Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De goeroe-methode

Hoe groeien mensen, zoals u en ik, uit tot een goeroe? Bekend over de hele wereld, sprekend voor honderden mensen? En, wat zijn goeroes eigenlijk voor mensen? Rick Nieman geeft in zijn boek 'De goeroe methode' antwoord op deze vragen. Dit boek leest als een roman maar ondertussen leert u de belangrijkste managementlessen.

Geurt van den Broek | 29 april 2009 | 2-3 minuten leestijd

Laten we een goeroe onder de loep nemen: C.K. Prahalad. Deze Indiaas-Amerikaanse managementstrateeg is beroemd geworden om zijn revolutionaire theorie die hij in 2004 ontvouwde in 'The Future of Competition', dat hij samen met Venkat Ramaswamy schreef.

Ik citeer Rick Nieman in 'De goeroe-methode' over Prahalads ideeën: 'Niet langer is de producent degene die een product of dienst produceert en de consument degene die dat product of die dienst consumeert, maar in de toekomst zullen producent en consument een intieme relatie hebben en dat samen doen.' Zoals een hoogleraar het betaamt, zegt Prahalad dit door middel van de volgende mooie woorden: 'Waarde toevoegen door het co-creëren van ervaringsplatformen.'

Prachtige woorden, maar is dit nu zo revolutionair? Dacht een kleermaker in de Middeleeuwen er nu echt heel anders over dan Prahalad? Dat hij kleren maakte zonder er bij na te denken wat de klant nu graag wilde en hem/haar hierover informeerde? Want wat Prahalad volgens mij bedoelt te zeggen, is dat de klant koning is en dat een ondernemer daar naar moet handelen! Niets nieuws onder de zon, toch? Nee, klopt niets nieuws onder de zon, hoor ik u denken. Maar er is meer en dat is volgens mij het feit dat normale mensen uit kunnen groeien tot goeroes. Dit is namelijk de kunst van toch wel iets lastigs, want hoe maak je de klant tot koning? Hoe laat je hem dat ervaren? Is het verwoorden tot iets heel simpels, wat dus blijft hangen en waar wijze lessen uit te halen zijn. Dit maakt mensen tot goeroes, dat is een kunde en misschien wel een kunst.

In het boek maakt Rick Nieman een rondje langs de goeroevelden. Hij gaat onder andere langs bij Stephen Covey, Tom Peters, Robert Kaplan en onze eigen Manfred Kets de Vries . Hierin ondervraagt hij hen over hun denkwijzen en geeft een inzicht in hun leven op welke manier ze tot hun status zijn gekomen. De gemene deler is dat deze mensen enorm veel liefde voor hun vak hebben, intelligent zijn en lastige organisatievraagstukken eenvoudig kunnen verwoorden. Ook zit er een dosis charisma en een vleugje narcisme in hen verscholen. Aan het einde van elke bespreking geeft Nieman een opsomming van de lessen uit hun werk.

Het boek is een aanrader voor mensen die inzicht willen in het leven van een goeroe en een aantal wijze lessen willen leren. Het is geen wetenschappelijk verantwoord boek, maar leest weg als een roman. Altijd handig om als adviseur een aantal wijze lessen van goeroes in de tas te hebben!

Over Geurt van den Broek
Geurt van den Broek begon als adviseur bij Adviestalent. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Kenmerkend is de combinatie van werken en leren. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden