Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De conversation manager

De subtitel van 'De Conversation Manager' luidt: 'De kracht van de hedendaagse consument, het einde van de traditionele adverteerder'. Deze titel deed mij even vrezen voor nog een boek waar op ongenuanceerde wijze wordt beweerd dat in de marketingcommunicatiewereld alles totaal is veranderd. Dat is onzin, want het fundament blijkt onveranderd: marketingcommunicatie draait om het bouwen van sterke merken.

Max Kohnstamm | 11 april 2013

Een merk sterk maken lukt alleen wanneer je de gekozen doelgroep doorgrondt en zorgt dat je voor de doelgroep echt relevant bent. De grote verdienste van Steven van Belleghem is dat hij het traditionele merkdenken niet van de hand wijst, maar wel glashelder maakt hoe belangrijk de rol van interactieve media is bij het bouwen van sterke merken. Zijn pleidooi is helder: als brandmanager kun je niet langer volstaan met het zenden van een boodschap. Je zult bereid moeten zijn echt te luisteren naar je doelgroep. Conversatie en discussie met de doelgroep is noodzakelijk voor succes. Ofwel: de brandmanager is dood, leve de conversatiemanager. Prettig is ook dat het boek eindigt met twee hoofdstukken vol met praktische adviezen over welke stappen gezet moeten worden om van 'zenden' over te gaan op 'converseren'. Van Belleghem brengt zijn boodschap op een doordachte en heldere wijze. Hij komt niet met overdreven beloftes a la Seth Godin of Martin Lindstrom. Hij roept niet 'revolutie' maar 'evolutie'. Enkele citaten uit het boek maken zijn genuanceerde standpunt duidelijk: 'Conversation management is een gloednieuwe vorm van converseren met de consument. Er bestaat weinig onderzoek over. De ervaringscurve staat nog helemaal in het begin. Bedrijven zullen zaken uitproberen die niet werken. Dat is jammer maar niet slecht, want elke investering om het leerproces te voeden is een goede investering.' Uit dit soort citaten blijkt dat van Belleghem niet alleen een praktijkman is, maar ook onderzoeker en wetenschapper, mede dankzij zijn nauwe banden met de (Vlaamse) Vlerick Management School. Waren onze Nederlandse marketingwetenschappers maar ook zo verstandig om theorie en praktijk goed te combineren. Als brandmanager, marketingmanager of communicatiemanager moet je de adviezen van Steven van Belleghem zeker ter harte nemen. Lezen dit boek! Bij SRM zetten we 'De Conversation Manager' op de verplichte literatuurlijst.

Over Max Kohnstamm

Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden