Eén van de historische feiten die Peter Drucker gebruikt, is de uitvinding van de boekdrukkunst (1455!) die informatie toegankelijker maakte voor een breder publiek. Hij vergelijkt dit met de uitvinding van de computer enkele decennia geleden. In de vijftiende eeuw zag men na een aantal jaren een belangrijke verschuiving van de technologie van het drukken van boeken naar de achterliggende informatie. Dit is wat Drucker ook ziet gebeuren in de informatietechnologie. Anno 2009 is het duidelijk dat de informatie inderdaad belangrijker is dan de technologie. In 'Management. Uitdagingen in de 21e eeuw' helpt Drucker u om het belang van die informatie te benutten. Wat volgens Drucker ook gebeurt, is dat de economie wereldwijd een veel belangrijker rol gaat spelen. Hij heeft dit niet alleen voorzien, maar helpt u ook om daar handig gebruik van te maken. Zelfs als u als bedrijf helemaal niet internationaal opereert. Drucker stelt steeds kritische vragen die u aan het denken zetten voor de invulling van uw eigen strategie. Ik vind die opzet erg geslaagd: zo u kunt op zoek naar de beste antwoorden in uw specifieke situatie. Dit is veel effectiever dan antwoorden geven, dat was de auteur natuurlijk ook nooit gelukt voor alle verschillende bedrijven.
Nu is zijn boek na 10 jaar nog steeds zeer actueel. Hij stelt niet alleen maar vragen, maar geeft ook veel (tijdloze) tips. Zo noemt hij bijvoorbeeld vier verschillende manieren om vast te stellen hoe u wilt en kunt investeren. Drucker vindt geen van deze vier de juiste manier; u kunt ze beter alle vier gebruiken. En beter nog, ze alle vier voor verschillende projecten berekenen zodat u de beste verhouding kunt bepalen tussen risico en opbrengst. Een andere tip die hij eigenlijk in bijna al zijn boeken geeft, is het belang van 'proefdraaien'. Het hoofdstuk over de kenniswerker bevat weinig nieuws. Als u echt op zoek bent naar het (niet) aansturen van kenniswerkers, raad ik u liever 'Leiding geven aan professionals? Niet doen!' van Mathieu Weggeman aan. Of 'Management. Uitdagingen in de 21e eeuw' u helpt een succesvolle strategie te ontwikkelen en uit te voeren (of dit nu in moeilijke tijden is, of op het moment dat de crisis al lang weer voorbij is), ligt helemaal aan u zelf. Zoals Michel Eyquem de Montaigne al zei in de 16e eeuw: 'We kunnen veelwetend zijn door andermans kennis, maar we kunnen niet wijs zijn door andermans wijsheid'. Met de kennis van Drucker wordt uw strategie niet ineens succesvol, maar u kunt uw eigen wijsheid wel aanscherpen door zijn kritische vragen. Hij geeft zelf aan dat het voor iedereen (van kenniswerker tot CEO) een goede handleiding is voor de 21e eeuw. Ondanks het hoofdstuk over de kenniswerker denk ik toch dat het voornamelijk een managementboek is.
Over Jan Jacob Bos
Jan Jacob Bos is een expert op het gebied van kennismanagement. In 2008 is hij bij Business School Nederland afgestudeerd op dit onderwerp. Hij heeft in zijn dissertatie een nieuw kennismanagementmodel ontwikkeld dat organisaties helpt om de strategie te vertalen naar verantwoordelijkheid voor de kenniswerkers. Dit model is in de afgelopen jaren verder uitgewerkt en praktisch toegepast. Hierover heeft Bos ook een boek geschreven dat nu bijna klaar is. Jan Jacob Bos werkt als kennismanager bij Schuberg Philis.