Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Ruwe Diamant - ‘Absolute aanrader’

Steven van Belleghem heeft een prima reputatie als auteur. ‘De Ruwe Diamant’ oogt in eerste instantie toch wat algemeen, met de ondertitel; ‘meer dan 100 concrete tips om een sterke klantencultuur uit te bouwen’. Daar zijn al vele boeken over geschreven... Wat heeft Van Belleghem daaraan toe te voegen?

Eric van Arendonk | 11 januari 2024 | 1-2 minuten leestijd

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik wel geniet van een optimale klantbeleving en erover lezen is bijna zo goed als het zelf meemaken. En ook in De Ruwe Diamant vinden we een aantal logische maar zeker nuttige voorbeelden en tips over klantencultuur. Zeker inspiratievol.

Het nieuwe normaal

Ik werd echter meer geraakt door het tweede gedeelte van het boek. Dit is mede geschreven door een businesspartner van Steven Van Belleghem: Peter Hinssen. De auteurs gaan in op, zoals ze het noemen, het nieuwe normaal. Wat is de volgende grote trend die uiteindelijk het nieuwe normaal gaat worden? De auters benoemen een aantal thema’s die best wel eens een groot effect kunnen gaan hebben op ons marketingvak. Dat zijn zeker niet alleen technische mogelijkheden. Zo worden ook ecologische, sociale en geopolitieke schokken genoemd. Eigenlijk geven de auteurs hier een kijkje in de toekomst. 

Aandachtspunten

We weten dat de omstandigheden waarin we ons vak uitoefenen steeds veranderen. Van Belleghem en Hinssen bieden een aantal aandachtspunten om in de gaten te houden. Om in de sfeer van het boek te blijven; ruwe diamanten die al dan wel of niet gepolijst gaan worden. Van Belleghem vat het samen als ‘never normal’: waarbij kleine verschuivingen grote gevolgen kunnen hebben. Dat past mijns inziens perfect bij het boek van Martijn Aslander; Nooit af. Ook een aanrader.

Bijspijkeren en inspiratie

De Ruwe Diamant is een absolute aanrader. Enerzijds voor het bijspijkeren of inspiratie over klantgerichtheid en anderzijds om je bewust te worden van de vele veranderingen die op ons af komen. Wat dat betreft is het aangehaalde citaat van Winston Churchill treffend: ‘als u een kans niet met beide handen grijpt, zal hij u bij de keel grijpen.’ Tevens geeft het mij hoop dat Steven Van Belleghem de ontwikkelingen scherp zal volgen en ons opnieuw hierin zal meenemen. Zijn volgende boek... ga ik ook bestellen.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden