzekeringen
Een collega tipte mij om dit boek te lezen, omdat hij mij een enthousiast persoon vindt. Wat een herkenning! Interessant (en voor mij prettig) om een duidelijk bevestiging te zien, dat enthousiaste personen zo belangrijk zijn, dat het succes van een bedrijf ervan afhangt. De personen om ons heen zijn doorgaans grijs en introvert. Mensen willen meestal niet opvallen omdat het ze kwetsbaar maakt en enthousiasme kan overdreven en useless overkomen.
Vogelaar legt in dit boek het nut uit om juist op zoek te gaan naar de vlammetjes om uiteindelijk de hele omgeving te laten aansteken door enthousiasme. Hij schrijft ook enthousiast en met laagdrempelige voorbeelden en vergelijkingen uit de muziek en sport brengt hij boeiend en bevlogen zijn boodschap over.
Een aanrader voor beslissers in bedrijven om te lezen en toe te passen. Want tenzij je een product hebt wat blijvend onderscheidend en gewild is bij het publiek, is de kans toch groot dat je het verschil zult moeten maken. En zeg nou zelf, consumenten kopen liever iets van een enthousiast persoon, dan van een grijze muis…
9
Esther van der Lelie
Manager Marketing & Communicatie, Dolmans Facilitaire Diensten B.V.
Nieuwsgierig begon ik aan De Enthousiasme Trilogie van Rijn Vogelaar.
Eerder heb ik al zijn boek De Superpromoter gelezen, was ik enthousiast geraakt en ben ik meteen aan de slag gegaan met het toepassen van NPS.
Ik was dus benieuwd of ik weer geraakt zou worden door zijn nieuwe boek: Flame, Flow en Flood. En ja, het is gelukt.
De titel doet zijn naam eer aan. Ik ben absoluut enthousiast geworden om bij medewerkers en klanten de vlam aan te gaan wakkeren.
Het boek is goed leesbaar met veel voorbeelden en beschrijvingen. Deels feiten die je al kent maar die in een logische volgorde worden geplaatst. Deels vernieuwende inzichten die een ‘aha’-moment ontlokken. Fijn is dat Rijn op duidelijke wijze benoemt hoe je zelf aan de slag kunt gaan.
Blij was ik om ook de rol van superpromotors weer terug te zien. Zo kun je voortborduren op de weg die je wellicht al bent ingeslagen. Ik in ieder geval wel.
8
Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.