Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Werkboek emotionele intelligentie

'Werkboek Emotionele Intelligentie' is een zeer geslaagde poging emoties een vaste plaats in ons leven te geven en sterk op te waarderen. Het brengt meer evenwicht in een wereld van rationeel management, waarin de ruimte voor gevoel in toenemende mate wordt beperkt door eisen van efficiency en effectiviteit.

Koos Hafkamp | 11 augustus 1998 | 3-4 minuten leestijd

Als gids om de emotionele intelligentie te vergroten is dit boek een uitkomst voor alle managers en leidinggevenden, die 'topzwaar' zijn geworden doordat ze te veel 'in hun hoofd' zitten. Het is bovendien een van de weinige boeken, die wetenschappelijke informatie over de manier waarop we met emoties omgaan, op een heldere manier weet om te zetten in een praktisch oefenprogramma. Toen ik dit boek in handen kreeg dacht ik direct aan het beeld dat de toonaangevende managementdeskundige Manfred Kets de Vries ooit opriep met zijn beschrijving van 'alexithymi', een bijna 'dodelijke' managementziekte. Alexithymi, letterlijk betekent dit Griekse woord 'geen woorden voor emotie', is te herkennen aan een gebrek aan gevoel, fantasie, inspiratie, vermogen tot zelfexpressie, de neiging stereotiep gedrag te vertonen en een saaie op details gerichte manier van spreken. Het is een ziekte die vaak voorkomt bij 'mannen in grijze pakken, die zich o zo beleefd gedragen'. Kets de Vries: 'Het is het soort mensen dat alle juiste geluiden lijkt te maken. Maar oh, wat kunnen ze vervelend zijn. Er mag dan misschien geluid uit komen, er zit geen muziek bij. Zij zijn net dooie pieren. Ze hebben niets echts.'

Gevoelsarme managers komt men vaak in grote organisaties tegen. De alexithymus is tenslotte een voorspelbaar type en grote organisaties houden van voorspelbaarheid. Toch is de man in het grijze pak, in weerwil van wat grote organisaties lijken te prefereren niet het ideale type. Daarvoor is de prijs gewoon te hoog, zowel voor het individu als de organisatie. Hoewel Segal zich met haar boek tot een breder publiek richt, kan het een zeer goede dienst bewijzen aan alle leidinggevenden die zich in meer of minder mate herkennen in het zojuist geschetste beeld. Segals boek is het geschikte medicijn als de verbinding tussen hoofd en hart hersteld moet worden. Voor iedereen die uit is op maatregelen om deze slopende ziekte in de toekomst te voorkomen, verschaft het bovendien voldoende prikkels die tot zelfwerkzaamheid aanzetten. Werkboek emotionele intelligentie is een boeiend boek, dat inzicht geeft in hoe emoties in ons leven werken. Het gaat uit van een emotionele intelligentie (EQ), die werkzaam is op het werk, maar ook in de liefde, gezin en familie. Het gebied waarop EQ werkzaam is, is dat van het persoonlijke en van interpersoonlijke relaties. Hier komen zelfrespect, zelfbewustzijn, sociale gevoeligheid en sociale aanpassingsvermogen vandaan en samen. Wanneer men een hoog EQ heeft, is men in staat gevoelens ten volle te ervaren, zichzelf goed te leren kennen, met anderen mee te leven, empathisch te zijn, verantwoorde keuzes te maken, zich gemakkelijk aan te passen en onder controle te houden. Emotionele intelligentie staat niet los van wat we normaal gesproken verstaan onder gewone intelligentie (IQ). EQ en IQ zijn grootheden, die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en met elkaar samenwerken. Zonder de een is de ander incompleet en machteloos. Met een hoog IQ kun je fantastisch scoren op een test, maar kom je in je leven nergens. Segal: 'een laag EQ plus een hoog IQ leidt tot broodroosters repareren' en 'een laag EQ op het werk = voor altijd in het middenkader'. Segal schrijft niet alleen vlot en onderhoudend. Als lezer word je eerst vriendelijk uitgenodigd met interessante informatie over de wisselwerking tussen IQ en EQ, maar daarna uitgedaagd tot zelfonderzoek en zelfwerkzaamheid. Ze doet dat met grote betrokkenheid, gedrevenheid en niet onbelangrijk met veel gevoel. Ofschoon men niet ontkomt aan de indruk van een receptenboek, word je als lezer toch veel meer geraakt door het proces dat in gang wordt gezet. Tijdens het lezen al nemen emoties direct een belangrijkere plaats in. 'Werkboek Emotionele Intelligentie' dient men dan ook niet te raadplegen als een plattegrond die precies de kortste weg aangeeft naar een hoger EQ. Het is veel meer een gids vol wetenswaardigheden, aanwijzingen, tips, oefeningen, anekdotes en wijsheden, die onontbeerlijk zijn voor eenieder, die serieus en continue op zoek is naar de aandrijvende kracht en de diepere betekenis van emotie in leven en werk.

Over Koos Hafkamp
Koos Hafkamp (1954) is zelfstandig trainer/adviseur en auteur. Werkte na zijn studie Klinische Psychologie een aantal jaren in de eerstelijnszorg. Verlegde begin jaren negentig zijn werkveld naar vraagstukken rondom arbeid en organisatie. Is vervolgens werkzaam geweest als organisatieadviseur en congresmanager. Startte daarna als zelfstandig ondernemer. Werkt momenteel voornamelijk als (loopbaan)coach voor leidinggevenden in midden- en hoger kader, zowel in profit- als non-profitorganisaties. Belangrijke nevenactiviteit is het ontwerpen van nieuwe trainingen en methodieke. Dat heeft onder meer geleid tot publicaties als 'Intuïtieve Managementvaardigheden' (1996), 'Intuïtief topmanagement' (1997) en 'Zelfsturend leren' (2000).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden