Met een voorwoord van Henk Teunissen, CEO van Rivièra Maison, hebben de schrijfsters in het boek laten zien dat retail inderdaad theater is. Theater om klanten te trekken en geïnteresseerd te houden. Met de tijd van winkels waar niets gebeurt en waar de producten in het schap liggen te wachten tot er een klant op af komt, wordt in dit boek definitief afgerekend. Het retailer zijn, betekent bezig zijn, alles van de winkel onder de loep nemen, van de kleuren tot de materialen, van de verlichting tot de presentaties. Het boek RetailTheater is verdeeld in vier stappen: Stap 1 legt de basis voor een goed winkelconcept. Hier komen producten, klanten, trends en concepten voorbij, met de nadruk op het kiezen van een (combinatie van) stijlgroep(en). Stap 2 beschrijft het inrichten van de winkel, waarbij de nadruk ligt op hotspots, zichtlijnen en focuspunten en de invloed die deze hebben op de klanten. Stap 3 gaat over het beïnvloeden van de zintuigen van de klanten door het gebruik van kleur, materiaal, licht, geluid, geur, instore communicatie en speciaal voor retail bestemde technologie. Stap 4 gaat over retail merchandise. Hierbij wordt beschreven hoe door middel van presentatietechnieken de koopmotieven van klanten kunnen worden beïnvloed en hoe een klant door een winkel te leiden is. In het boek staan icoontjes die verwijzen naar extra informatie op internet, YouTube-filmpjes, voorbeelden van retailtheater en muziek, de laatste updates en handige schema's en checklists. Verder is het boek gelardeerd met prachtige foto's die de tekst ondersteunen, bijlagen van experts, schema's, tips, tekeningen, voorbeelden en feitjes. Kortom, een lees- en naslagwerk dat iedere moderne retailer zeker een keer gelezen moet hebben. Al was het maar om de bijna onuitputtelijke mogelijkheden die er in staan om een winkel te optimaliseren voor klanten en voor zichzelf. De korte stukjes tekst zijn prettig leesbaar. De hoofdstukken (stappen) hebben allemaal een andere kleur en beginnen met een samenvatting van het voorgaande hoofdstuk, een inleiding voor het komende hoofdstuk en een duidelijke leeswijzer. De hoofdstukken zijn onderverdeeld in subhoofdstukken die afgesloten worden met een paar vragen aan de lezer. De hoofdstukken worden afgesloten met een samenvatting. De bijlage achter in het boek bevat een heel aantal handige schema's en checklists met een aantal tips om zelf mee aan de slag te gaan, een begrippenlijst, een lijst met beeldbronnen en een uitleg over het boek en het netwerk RetailTheater, met afsluitend een woord van dank aan allen die meegewerkt hebben aan het tot stand komen van het boek. Ik kan me voorstellen dat een retailer na het lezen van het boek ‘RetailTheater’ een boost krijgt om van alles aan te passen in zijn of haar winkel. Door de hoeveelheid gerichte informatie, zowel in het boek als op internet, kunnen de verschillende stappen leiden tot interessantere winkels en zeker tot meer theater in winkels. Het enige minpuntje is dat er nogal wat spel- en grammaticafouten in het boek staan. Hopelijk worden die bij een eventueel volgende druk verwijderd.
Recensie
RetailTheater
‘RetailTheater’ is het praktische vervolg op het boek ‘Prikkel de koopknop’. Het is een prima boek voor iedereen die een winkel gaat beginnen of er al een heeft, geschreven door de retail-expert Carin Frijters, oprichtster van CF Retail en RetailTheater en Femke Cupijers, communicatiespecialist met een grote passie voor retail. In vier verschillende stappen nemen de schrijfsters je mee in de wereld die retail heet.
Janneke van Bemmel
|
6 augustus 2015