In het eerste deel wordt een uiteenzetting gegeven van de basisideeën en visies van wat Creatief denken is. In het tweede deel worden creatieve denktechnieken aangeboden. Het boek is bedoeld voor studies binnen het HBO waarin een beroep wordt gedaan op het ' creatief en competitief functioneren' van de studenten. Elk hoofdstuk eindigt dan ook met vragen en opdrachten.
Creativiteit is volgens Bakker een breed begrip. In ieder geval heeft creativiteit te maken met 'nieuw' of 'ongewoon' en ook met 'adequaat'. Onder adequaat moet worden verstaan dat het nieuwe idee moet doen wat het belooft. Creativiteit moet je organiseren, dus deelt de auteur (' voor de overzichtelijkheid') het creativiteitsproces in fasen in: fantasiefase, chaosfase, ordeningsfase en zingevingsfase.
Overigens, in het tweede deel van het boek heten de fasen preparatiefase, incubatiefase, illuminatiefase en verificatiefase. Door deze indeling kunnen de verschillende denktechnieken fasegewijs worden gerubriceerd en besproken.
Dat bespreken van de creatieve denktechnieken gaat vervolgens ook zeer orderlijk: samenvatting, uiteenzetting in stappen, ander gebruik van de techniek en commentaar. Bakker is een goed docent.
Met het woord 'overzichtelijk' is inmiddels juist getypeerd wat in beoordelende zin van het boek kan worden gezegd. Ordelijk, maar saai. De dynamiek en creativiteit ontstaat pas als de lezer de denktechnieken zelf gaat toepassen. De schrijver heeft in het eerste hoofdstuk bij de theoretische bespreking door een stilistische vondst getracht te ontsnappen aan de degelijke saaiheid. Met behulp van citaten maakt hij sprongen naar Alice in Wonderland en het witte konijn. Die vondst maakt het eerste deel van het boek aantrekkelijker om te lezen.
Het tweede deel van het boek is dan te beschouwen als een naslagwerk voor wie een bepaalde techniek (Brainwriting, Morfologisch schema, Fantasiewoord, Analogie etc.) wil gaan toepassen. Het wordt pas leuk als je gaat doen wat het boek je aan denktechnieken aanbiedt. Blijft bij mij wel het gevoel knagen waarom een boek over Creatief Denken zo saai moet zijn.