Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Succesvol als zzp'er

Het ondernemerschap is een onderwerp dat ongelooflijk breed is en waarover hele bibliotheken zijn volgeschreven. Als beginnend ondernemer wil je meestal vooral aan de slag – vakliteratuur is niet je eerste prioriteit. Het boek 'Succesvol als ZZP'er' is daarom slim in elkaar gezet: het zet je vanaf de eerste bladzijde aan het werk. 

Marjolein Boeren-Hermans | 2 april 2013 | 3-5 minuten leestijd

Gaandeweg krijg je een concreet, helder beeld van wie je bent als ondernemer, wie je klanten zouden moeten zijn en hoe je jouw product gaat verkopen. En hoe je dat op een financieel gezonde manier doet. Tenminste – en daar is de auteur Wouter ter Reehorst – glashelder in: als je goudeerlijk bent naar en over jezelf. En hard werkt.

Persoonlijke ontwikkeling bijhouden, zakelijke groei stimuleren, een netwerk opbouwen én gezond houden, een stevig financieel fundament opbouwen. Het is een greep van de onderwerpen waarmee een zelfstandig ondernemer vroeg of laat te maken krijgt.

Het boek 'Succesvol als zzp'er' bespreekt vele open deuren en behandelt onderwerpen die als het goed is bij zowel beginnend als ervaren zzp'ers al talloze keren voorbij zijn gekomen. Toch is het een verfrissend boek: vlot geschreven en met stimulerende ideeën en oefeningen om jezelf als zzp'er beter te leren kennen en effectiever te laten functioneren.

Het boek is opgebouwd in drie delen. Het eerste deel gaat over wie je zelf bent en hoe je jezelf staande kunt houden als zzp'er. Hoe wil je dat je succes eruit ziet en hoe creëer je je eigen geluk? Wat de auteur heel mooi doet is bij iedere oefening die je uit moet werken, meteen meegeven waarom je dat nou zou moeten doen. Zo dien je, om dat beeld van jezelf duidelijk te maken, een vrij uitgebreide en hier en daar confronterende vragenlijst in te vullen.

De auteur, Wouter ter Reehorst, zegt hierover: 'Deze oefening is nodig om te voorkomen dat je energie steekt in iets wat leuk is, maar waar je talenten niet echt liggen. Natuurlijk kun je saxofoon leren spelen, dat is fantastisch om te doen. Maar voor de echte sprong naar voren, om echt succesvol te worden, moet je de focus leggen op wat bij je past, op wat je 'ding' is.' En daar heeft hij een punt: dromen is leuk, maar doe het wel realistisch.

Verderop in dit deel staat een hoofdstuk over problemen oplossen. Daarin wordt aangegeven: nodig je probleem uit voor een kopje koffie of thee. Draai er niet omheen, neem de tijd om de confrontatie met je probleem aan te gaan en er inzicht in te krijgen.

Het zijn dit soort realistische adviezen die ervoor zorgen dat het geen 'tjakka'-boek wordt. Ondernemen is vooral heel hard werken. In deel twee ga je dieper in op je eigen onderneming. Ook hier weer voordehandliggende onderwerpen: zorg voor een doel, kies duidelijke, kansrijke producten, ken je doelgroep, leer verkopen, werk aan je netwerken en je stijl van communiceren. Geen nieuwe dingen, maar de uitwerking blijft fris en praktisch.

Zo start dit deel met het ontdekken van het soort ondernemer dat je bent. Er worden vier markante types genoemd: de sterke solist, de superverkoper, de zakelijke manager en de innovatiegenerator. Ze worden toegelicht met heldere praktijkvoorbeelden, waarna je een test kunt doen om te kijken welk type je bent.

Daarna krijg je tips over de succesroute per type. In de praktijk ben je vaak een mengelmoes van typen, maar het helpt als je zelf leert waar je krachten liggen – en wat je beter kunt uitbesteden.

Ten slotte wordt in deel drie ingegaan op het financiële fundament. Het gaat er hierbij in dit boek vooral over hoe je tegen geld aankijkt. Hoe laat je jouw geld meehelpen bij het creëren van de eerder gestelde doelen? Rondom geld heersen ontzettend veel overtuigingen, en die kunnen je helpen of je sterk tegenwerken. Pas als je een helder beeld hebt van jouw houding tegenover geld, wordt ingegaan op de praktische kant: de boekhouding, een spaarplan, investeringsmogelijkheden etc. Je kunt dit boek op verschillende manieren 'aanpakken'.

Je kunt het lezen van a tot z en de oefeningen in die volgorde doen. Dat is vooral nuttig als je net begint als ondernemer of van plan bent dat te doen. Als je al een ondernemer bent kun je kijken welk stuk prioriteit heeft en daarmee aan de slag gaan. Het is in elk geval een boek dat je in de kast laat staan, en regelmatig even terug zal pakken. Want zowel de tekst als de oefeningen werken inspirerend en creëren beweging in je werk!

Over Marjolein Boeren-Hermans

Marjolein Boeren is Kinesiologisch Coach en heeft een eigen praktijk in Bergen op Zoom. Door middel van afstemming van lichaamsbeweging en mentale processen krijg je inzicht over jezelf en je doelen. Daarnaast is zij PR-coördinator voor het Welkin Kinesiologie College en geeft zij trainingen op het gebied van Kinesiologie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden