De auteurs brengen hun boodschap zonder meer overtuigend. Aan het einde van het boek ontstaat bij de lezer toch een soort schaamte over het niet gebruiken van een potentieel dat voor het oprapen ligt. Zonder je het misschien te realiseren, biedt LinkedIn diverse mogelijkheden. Niet alleen om aan een nieuwe baan te komen, ook is het een tool voor zzp’ers om klussen binnen te halen of voor salesmanagers om nieuw business te genereren. Hele vacaturebanken kunnen desgewenst via LinkedIn aan je gezichtsveld voorbijtrekken. En zoek je als freelance journalist kandidaten voor een interview, dan kan een mail in je netwerk veel input opleveren.
Het mooie van LinkedIn is ook dat het werelden van informatie openlegt. Een voorbeeld: stel je hebt een bedrijf ontdekt waar je misschien wel zou willen werken, dan laat LinkedIn direct zien welke jou bekenden daar werken, of wie in een tweede of derde schil daaromheen mensen kent bij dat bedrijf. Een introductie is vervolgens maar een paar muisklikken weg, want als je op LinkedIn staat, mag je ook schaamteloos mensen vragen je te introduceren. Ons kent ons, en het gros van de vacatures wordt bij voorkeur ingevuld met kruiwagens, zo leren we van de auteurs. Want als je iemand kent, dan weet je wat voor een vlees je in de kuip hebt.
Er is ook nog een andere, minder strikt individuele reden om toch vooral een fatsoenlijk profiel op het web achter te laten. Een reden die menigeen zich overigens niet realiseert. Er zijn namelijk tal van recruiters die tegenwoordig LinkedIn en andere social networks gebruiken om interessante kandidaten op te speuren. Zonder dat iemand het zich misschien realiseert, is het niet ondenkbaar dat recruiters het web afspeuren en ze op jou stuiten en je vervolgens gaan benaderen. LinkedIn is dus geen eenrichtings- maar tweerichtingsverkeer. En mensen met een zogenaamd ‘honderd procent profiel’ maken weer meer kans dan mensen met een onvolledig profiel.
De wereld van werving & selectie is de laatste jaren enorm veranderd, zo blijkt zonneklaar uit dit boek. De traditionele dagbladadvertentie zal over jaren wel eens een gepasseerd station kunnen zijn. Of in ieder geval maar een klein deel uitmaken van een veel grotere digitale vijver. En dat maakt Solliciteren via LinkedIn tot een bijzonder nuttig boekwerk. Met die aantekening dat ditt boek over veel meer gaat dan solliciteren alleen. Het is ook een uiteenzetting over de basics van LinkedIn. Dat had korter gekund en direct meer inzoomen op het alleen het solliciteren was misschien wenselijk geweest. Want dat is toch wat veel mensen bezighoudt deze dagen. Ondanks Fokke & Sukke.