Een boekje over LinkedIn roept verwachtingen op van praktische weetjes, kennis die u meteen kunt toepassen en illustraties bestaande uit screenshots en symbolen. Solliciteren via LinkedIn voldoet ruimschoots aan deze verwachtingen. Gelukkig geven Aaltje Vincent en Jacco Valkenburg ook aan waarom u zaken op een bepaalde manier het beste aanpakt en geven ze algemene sollicitatietips.
Online vacatures zijn gewoonlijk de laatste stap in het traject om een nieuwe medewerker of freelancer te vinden. Maar liefst zeventig procent van de vacatures wordt door via-viacontacten gevuld. Uw netwerk is dus erg belangrijk. Zorg daarom dat voor bekenden en buitenstaanders duidelijk is wie u bent en wat u wilt. Met andere woorden: werk aan uw personal branding op LinkedIn maar ook op andere websites. Gebruik voor uw online netwerken bijvoorbeeld steeds dezelfde foto en voeg uw contactgegevens toe. Recruiters maken namelijk dankbaar gebruik van de grote profielendatabase die LinkedIn biedt. Zij zoeken actief naar geschikte kandidaten, lezen recommendations en sporen via LinkedIn (oud-)collega’s op voor een referentie.
Een duidelijk profiel aanmaken is het begin van uw personal branding via LinkedIn. De auteurs leggen stap voor stap uit hoe u een compleet profiel maakt. Ze gaan ook in op de vraag of u kiest voor een Nederlandstalig of Engels profiel. Een waardevolle aanvulling op een profiel is een aanbeveling. Vincent en Valkenburg raden aan om hier persoonlijk om te vragen en, in het andere geval, te overleggen of de ontvanger het er mee eens is. Vraag altijd om een update als de aanbeveling niet meer relevant is voor het werk dat u zoekt.
Bij het vinden van vacatures, nieuwe opdrachten en collega’s kunnen groepen erg nuttig zijn. Deze geven u de kans zich te profileren als actieve professional. Daarnaast vergroot u uw netwerk omdat u toegang heeft tot de profielen van de leden en hen kunt mailen.
Wilt u alleen goede contacten of wilt u vooral veel contacten? Bent u wellicht een ‘LION’ (‘LinkedIn Open Networker’) of een superconnector met meer dan vijfhonderd connecties? De auteurs gaan in op de kwaliteit en kwantiteit van connecties, op het vinden van bekenden en het accepteren of weigeren van contacten. De basis is er, maar wie in uw netwerk kunnen u helpen aan een nieuwe baan of opdracht? En nog belangrijker: wat voor baan wilt u of bij welk bedrijf wilt u werken?
Vincent en Valkenburg laten zien hoe u via LinkedIn medewerkers en zogenaamde ‘hiring managers’ vindt van het bedrijf waar u wilt werken. Ook geven ze handige tips om een geschikte vacature te vinden en om uw sollicitatie voor te bereiden aan de hand van het profiel van uw gesprekspartner.
Kost dit nu veel tijd? Gemiddeld besteden LinkedIn-gebruikers twintig minuten per week aan dit social network. Maar als u het actief wilt inzetten op een lange termijnresultaat, maakt u elke dag een kleine update, adviseren Vincent en Valkenburg.