Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

Creashock

Het boek 'Creashock' van Dirk De Boe heeft niet voor niks de subtitel 'Anders denken. Durven doen. Met resultaat'. Want daar gaat het in dit boek ook vooral om: het resultaat voor organisaties. Om u te blijven onderscheiden is een stimulerende ondernemingscultuur, die creativiteit en innovativiteit bij medewerkers continu uitdaagt, onmisbaar. Hoe kunt u de individuele creativiteit stimuleren en bijdragen aan het innovatieve vermogen van uw organisatie? Dirk De Boe geeft u antwoord op deze vraag met vele concrete tips en voorbeelden.

Maddy Bolhuis | 15 januari 2013

Innovatie is cruciaal voor het toekomstige succes van organisaties. De klant verandert, de concurrentie verandert en de wereld verandert. Doet een bedrijf niets, dan halen nieuwe producten en diensten van (nieuwe) concurrenten haar steeds sneller in. Het voortbestaan van organisaties hangt af van hun vermogen om steeds met nieuwe creatieve oplossingen te komen. Het ontdekken van ideeën hangt af van de creativiteit van de mensen in een organisatie. En het innovatievermogen van een organisatie hangt af van de creativiteit van haar medewerkers. Bedrijfsinnovatie betekent daarmee sturen op de creativiteit van medewerkers. Dirk De Boe beantwoordt in 'Creashock' drie belangrijke vragen. Hoe krijgt u zelf als individu meer en betere ideeën? Hoe komt u in een organisatie tot meer en betere ideeën? En als u ten slotte zoveel goede ideeën hebt verzameld, wat doet u er dan mee? Als afsluiter stimuleert De Boe nog om na te denken hoe hij zelf mee kan werken aan een Creashock in de eigen organisatie. Creatief denken, en daarmee creativiteit, is aan te leren. De ene persoon heeft er meer 'natuurlijk' talent voor dan de ander, maar iedereen kan het leren. Het is een vaardigheid die in de westerse wereld wat op de achtergrond is geraakt, ook op school. Er zijn verschillende creatieve methoden en technieken die u in kunt zetten om uw brein te prikkelen. 'Creashock' bespreekt meerdere technieken om het bedenken van nieuwe ideeën te stimuleren en laat zien hoe u met deze technieken uw eigen vaste werk- en denkpatronen en die van uw medewerkers kunt doorbreken. Vervolgens gaat het boek in op hoe u deze nieuwe ideeën en innovatieve processen kunt stimuleren en inbedden in uw eigen organisatie. U leest meer over welke rol de inrichting van ruimtes en werkomgevingen hierbij speelt. En hoe u zorgt voor een cultuur van brainstorming? Ondersteuning van het management in het innovatieproces is essentieel. Niets is namelijk dodelijker voor een creatief idee en daarmee het enthousiasme van medewerkers, als het idee door het management zonder duidelijke reden 'gekilled' wordt aan het begin van de innovatietrechter. Toch geeft De Boe ook aan dat, om ideeën in een organisatie een stap verder te krijgen, het zeer belangrijk is dat medewerkers hun ideeën kunnen verkopen en het management kunnen overtuigen. Tot slot geeft het boek een belangrijke tip: hou vol en blijf creatief! Er zijn mindere dagen, dagen waarop u weer wordt gevraagd om het idee uit te leggen en mensen afhaken. Maar blijf ervoor gaan en ga op zoek naar ideeën die het innovatieproces van uw organisatie kunnen verbeteren. 'Creashock' is een aanrader voor iedereen die in zijn organisatie wil bijdragen aan een creatieve en innovatieve ondernemingscultuur en daar praktische adviezen en technieken bij kan gebruiken. Er zijn maar weinig boeken die, naast het stimuleren van individuele creativiteit, ook ingaan op hoe u creativiteit structureel in uw organisatie krijgt. De meeste blijven steken bij de fasen van het creatieve proces en de bijbehorende creativiteitstechnieken die toegepast kunnen worden. Maar 'Creashock' gaat absoluut verder! Geen hoogdravende lectuur, maar een boek geschreven vanuit de praktijk met diverse, eenvoudig toepasbare tools. Het is een extra cadeautje dat De Boe de creativiteit van de lezer prikkelt door te verwijzen naar andere interessante managementboeken, uitgevoerde onderzoeken en websites. Kortom: een boek dat zeker niet mag ontbreken in uw boekenkast!

Over Maddy Bolhuis
Maddy Bolhuis MBA is Manager Propositie Marketing en Marketingcommunicatie bij RET. Zij is alumnus van Business School Nederland in Buren, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden