Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Social Media Marketing

Bedrijven besteden meer en meer van hun tijd en budget aan social media. Maar om welke reden gebruiken zij social media eigenlijk? Zijn social media een doel op zich? Op welke wijze pakt men social media aan? Is de wijze waarop social wordt ingezet media effectief? Of komt het bedrijf er een jaar na het opzetten achter dat het budget eigenlijk in een bodemloze put is gegooid? Sjef Kerkhofs en Robbert Gangadin geven in het boek 'Social Media Marketing – Van strategie naar operatie' een zeer goede handleiding voor het opzetten van een social media strategie, zodat deze vervolgens succesvol in praktijk kan worden gebracht.

Peter Jansen | 24 april 2013

Een gedeelte van de diensten die wij als bedrijf aanbieden bestaat uit internetdienstverlening (online tests). Met een cursus social media en Internetmarketing nog vers in het geheugen, wilde ik mij verder verdiepen in de social media. Tal van artikelen geven al inzicht in de vragen: Wat is Twitter of Facebook? Wat kunnen we ermee? Wat zijn de succesverhalen? Maar nog niet eerder heb ik mij verdiept in de strategie bij het implementeren en onderhouden van social media. En dat terwijl alles begint, maar ook valt-of-staat bij de juiste strategie. Blijkbaar ben ik echter niet de enige voor wie social media strategie nog een grijs gebied is. Kerkhofs: 'Uit het SMO_12-onderzoek van Pondres in 2012 bleek dat 32% van de respondenten zeker weet dat er binnen hun organisatie een strategie is. 21% geeft bovendien aan te denken dat er een strategie aanwezig is'. De auteurs beschrijven in hun boek duidelijke richtlijnen voor het opstellen van een social media campagne, de fasering van een campagne over tijd en het structurele processmanagement bij social media. De gegeven informatie is relevant, goed van lengte en vooral duidelijk. De verschillende stappen worden uitgewerkt met daarbij de valkuilen en richtlijnen om een social media strategie te laten slagen. In de introductie gaan de auteur kort in op de huidige trends en ontwikkelingen op social mediagebied. Hierbij krijgen een aantal experts op het gebied van marketing, communicatie en social media het woord. Dit geeft een goede prikkel om verder te lezen omdat social media op interessante wijze wordt getoond vanuit verschillende ooghoeken. De voornaamste inhoud van het boek bestaat uit drie modellen over social media. Dit zijn: - Social Strategy Model: In dit model komt het opstellen van een social media campagne van nulmeting tot effectmeting aan bod. Deze flow loopt onder meer vanuit het opstellen van doelstellingen naar kanaalkeuze en uiteindelijk de implementatie. Dit model geeft een goede handleiding voor het doordacht opzetten van een campagne. - Social Media Fasering (SMF) model: Dit model beschrijft in een tijdlijn vier fases die doorlopen worden bij social media (campagne, content, conversatie & care en conversie). Op elk punt gaat de auteur kort in met duidelijke voorbeelden. - De Social Media Control (SMC) methodiek: In dit model gaan de auteurs uitgebreider in op het SMF model. Het SMC model geeft handvaten om grip te krijgen en te behouden op social media om zodoende doelstellingen te behalen. De vier C's uit het SMF model worden uitgebreid en gedetailleerd uitgewerkt in het boek. De inhoud heeft mij zeer geboeid en ik ben hierdoor tot nieuwe inzichten gekomen. Twee zaken waar Kerkhofs en Gangadin mijns inziens terecht vrij veel aandacht aan besteden zijn het meten van het effect van social media en social media als service-instrument. Met name op het gebied van service ging er toch een wereld voor mij open. Met leuke voorbeelden lieten de schrijvers zien op welke wijze Twitter en Facebook als servicekanaal gebruikt kunnen worden. De groep die het boek eigenlijk als eerste zou moeten lezen zijn de beleidsvoerders en social media projectleiders. Zij zouden een goed inzicht moeten krijgen in de strategie, maar absoluut ook in kosten, tijdsbesteding, de verschillende rollen van werknemers en continuïteit van een social medium. Daarnaast is het een leuk en informatief boek voor eenieder die 'iets wil doen met social media', starters op het gebied van social media en mensen die ooit een start hebben gemaakt en denken: 'wat nu?' Heb ik zelf iets aan het boek gehad? Voor algemene ontwikkeling en leesplezier was dit voor mij een interessant boek. Om in de praktijk toe te passen kan ik slechts bepaalde items (zeer beperkt) gebruiken. Ik ervaar dat het toepassen van social media in een B2B omgeving minder essentieel is dan social media in een B2C omgeving. Maar uiteraard daag ik eenieder uit om het tegendeel te bewijzen…

Over Peter Jansen

Peter Jansen is als organisatieadviseur werkzaam voor Quicken Organisatie Adviseurs. Door zijn wetenschappelijke (onderzoeks)achtergrond wordt hij bij 360test.nl - het testcentrum van Quicken - ingezet, waar hij als testexpert werkt aan het ontwikkelen en uitvoeren van tests, en het analyseren en opstellen van onderzoeks- en testrapportages. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden