Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Prikkel de Koopknop - Klanten winnen in de retail in 2020

In het boek 'Prikkel de Koopknop' neemt auteur Carin Frijters de uitdagingen waar de retailsector voor staat onder de loep. Op praktische wijze laat ze ons zelf op zoek gaan naar 'de kansen voor het fysieke winkelspel in 2020'. Een praktisch maar vooral positief boek dat ons laat zien dat er nog volop kansen zijn.

Ingeborg van Buiten | 23 december 2013
Opmerkelijke vormgeving Wie dit boek voor het eerst in handen heeft, merkt direct de bijzondere vormgeving op. De voor- en achterzijde van de kaft lopen boven het boek uit in de vorm van een handtas. De knipoog die het geheel in de sfeer van het fysieke winkelen brengt. Uiteindelijk werd deze verrassende presentatie in mijn beleving toch een lichte teleurstelling. Het boek zal voor velen een echt 'doe-boek' zijn dat je vaak pakt om vanuit zijn functie als 'naslagwerk' dingen in op te zoeken. De kwetsbare bovenzijde was om die reden al gauw gehavend door de vele ombuigingen. Toegankelijk hoogstandje Echter, zo kritisch als ik ben over de kaft, zo lyrisch ben ik over de rest van het boek. Zowel inhoudelijk als over het werk van de redactie en vormgevers. Zelden kom je een managementboek tegen wat zo dicht tegen de praktijk aanvlijt als dit meesterwerk van Carin Frijters. Alle onderdelen van het fysieke winkelspel komen ruimschoots aan bod. De heldere inleiding en de afzonderlijke pagina 'afbakening en leestips' geven precies genoeg sturing aan de inhoud en maken het boek voor retailers van alle niveaus zeer toegankelijk. Juiste mix van dimensies Het verleden, heden en de toekomst worden in de juiste verhouding tegen elkaar afgezet begeleid door pakkende oneliners en inhoudelijk sterke cases van retail- en marketingfenomenen uit binnen- en buitenland. Daarnaast maakt de lezer kennis met alle facetten van het winkelspel, zoals men die verwachten mag anno 2020. Het woord 'winkelspel' moet wel zeer bewust zijn gekozen. Al lezende bedacht ik me, onervaren in de retailbranche als ik ben, dat alles wat met consumentenmarketing te maken heeft inderdaad een groot strategisch spel is om de gunst van de consument. Vooral het tweede deel van het boek waarin Frijters alle ruimte biedt aan de verschillende dimensies in de verkoopruimte sprak me erg aan. Geur, kleur, licht, geluid, positionering, beleving, alles komt hier aan bod. En bij al die elementen stelt de auteur vooral de klantemotie centraal. De rol van de consument Wie het boek leest vanuit zijn rol als consument, zal het een enkele illusie armer dichtklappen. Bijvoorbeeld de illusie dat je nog zelf bepaalt welke keuzes je maakt in een winkel. Het hele spel van strategische klantbewerking via de eerder genoemde dimensies in de verkoopruimte is zo geïntensiveerd dat we als consument wellicht nog denken dat we zelf die keuze maken, maar in werkelijkheid maakt de retailer de keuze voor ons. Grote retailers omarmen de neurowetenschap om heel nauwkeurig te kunnen bepalen hoe ze de klant kunnen bewegen over te gaan tot die aankoop. Het laatste komt weliswaar niet feitelijk aan bod in het boek, maar schemert wel als een rode gloed door de verschillende onderwerpen heen. Conclusie Dit boek hoort anno 2014 thuis op het bureau van elke retailmanager en winkelondernemer die de ambitie heeft om zijn bedrijf ook in 2020 succesvol te laten zijn. Daarnaast kan ik elk commercieel opleidingsinstituut van harte aanbevelen om het in de boekenlijst op te nemen.
Over Ingeborg van Buiten
Ingeborg van Buiten werkt op dit moment als Marketing & MVO manager bij een toeleverancier voor de bouwsector en schrijft daarnaast opinie en artikelen voor diverse media.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden